Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edytorstwo źródeł historycznych do końca XVIII wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-AZD-EZHXVIIIw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edytorstwo źródeł historycznych do końca XVIII wieku
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

historia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

AZD2_W03

AZD2_W05

AZD2-U05

AZD2_U06

AZD2_K03


Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość nauk pomocniczych historii.

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania edycji źródłowych materiałów archiwalnych powstałych do końca XVIII w. W toku zajęć student zostanie przygotowany do wykonywania krytycznej analizy źródeł (zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej).

Pełny opis:

W toku zajęć zostaną omówione zasady przygotowania edycji źródłowych materiałów archiwalnych powstałych do końca XVIII w. Wśród edycji źródłowych omawianych na zajęciach znajdą się edycje m.in. korespondencji, katalogów ksiąg, inwentarzy gospodarczych, inwentarzy pałacowych, kronik, akta osobowych, instrukcji wychowawczych, dokumentów luźnych o różnej tematyce. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł (krytyka wewnętrzna i zewnętrzna) pod kątem zawartych w nich informacji, w celu pozyskania przez studenta umiejętności przygotowania szczegółowego omówienia wybranego materiału źródłowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tandecki J., Kopiński, K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014.

2. Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od połowy XVI do połowy XIX wieku, red. K. Lepszy, Wrocław 1953.

3. Dymmel P., Bibliografia edytorstwa źródeł historycznych w Polsce. Historia – krytyka tekstu-metodyka i technika wydawnicza, Lublin 2015.

4. Friedberg M., Wydawanie drukiem źródeł archiwalnych. Metody i technika pracy edytorskiej, Warszawa 1963.

5. Dymmel P., O edytorstwie naukowym, „Przegląd biblioteczny”, nr 53/1985, s. 62-71.

Literatura uzupełniająca:

1. Dymmel P., O edytorstwie naukowym, „Przegląd biblioteczny”, R. 53, nr 1/1985, s. 62-71.

2. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2004.

3. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.

4. Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2005.

5. Zasady wydawania tekstów staropolskich . Projekt, Wrocław 1955.

6. Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

AZD2_W03 Zna zaawansowaną i specjalistyczną terminologię z zakresu

archiwistyki i zarządzania dokumentacją, rozumie jej źródła i zastosowania w obszarze nauk humanistycznych.

AZD2_W05 Posiada ugruntowaną wiedzę o naukach pomocniczych historii.

AZD2-U05 Potrafi posługiwać się w stopniu zaawansowanym krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla

historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

AZD2_U06 Potrafi sprawnie wykorzystywać źródła przepisów prawnych i innych dokumentów regulujących pracę w archiwum do organizacji pracy swojej, a także swojego zespołu.

AZD2_K03 Potrafi w fachowy sposób odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych przez siebie i innych zadań.

Ponadto student:

EK 1: student ma wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.

EK 2: student ma wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych

EK 3: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

EK 4: student potrafi samodzielnie wyszukiwać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

EK 4: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

Uzasadnienie punktów (2 ECTS):

1. Udział w zajęciach

2. Przygotowanie do pracy na zajęcia – edycja źródła.

3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego (test)

4. Przygotowanie edycji wybranego źródła

Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).

Metody i kryteria oceniania:

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

na ocenę 2 (ndst.):

EK 1: student nie ma wiedzy na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.

EK 2: student nie ma wiedzy z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych

EK 3: student nie potrafi wykorzystywać wiedzy z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

EK 4: student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać literatury potrzebnej do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

EK 4: student nie ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także nie rozumie roli archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

na ocenę 3 (dst.):

EK 1: student ma stopniu podstawowym wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.

EK 2: student ma stopniu podstawowym wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych

EK 3: student stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

EK 4: student stopniu podstawowym potrafi samodzielnie wyszukiwać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

EK 4: student stopniu podstawowym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

na ocenę 4 (bd.):

EK 1: student ma stopniu dobrym wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.

EK 2: student ma stopniu dobrym wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych

EK 3: student stopniu dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

EK 4: student stopniu dobrym potrafi samodzielnie wyszukiwać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.

EK 4: student stopniu dobrym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

na ocenę 5 (bdb.):

EK 1: student ma stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat zasad przygotowania edycji źródeł historycznych do końca XVIII w.

EK 2: student ma stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródłowych

EK 3: student stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych

EK 4: student stopniu bardzo dobrym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę archiwisty w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Paduch
Prowadzący grup: Katarzyna Paduch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania edycji źródłowych materiałów archiwalnych powstałych do końca XVIII w. W toku zajęć student zostanie przygotowany do wykonywania krytycznej analizy źródeł (zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)