Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-TI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1 U01 HI1 U06 |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności dotyczące pracy z komputerem opanowane w trakcie nauki w szkole średniej. |
Skrócony opis: |
Technologie informacyjne jako część nauk pomocniczych historii. Zajęcia mają na celu zapoznanie i wyrobienie u studenta umiejętności korzystania z narzędzi technologii teleinformatycznych, jako pomocy w nauce i pracy badawczej. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć: 1. Wprowadzenie: Internet w warsztacie historyka 2. Prezentacje multimedialne i mapy myśli 3. Podstawy internetowego warsztatu historyka 4. Katalogi i multiwyszukiwarki (cz. 1: opracowania historyczne) 5. Katalogi i multiwyszukiwarki (cz. 2: źródła historyczne) 6. Biblioteki cyfrowe 7. Archiwa cyfrowe 8. Muzea cyfrowe 9. E-learning 10. Dezinformacja w Internecie 11. Historia mówiona 12. Cyfryzacja: instytucje i programy 13. Narodowy Uniwersalny Katalog NUKAT 14. Humanistyka cyfrowa 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura Matysek A., Tomaszczyk J., Cyfrowy warsztat humanisty, Warszawa 2021. Muzeologia cyfrowa. Muzeum i narzędzia cyfrowe humanistyki, red. M. Baka, Toruń 2020. Oblicza "fake newsa". Perspektywy naukowych analiz zjawiska fałszywych wiadomości, red. K. Rosińska, P. Płatek, Warszawa 2021. Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, red. A. Karpowicz, M. Litwinowicz-Droździel, M. Rakoczy, Warszawa 2019. Olszewska K., Znaczenie e-learningu we współczesnej edukacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 37 (2020), s. 48-63. Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego, red. M. Dąbrowski, M. Zając, Warszawa 2013. Ucińska J., Humanistyka cyfrowa. Problemy definiowania pojęcia, „Zagadnienia Informacji Naukowej” 5 (2017), s. 124-145. https://www.academia.edu https://centrum.nukat.edu.pl https://www.cerl.org https://kvk.bibliothek.kit.edu https://fbc.pionier.net.pl https://www.fides.org.pl https://medialabkatowice.eu https://www.researchgate.net https://bazhum.muzhp.pl https://uksw.edu.pl/nauka/baza-wiedzy https://www.estreicher.uj.edu.pl/centrum https://pbn.nauka.gov.pl Literatura uzupełniająca B. Boryczka, Praktyczny przewodnik po Internecie dla bibliotekarzy, Bydgoszcz 2003. Elektroniczne publikacje w bibliotekach, pod red. Mari Kocójowa, Kraków 2002 Gliński Wiesław, Rybiński Henryk, Tworzenie i udostępnianie baz danych w sieci WWW, Warszawa 2004 Informacja elektroniczna a prawo autorskie, pod red. Stanisław Czajka, Warszawa 2000 Niezgoda M, Haber L.H. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006 Sikorski W., ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych, Warszawa 2009 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI1 U01 Student wyszukuje, analizuje i ocenia informacje z wykorzystaniem narzędzi internetowych Student potrafi uogólniać dane ze źródeł internetowych Student umie wykorzystać materiały i narzędzia internetowe w nauce i pracy badawczej HI1 U06 Student potrafi uczestniczyć w obiegu informacji i dyskusjach z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych Student umie prezentować wyniki własnych badań z wykorzystaniem technologii cyfrowych 30 godzin - udział w zajęciach 25 godzin - przygotowanie do zajęć 5 godzin - konsultacje indywidualne 60 godzin - 2 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z zadanym materiałem), merytoryczny udział w dyskusji oraz przygotowanie indywidualnej prezentacji. