Nauki pomocnicze historii - Źródła i źródłoznawstwo, chronologia, archiwistyka, paleografia, neografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-NPH-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki pomocnicze historii - Źródła i źródłoznawstwo, chronologia, archiwistyka, paleografia, neografia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AZD1_W02, AZD1_W05, AZD1_W23, AZD1_U05, AZD1_K06 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu historii Polski |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów w problematykę źródeł historycznych oraz zapoznanie z przedmiotem wybranych nauk pomocniczych historii. Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia źródłoznawstwa, a także chronologii, archiwistyki, paleografii i neografii. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu obejmują następującą tematykę: 1. Źródłoznawstwo i klasyfikacje źródeł historycznych. 2. Źródła historiograficzne i dokumentowo-aktowe. 3. Podstawowe pojęcia chronologii. 4. Miary i podziały czasu, rozwój kalendarza. 5. Kalendarz kościelny i komputystyka. 6. Oznaczanie dnia według kalendarza rzymskiego i według kalendarza kościelnego 7. Podstawowe pojęcia paleografii. 8. Dzieje pisma łacińskiego w starożytności i w średniowieczu. 9. Brachygrafia. 10. Dzieje pisma łacińskiego w początkach epoki nowożytnej. 11. Podstawowe pojęcia archiwistyki. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001. Semkowicz W., Encyklopedia nauk pomocniczych historii, wyd. 4, Kraków 1999. Literatura uzupełniająca: Chronologia polska, red. B. Włodarski, Warszawa 1957 (wyd. 2, Warszawa 2007). Wąsowicz H, Chronologia średniowiecza, Lublin 2016. Matuszewski J., Słowiański tydzień. Geneza, struktura, nomenklatura, Łódź 1978. Naumowicz J., Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków 2000. Semkowicz W., Paleografia łacińska, wyd. 2, Kraków 2002. Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973. Górski K., Neografia łacińska, Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX wieku, Warszawa 1978. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AZD1_W05 Student posiada podstawową wiedze o naukach pomocniczych historii AZD1_W07 Student posiada na poziomie operacyjnym wiedze o warsztacie naukowym historyka. Posiada podstawową wiedze z zakresu metodologii historii AZD1_U05 Student potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym AZD1_K06 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym Student posiada wiedzę w zakresie: 1. przedmiotu badań źródłoznawstwa, chronologii, paleografii, archiwistyki 2. znaczenia nauk pomocniczych historii w warsztacie archiwisty 3. rodzajów i gatunków źródeł historycznych 4. historii pisma łacińskiego 5. chronologii historycznej 6. specjalistycznej terminologii z zakresu nauk pomocniczych historii ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. zaznajomienie się z literaturą obowiązkową -30 godz. przygotowanie do zajęć -20 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena 5 (bdb) Student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy w zakresie: 1. przedmiotu badań źródłoznawstwa, chronologii, paleografii, archiwistyki 2. znaczenia nauk pomocniczych historii w warsztacie archiwisty 3. rodzajów i gatunków źródeł historycznych 4. historii pisma łacińskiego 5. chronologii historycznej 6. specjalistycznej terminologii z zakresu nauk pomocniczych historii Ocena 4 (db) Student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy w zakresie: 1. przedmiotu badań źródłoznawstwa, chronologii, paleografii, archiwistyki 2. znaczenia nauk pomocniczych historii w warsztacie archiwisty 3. rodzajów i gatunków źródeł historycznych 4. historii pisma łacińskiego 5. chronologii historycznej 6. specjalistycznej terminologii z zakresu nauk pomocniczych historii Ocena 3 (dst) Student posiada podstawową wiedzę w zakresie: 1. przedmiotu badań źródłoznawstwa, chronologii, paleografii, archiwistyki 2. znaczenia nauk pomocniczych historii w warsztacie archiwisty 3. rodzajów i gatunków źródeł historycznych 4. historii pisma łacińskiego 5. chronologii historycznej 6. specjalistycznej terminologii z zakresu nauk pomocniczych historii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nalewajek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nalewajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów w problematykę źródeł historycznych oraz zapoznanie z przedmiotem wybranych nauk pomocniczych historii. Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia źródłoznawstwa, a także chronologii, archiwistyki, paleografii i neografii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001. Semkowicz W., Encyklopedia nauk pomocniczych historii, wyd. 4, Kraków 1999. Literatura uzupełniająca: Chronologia polska, red. B. Włodarski, Warszawa 1957 (wyd. 2, Warszawa 2007). Wąsowicz H, Chronologia średniowiecza, Lublin 2016. Matuszewski J., Słowiański tydzień. Geneza, struktura, nomenklatura, Łódź 1978. Naumowicz J., Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków 2000. Semkowicz W., Paleografia łacińska, wyd. 2, Kraków 2002. Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973. Górski K., Neografia łacińska, Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX wieku, Warszawa 1978. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z historii z zakresu nauczania w szkole średniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nalewajek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nalewajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów w problematykę źródeł historycznych oraz zapoznanie z przedmiotem wybranych nauk pomocniczych historii. Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia źródłoznawstwa, a także chronologii, archiwistyki, paleografii i neografii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001. Semkowicz W., Encyklopedia nauk pomocniczych historii, wyd. 4, Kraków 1999. Literatura uzupełniająca: Chronologia polska, red. B. Włodarski, Warszawa 1957 (wyd. 2, Warszawa 2007). Wąsowicz H, Chronologia średniowiecza, Lublin 2016. Matuszewski J., Słowiański tydzień. Geneza, struktura, nomenklatura, Łódź 1978. Naumowicz J., Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków 2000. Semkowicz W., Paleografia łacińska, wyd. 2, Kraków 2002. Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973. Górski K., Neografia łacińska, Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX wieku, Warszawa 1978. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nalewajek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nalewajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów w problematykę źródeł historycznych oraz zapoznanie z przedmiotem wybranych nauk pomocniczych historii. Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia źródłoznawstwa, a także chronologii, archiwistyki, paleografii i neografii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001. Semkowicz W., Encyklopedia nauk pomocniczych historii, wyd. 4, Kraków 1999. Literatura uzupełniająca: Chronologia polska, red. B. Włodarski, Warszawa 1957 (wyd. 2, Warszawa 2007). Wąsowicz H, Chronologia średniowiecza, Lublin 2016. Matuszewski J., Słowiański tydzień. Geneza, struktura, nomenklatura, Łódź 1978. Naumowicz J., Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków 2000. Semkowicz W., Paleografia łacińska, wyd. 2, Kraków 2002. Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973. Górski K., Neografia łacińska, Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX wieku, Warszawa 1978. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nalewajek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nalewajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w konwersatorium - 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 20 godz. Przygotowanie zadań domowych - 10 godz |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie studentów w problematykę źródeł historycznych oraz zapoznanie z przedmiotem wybranych nauk pomocniczych historii. Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia źródłoznawstwa, a także chronologii, archiwistyki, paleografii i neografii. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu obejmują następującą tematykę: 1. Źródłoznawstwo i klasyfikacje źródeł historycznych. 2. Źródła historiograficzne i dokumentowo-aktowe. 3. Podstawowe pojęcia chronologii. 4. Miary i podziały czasu, rozwój kalendarza. 5. Kalendarz kościelny i komputystyka. 6. Oznaczanie dnia według kalendarza rzymskiego i według kalendarza kościelnego 7. Podstawowe pojęcia paleografii. 8. Dzieje pisma łacińskiego w starożytności i w średniowieczu. 9. Brachygrafia. 10. Dzieje pisma łacińskiego w początkach epoki nowożytnej. 11. Podstawowe pojęcia archiwistyki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001. Semkowicz W., Encyklopedia nauk pomocniczych historii, wyd. 4, Kraków 1999. Literatura uzupełniająca: Chronologia polska, red. B. Włodarski, Warszawa 1957 (wyd. 2, Warszawa 2007). Wąsowicz H, Chronologia średniowiecza, Lublin 2016. Matuszewski J., Słowiański tydzień. Geneza, struktura, nomenklatura, Łódź 1978. Naumowicz J., Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków 2000. Semkowicz W., Paleografia łacińska, wyd. 2, Kraków 2002. Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973. Górski K., Neografia łacińska, Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX wieku, Warszawa 1978. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.