Aby przysporzyć ojczyźnie świadomych obywateli. Biblioteki i czytelnictwo w budowie nowoczesnego społeczeństwa XIX-XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-BIB2-WMstIIJO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aby przysporzyć ojczyźnie świadomych obywateli. Biblioteki i czytelnictwo w budowie nowoczesnego społeczeństwa XIX-XX w. |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia HI2_WO3 HI2_W07 HI2_07 H2_W08 |
Pełny opis: |
wykład przedstawia rolę bbliotek i czytelnictwa, a zatem głównie ksiązki i prasy dostępnej czytelnikom na ziemiach polskich w XIX-XX wieku, w kształtowaniu nowocznsnego społeczeństwa, nastrojów społecznych, upowszechnianiu idei aktywnego uczestniczenia obywatela w życiu państwa. Zarysowana będą także działania władz zaborczych wykorzystujących słowo pisane do prób germanizacji i rusyfikacji Polaków przeciwdziałanie polskie realizowane środkami izależnionymi od warunków panujcych w pozczególnych zaborach, z uwypukleniem roli organizacji społecznych, twórców kultury, artystów, bibliotek publicznych i prywatnych. Dokonane będzie analiza wpływu literatury i prasy na nastroje i postawy społeczeństwa w chwilach przełomowych naszej historii XIX i XX w. Przedstawione będą działania władz PRL-u zmierzajace do wykorzystania słowa pisanego w procesie stworzenia w Polsce "człowieka socjalizmu, ograniczenia wprowadzane przez cenzure oraz system "prohibitów" a także znaczenie literatury i prasy pozadebitowej dla przełamania monopolu informacynego komunistycznego państwa i radykalizacji nastrojów w latach osiemdziesiątych XX w.. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI2_W03 student ma uporządkowaną pogłębiona wiedzę. prowadząca do specjalizacji, szczegółoweą wiedzę z zakresu historii. wiedza ta zorientowana jest na zastosowanie praktyczne w sferze działalności kulturalnej i medialnej HI2_W07 student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. ma pogłębioiną wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych pozwalająca na integrowanie perspektyw właściwych dla różnych dyscyplin naukowych H2_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii ponadto posiada wiedzę o roli bibliotek, ksiązki i prasy w upodmitawianiu społeczeństwa, ksztaltowaniu postaw obywatelskich n ziemiach polskich w XIX i XX wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 student nie zna ograniczeń warunkujących dostepność książki i prasy dla społeczeństwa w XIX-XX w. i metod działania cenzury ograniczajacej swobodę słowa pisanego na ocenę 3 student posiada podstawową wiedzę w tym zakresie na ocenę 4 student potrafi prawidłowo przestawic metody działania cenzury słowa pisanego na ziemiach polskich pod zaborami i w PRL-u oraz wyjaśnić warunkowania ograniczajace dostępność ksiązki i prasy na ocenę 5 student potrafi szeroko, posługując sie przykładami wyjaśnic jakie były ograniczenia warunkujace dostępność książk i prasy w XIX w na ziemiach polskich i przedstawic metody działania cenzury słowa pisanego na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o znaczeniu książki na ziemiach polskich pod zaborami jako źródle informacji i przekazywania idei kręgom czytelników na ocenę 3 student posiada tę wiedze w stopniu dostatecznym na ocene 4 student dobrze orientuje się w roli jaką pełniła książka w edukowaniu społeczeństwa doby zaborów na ocenę 5 student potrafi przedstawić na konkretnych prykładach rolę jaką pełniła ksiazka w edukowaniu społeceństwa na ziemiach polskich pod zaborami na ocenę 2 student nie potrafi przedstawić roli książki w polityce rusyfikacyjnej i germanizacyjnej władz zaborczych na ocenę 3 student posiada tę wiedzę w zakresie podstawowym na ocene 4 student dobrze orientuje się w sposobach wykorzystania pzez władze zaborcze ksiązki jako środka rusyfikacji i germanizacji Polaków na ocenę 5 student potrafi wyjaśnić i opisać wykorzystanie książki jako narzędzia germanizacji i rusyfikacji na konkretnych przykładach na ocenę 2 nie potrafi wyjaśnić rolę odegrała książka i prasa polska w kształtowaniu poglądów i nastrojów społeczeństwa polskiego przełomu XIX i XX w. na ocenę 3 - student posiada tę wiedzę w stopniu dostatecznym na ocene 4 - student jest dobrze zorientowany w roli jaka prasa i książka odegrały w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa polskiego na przelomie wieków na ocenę 5 - student potrafi, poslugując sie konkretnymi przykladami, przedstawic role książki i prasy w kształtowaniu pogladów i nastrojów społeczeństwa poskiego na przełomie wieków. na ocenę 2 student nie orientuje się jaka rolę pełniła książka i prasa w kształtowaniu pożądanych cech obywatela w II RP. na ocenę 3 - student posiada podstawową wiedze w tym zakresie na ocene 4 student dobrze predstawic rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP. na ocenęnę 5 tudent potrafi szeroko, posługujac sie przykladami, przedstawić rolę książka i prasa w oświacie i edukacji w II RP |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Odziemkowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Odziemkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
wykład przedstawia rolę bbliotek i czytelnictwa, a zatem głównie ksiązki i prasy dostępnej na ziemiach polskich w XIX-XX wieku, w kształtowaniu nowocznsnego społeczeństwa, polskiego w dobie zaborów i II RP oraz w walce o wychowanie młodzieży, zachowanie ciągłości kulturowej, tradycji i systemu wartosci w dobie PRL-u |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.