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach. Kolejne nieobecności należy odpracować poprzez: - samodzielne zapoznanie się z materiałem zadanym na opuszczone zajęcia - omówienie ww. materiałów na dyżurze prowadzącego (wtorki, godz. 16:45-18:15, pok. 315) Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: Na ocenę bardzo dobrą: HI1 U01 Student wyszukuje, analizuje i ocenia informacje z wykorzystaniem wszystkich omówionych narzędzi internetowych Student potrafi uogólniać dane ze wszystkich poznanych źródeł internetowych Student umie wykorzystać wszystkie omówione materiały i narzędzia internetowe w nauce i pracy badawczej HI1 U06 Student potrafi uczestniczyć w obiegu informacji i dyskusjach z wykorzystaniem wszystkich poznanych narzędzi cyfrowych Student umie prezentować wyniki własnych badań z wykorzystaniem wszystkich poznanych technologii cyfrowych Na ocenę dobrą: HI1 U01 Student wyszukuje, analizuje i ocenia informacje z wykorzystaniem większości omówionych narzędzi internetowych Student potrafi uogólniać dane z większości poznanych źródeł internetowych Student umie wykorzystać większość omówionych materiałów i narzędzi internetowych w nauce i pracy badawczej HI1 U06 Student potrafi uczestniczyć w obiegu informacji i dyskusjach z wykorzystaniem większości poznanych narzędzi cyfrowych Student umie prezentować wyniki własnych badań z wykorzystaniem większości poznanych technologii cyfrowych Na ocenę dostateczną: HI1 U01 Student wyszukuje, analizuje i ocenia informacje z wykorzystaniem niektórych omówionych narzędzi internetowych Student potrafi uogólniać dane z niektórych poznanych źródeł internetowych Student umie wykorzystać niektóre omówione materiały i narzędzia internetowe w nauce i pracy badawczej HI1 U06 Student potrafi uczestniczyć w obiegu informacji i dyskusjach z wykorzystaniem niektórych poznanych narzędzi cyfrowych Student umie prezentować wyniki własnych badań z wykorzystaniem niektórych poznanych technologii cyfrowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Technologie informacyjne jako część nauk pomocniczych historii. Zajęcia mają na celu zapoznanie i wyrobienie u studenta umiejętności korzystania narzędzi technologii teleinformatycznych, jako pomocy jego nauce, pracy badawczej. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość korzystania z internetu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ZP
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Marcin Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Linn | |
Prowadzący grup: | Helena Linn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Technologie informacyjne jako część nauk pomocniczych historii. Zajęcia mają na celu zapoznanie i wyrobienie u studenta umiejętności korzystania narzędzi technologii teleinformatycznych, jako pomocy jego nauce, pracy badawczej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne: omówienie tematyki zajęć i warunków zaliczenia. 2. Portale edukacyjne w internecie. 3. Archiwista w sieci- fora i portale historyczne. 4. Multimedialne encyklopedie. 5. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci 6. Biblioteki cyfrowe. 7. Archiwa w sieci. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci. 8. Muzea w sieci. 9. Wykorzystanie materiałów z internetu. 10. Publikowanie w sieci. 11. Prawo autorskie. 12. Edytor tekstu word. 13. Prezentacje multimedialne, cz. 1 14. Prezentacje multimedialne, cz. 2 15. Omówienie prac zaliczeniowych. Wystawianie ocen |
|
Literatura: |
B. Boryczka, Praktyczny przewodnik po Internecie dla bibliotekarzy, Bydgoszcz 2003. Elektroniczne publikacje w bibliotekach, pod red. Mari Kocójowa, Kraków 2002 Gliński Wiesław, Rybiński Henryk, Tworzenie i udostępnianie baz danych w sieci WWW, Warszawa 2004 Informacja elektroniczna a prawo autorskie, pod red. Stanisław Czajka, Warszawa 2000 Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie, pod red. Marcin Drzewiecki, Warszawa 2003. Niezgoda M, Haber L.H. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006 Sikorski W., ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych, Warszawa 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Fryderyk Rozen | |
Prowadzący grup: | Fryderyk Rozen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin - udział w ćwiczeniach 25 godzin - przygotowanie do ćwiczeń 5 godzin - konsultacje |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.