Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Kościoła w czasach nowożytnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-HKNW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Kościoła w czasach nowożytnych
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Moduły do wyboru dla 3 roku 1 stopnia-historia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HI1 _W05

HI1 _U05

HI1 _U06

HI1 _K01

HI1 _K03


Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: Zaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z reformacja protestancka i reformą katolicka w XVI stuleciu

Wymagania wstępne: Znajomość historii powszechnej XVI wieku

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Celem zasadniczym wykładu będzie przedstawienie przyczyn rozbicia jedności Kościoła zachodniego, wystąpienia Marcina Lutra, Jana Kalwina, Ulrycha Zwinglego i innych pomniejszych reformatorów. Zostanie przedstawiona ich nauka, która doprowadziła do odrzucenia ortodoksji katolickiej. W wykładach zostaną uwzględnione konsekwencje wystąpień reformatorów, w wyniku których toczyły się wojny hugenockie we Francji, potyczki w Niderlandach, zamieszania w Anglii, a przede wszystkim długa i krwawa wojna 30-letnia, zakończona pokojem westfalskim w 1648 r. Wykłady obejmą również problematykę protestantyzmu w Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

Druga część wykładów zostanie poświecona reformie katolickiej opartej o dekrety Soboru Trydenckiego, zarówno de fide, jak i de reformatione. Zostaną przedstawione losy Tridentinum, postacie wielkich papieży i świętych. W dalszej kolejności będzie omówione znaczenie odnowionego monastycyzmu, z jezuitami na czele. W wykładach znajdzie się również problematyka odnowy życia kościelnego w Polsce.

Literatura:

M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego. T. 3: Czasy nowożytne 1517-1758. Warszawa 1989.

Historia Kościoła w Polsce. Red. B. Kumo r, Z. Obertyński. T. l ,cz. 2. Poznań-Warszawa 1974.

B. K u m o r, Historia Kościoła. T. 5: Rozłam w chrześcijaństwie zachodnim. Lublin 1984.

M a n d z i u k J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku. T. 2; Czasy reformacji protestanckiej, reformy katolickiej i kontrreformacji 1520-1742. Warszawa 1995.

L. v. R a n k e, Dzieje papiestwa w XVI-XIX -wieku. Przeł. J. Z a r a n s k i, Z. Ż a b i c k i. T. 1. Warszawa 1974.

H. T u c h l e, Historia Kościoła. T. 3: 1500-1715. Przeł. J. P i e s i e w i c z. Warszawa 1986.

Z. Z i e l i ń s k i, Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie. Poznań 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza:

Student potrafi zdefiniować naukę historii Koscioła w czasach nowożytnych.

Student ma wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki historii Kościoła w czasach nowożytnych w systemie nauk historycznych.

Umiejętności:

Student zna kluczowe wydarzenia historyczne związane z historią Koscioła w czasach nowożytnych.

Kompetencje:

Student potrafi w sposób chronologiczny przedstawić wydarzenia historyczne zwiazane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych.

Student potrafi interpretować fakty historyczne.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

Lektura: 20 godz.

Przygotowanie prezentacji: 30 godz.

przygotowanie do czynnego udziału w konwersatorium: 20 godz.

suma godzin: 100 godz.

liczba ECTS: 4

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza EK 1, 2.

Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii historycznej, nie potrafi zdefiniować nauki historii Kościoła w czasach nowożytnych ani określić jej miejsca wśród innych nauk historycznych;

ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię historyczną, w ograniczonym stopniu definiuje naukę historii Kościoła w czasach nowożytnych, posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat znaczenia i miejsca ten nauki wśród innych nauk historycznych;

Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię historyczną, poprawnie definiuje neukę historii Kościoła w czasach nowożytnych, posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia tej nauki;

Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię historyczną i literaturę przedmiotu, wzorowo definiuje naukę historii Kościoła w czasach nowożytnych; posiada kompletną wiedzę na temat znaczenia i miejsca tej nauki wśród innych nauk historycznych.

