Historia średniowieczna powszechna-ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-HŚP. |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia średniowieczna powszechna-ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1 _U02 Student potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. HI1 _U05 Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych. HI1 _U08 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. |
Wymagania wstępne: | przygotowanie w szkole średniej |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką kultury pisma oraz głównymi nurtami historiografii w dziedzinie historii średniowiecznej europejskiej, a także z wybranymi kluczowymi tekstami źródłowymi. Założeniem zajęć jest nabycie przez studenta umiejętności w zakresie krytyki źródła historycznego oraz analizy i interpretacji tekstów źródłowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch modułów. Pierwszy moduł (5 pierwszych zajęć) opiera się na lekturze przez studentów tekstów. Podczas zajęć studenci w grupach prezentują wiedzę z lektur, dyskutują o głównych problemach. Drugi moduł (9 zajęć) obejmuje prezentacje multimedialne studentów na temat wybranych tekstów źródłowych. Studenci w grupach prezentują 3 referaty na tematycznych zajęciach poświęconych jednemu tekstowi źródłowemu. |
Literatura: |
Wprowadzenie do metodologii historii, Domańska, Pomorski, PWN 2022; Ernst Kantorowicz, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007; Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986; Susan Reynolds, Lenna i wasale. Reinterpretacja średniowiecznych źródeł, Kęty 2011; Robert Bartlett, Tworzenie Europy: podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, Poznań 2003; M. T. Clanchy, From Memory to Written Record. England 1066-1307, Wiley-Blackwell 2013; Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2015; Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013. Thomas W. Smith, Pope Honorius III and the Recovery of the Holy Land 1216-1227, Brepols 2017; Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, Kraków 2012; Marian Małecki, Prawo karne krzyżowców. Kodeks karny z Nablusu 1120, Zabrze 2012; Życie Karola Wielkiego, tł. K. Estreicher, Warszawa 2022; Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Kęty 2007; Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012; Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, Warszawa 1984. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI1 _U02 Student potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. HI1 _U05 Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych. HI1 _U08 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się: - obecność oraz aktywność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności) - przygotowanie do zajęć (realizacja prac domowych) - terminowe przygotowanie referatów z prezentacją multimedialną |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Beczek | |
Prowadzący grup: | Hubert Beczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność pracy studenta i nakład pracy studenta w godz. udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 30 czas na napisanie pracy zaliczeniowej 30 SUMA GODZIN 90 godz. LICZBA ECTS 90 godz./30=3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi społeczno-politycznych uwarunkowań Europy i innych kontynentów w średniowieczu oraz ich wpływu na kształtowanie ówczesnego oblicza świata. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Beczek | |
Prowadzący grup: | Hubert Beczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 50 godz. czas na napisanie pracy zaliczeniowej - 10 godz. SUMA GODZIN: 90 LICZBA ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Dźwigała | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Dźwigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi nurtami historiografii w dziedzinie średniowiecza europejskiego, a także z wybranymi kluczowymi tekstami źródłowymi. Założeniem zajęć jest nabycie przez studenta szeregu kompetencji: krytyki źródła historycznego, konstruowania wypowiedzi publicznej oraz tworzenia prezentacji multimedialnej, jak również pracy w grupie i umiejętności uczestniczenia w dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch modułów. W czasie pierwszego modułu (6 pierwszych zajęć) studenci będą wspólnie czytać zadane przez prowadzącego lektury, którymi będą kluczowe prace światowej humanistyki. Pierwszy moduł opiera się na wspólnej lekturze tekstów: studenci dzielą się na grupy, prezentują wiedzę, a następnie krytycznie dyskutują o głównych problemach. W czasie modułu drugiego (obejmującego 8 zajęć) studenci dzielą się na grupy, aby przygotowywać prezentacje multimedialne na temat wybranych tekstów źródłowych. 3 referaty prezentowane są na każdych tematycznych zajęciach poświęconych jednemu tekstowi źródłowemu w formule kręgu seminaryjnego. |
|
Literatura: |
Wprowadzenie do metodologii historii, Domańska, Pomorski, PWN 2022; Ernst Kantorowicz, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007; Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986; Susan Reynolds, Lenna i wasale. Reinterpretacja średniowiecznych źródeł, Kęty 2011; Robert Bartlett, Tworzenie Europy: podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, Poznań 2003; M. T. Clanchy, From Memory to Written Record. England 1066-1307, Wiley-Blackwell 2013; Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2015; Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, Warszawa 2013. Thomas W. Smith, Pope Honorius III and the Recovery of the Holy Land 1216-1227, Brepols 2017; Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, Kraków 2012; Marian Małecki, Prawo karne krzyżowców. Kodeks karny z Nablusu 1120, Zabrze 2012; Życie Karola Wielkiego, tł. K. Estreicher, Warszawa 2022; Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, Kęty 2007; Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012; Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, Warszawa 1984. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nalewajek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nalewajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 30 ECTS 1. udział w zajęciach - 30 godz. / 1 ECTS 2. przygotowanie do zajęć - 30 godz. / 1 ECTS 3. przygotowanie referatu i prezentacji - 30 godz. / 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką kultury pisma oraz głównymi nurtami historiografii w dziedzinie historii średniowiecznej europejskiej, a także z wybranymi kluczowymi tekstami źródłowymi. Założeniem zajęć jest nabycie przez studenta umiejętności w zakresie krytyki źródła historycznego oraz analizy i interpretacji tekstów źródłowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch modułów. Pierwszy moduł (5 pierwszych zajęć) opiera się na lekturze przez studentów tekstów. Podczas zajęć studenci w grupach prezentują wiedzę z lektur, dyskutują o głównych problemach. Drugi moduł (9 zajęć) obejmuje prezentacje multimedialne studentów na temat wybranych tekstów źródłowych. Studenci w grupach prezentują 3 referaty na tematycznych zajęciach poświęconych jednemu tekstowi źródłowemu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Anna Adamska, Średniowiecze na nowo odczytane : o badaniach nad kulturą pisma, "Roczniki Historyczne", 65, 1999, s. 129-154. Krzysztof Pomian, Przeszłość jako przedmiot wiary: historia i filozofia w myśli średniowiecza, Warszawa 2019. Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986; Susan Reynolds, Lenna i wasale. Reinterpretacja średniowiecznych źródeł, Kęty 2011; Robert Bartlett, Tworzenie Europy: podbój, kolonizacja i przemiany kulturowe 950-1350, Poznań 2003; Źródła: Prokopiusz z Cezarei „Historia wojen”, Kraków 2015 Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, Kraków 2012; Życie Karola Wielkiego, tł. K. Estreicher, Warszawa 2022; „Powieść minionych lat”, Wrocław 1999 „Kosmasa kronika Czechów”, Wodzisław Śląski 2012 „Kronika Thietmara”, Kraków 2014 Bernard z Clairvaux, Pochwała nowego rycerstwa, Zabrze 2012; Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, Warszawa 1984. Bernard Gui, Księga Inkwizycji, Warszawa 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.