OB.1 Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AR-OB.IWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | OB.1 Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W01 HS1_W03 HS1_U01 HS1_U04 HS1_U05 HS1_K01 |
Skrócony opis: |
Studenci uczą się analizy ikonograficznej dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Przygotowują krótkie wypowiedzi ustne, prezentacje, czytają zadaną literaturę. |
Pełny opis: |
Studenci będą uczyli się dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w oparciu o zdobytą wiedzę. Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje przedstawienia typologiczne obecne w ikonografii wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej jak również personifikacje, postacie Proroków, Ojców Kościoła, wybranych Świętych i najbardziej popularnych atrybutów i motywów ikonograficznych obecnych w plastyce. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (krótkie artykuły lub teksty źródłowe) będzie podawane na bieżąco, na każdych zajęciach. Zadany tekst należy przeczytać na następne zajęcia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. von Engelbert Kirschbaum (Bd. 1–4) und Wolfgang Braunfels (Bd. 5–8) [wybrane hasła] - S. Kobielus, Concordia Novi et Veteris Testamenti. Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań, 2013. - R. Rupiewicz, Personifikacje Ziemi w plastyce średniowiecznej, [w:] Ziemia, Człowiek, Sztuka. Interdyscyplinarne studia nad Ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. Urszula Mazurczak, Warszawa 2015, s. 235-276 - H. Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010. - J. Białostocki, Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249-273. - P. Skubiszewski, O myśleniu alegorycznym w średniowieczu, [w:] Granice Sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. P. Skubiszwski, Warszawa 1972, s. 49-57. - Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 1983. - Attawer D., Dykcjionarz Świętych, Wrocłąw 1997. - Biblioteca Sanctorum, t. 1-12, Roma 1961-69. - Encyklopedia Katolicka (wybrane hasła). - Farmer D. H., The Oxford Dictionary of Saints, Oxford 1983. - Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, Kraków 1997. - Goff J. Le., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumińska-Grossowa, Warszawa 1970. - W. Niewęgłowski, Leksykon Świętych, Warszawa 1998.. - L. Reau, Iconographie de l’ art chretien, Iconographie des saintes, Paris 1958. - Żywoty świętych Pańskich na każdy dzień roku, opr. H. Hoever, przeł. Z. Pniewski, Olsztyn 1983. - Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, W-wa 2001. - Kobielus St., Florarium Christianum, Kraków 2006. - Kobielus St., Bestiarium Chrześcijańskie, Warszawa 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładach oraz 30 h pracy indywidualnej (lektura zadanych tekstów) Wiedza: Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Umiejętności: Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Kompetencje: Student jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia. Studenci mają obowiązek na każde zajęcia czytania zadanej bibliografii, jak również dokonywania analiz ikonograficznych wybranych dziel sztuki. Mają obowiązek brania udziału w dyskusjach, co będzie oceniane. Oceniana będzie aktywność studentów podczas zajęć. Na koniec semestru studenci przygotowują krótką pracę pisemną (do 3 stron) na temat analizy ikonograficznej wybranego dzieła plastyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Romana Rupiewicz | |
Prowadzący grup: | Romana Rupiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Studenci uczą się analizy ikonograficznej dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. Przygotowują krótkie wypowiedzi ustne, prezentacje, czytają zadaną literaturę. |
|
Pełny opis: |
Studenci będą uczyli się dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w oparciu o zdobytą wiedzę. Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje przedstawienia typologiczne obecne w ikonografii wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej jak również personifikacje, postacie Proroków, Ojców Kościoła, wybranych Świętych i najbardziej popularnych atrybutów i motywów ikonograficznych obecnych w plastyce. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (krótkie artykuły lub teksty źródłowe) będzie podawane na bieżąco, na każdych zajęciach. Zadany tekst należy przeczytać na następne zajęcia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. von Engelbert Kirschbaum (Bd. 1–4) und Wolfgang Braunfels (Bd. 5–8) [wybrane hasła] - S. Kobielus, Concordia Novi et Veteris Testamenti. Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań, 2013. - R. Rupiewicz, Personifikacje Ziemi w plastyce średniowiecznej, [w:] Ziemia, Człowiek, Sztuka. Interdyscyplinarne studia nad Ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. Urszula Mazurczak, Warszawa 2015, s. 235-276 - H. Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010. - J. Białostocki, Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249-273. - P. Skubiszewski, O myśleniu alegorycznym w średniowieczu, [w:] Granice Sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. P. Skubiszwski, Warszawa 1972, s. 49-57. - Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 1983. - Attawer D., Dykcjionarz Świętych, Wrocłąw 1997. - Biblioteca Sanctorum, t. 1-12, Roma 1961-69. - Encyklopedia Katolicka (wybrane hasła). - Farmer D. H., The Oxford Dictionary of Saints, Oxford 1983. - Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, Kraków 1997. - Goff J. Le., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumińska-Grossowa, Warszawa 1970. - W. Niewęgłowski, Leksykon Świętych, Warszawa 1998.. - L. Reau, Iconographie de l’ art chretien, Iconographie des saintes, Paris 1958. - Żywoty świętych Pańskich na każdy dzień roku, opr. H. Hoever, przeł. Z. Pniewski, Olsztyn 1983. - Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, W-wa 2001. - Kobielus St., Florarium Christianum, Kraków 2006. - Kobielus St., Bestiarium Chrześcijańskie, Warszawa 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagana jest ogólna wiedza na temat historii, kultury i duchowości średniowiecza, znajomość Pisma Świętego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.