Umiejętności EK 3.

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi przedstawić żadnego z wydarzeń historycznych związanych z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, nie potrafi opisać żadnej z instytucji kościelnych funkcjonujących w tym okresie;

Ocena 3 (dst): student potrafi przedstawić nieliczne wydarzenia historyczne związane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, potrafi opisać nieliczne instytucje kościelne funkcjonujące w tym okresie;

Ocena 4 (db): student potrafi poprawnie przedstawić wydarzenia historyczne związane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, potrafi poprawnie opisać instytucje kościelne funkcjonujące w tym okresie;

Ocena 5 (bdb): student potrafi poprawnie przedstawić wszystkie wydarzenia historyczne związane z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, potrafi poprawnie opisać instytucje kościelne funkcjonujące w tym okresie.

Kompetencje EK 4-5.

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, nie potrafi w sposób chronologiczny przedstawić wydarzeń historycznych związanych z dziejami Kościoła w czasach nowożytnych, nie potrafi interpretować faktów historycznych i nie zna postaci historycznych z tego okresu;

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia historyczne z tego okresu, zna nieliczne postaci historyczne i nie potrafi prawidłowo interpretować faktów historycznych;

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia z tego okresu, zna większość postaci historycznych i prawidłowo interpretuje fakty historyczne;

Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych, w sposób chronologiczny przedstawia wszystkie wydarzenia z tego okresu, zna wszystkie postaci historyczne i prawidłowo interpretuje fakty historyczne.

Zajęcia prowadzone zdalnie. Ocena końcowa: zaliczenie lektury oraz prezentacja wyznaczonego tematu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Zawadzki
Prowadzący grup: Wojciech Zawadzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: Zaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z reformacja protestancka i reformą katolicka w XVI stuleciu

Wymagania wstępne: Znajomość historii powszechnej XVI wieku

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Celem zasadniczym wykładu będzie przedstawienie przyczyn rozbicia jedności Kościoła zachodniego, wystąpienia Marcina Lutra, Jana Kalwina, Ulrycha Zwinglego i innych pomniejszych reformatorów. Zostanie przedstawiona ich nauka, która doprowadziła do odrzucenia ortodoksji katolickiej. W wykładach zostaną uwzględnione konsekwencje wystąpień reformatorów, w wyniku których toczyły się wojny hugenockie we Francji, potyczki w Niderlandach, zamieszania w Anglii, a przede wszystkim długa i krwawa wojna 30-letnia, zakończona pokojem westfalskim w 1648 r. Wykłady obejmą również problematykę protestantyzmu w Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

Druga część wykładów zostanie poświecona reformie katolickiej opartej o dekrety Soboru Trydenckiego, zarówno de fide, jak i de reformatione. Zostaną przedstawione losy Tridentinum, postacie wielkich papieży i świętych. W dalszej kolejności będzie omówione znaczenie odnowionego monastycyzmu, z jezuitami na czele. W wykładach znajdzie się również problematyka odnowy życia kościelnego w Polsce.

Literatura:

M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego. T. 3: Czasy nowożytne 1517-1758. Warszawa 1989.

Historia Kościoła w Polsce. Red. B. Kumo r, Z. Obertyński. T. l ,cz. 2. Poznań-Warszawa 1974.

B. K u m o r, Historia Kościoła. T. 5: Rozłam w chrześcijaństwie zachodnim. Lublin 1984.

M a n d z i u k J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku. T. 2; Czasy reformacji protestanckiej, reformy katolickiej i kontrreformacji 1520-1742. Warszawa 1995.

L. v. R a n k e, Dzieje papiestwa w XVI-XIX -wieku. Przeł. J. Z a r a n s k i, Z. Ż a b i c k i. T. 1. Warszawa 1974.

H. T u c h l e, Historia Kościoła. T. 3: 1500-1715. Przeł. J. P i e s i e w i c z. Warszawa 1986.

Z. Z i e l i ń s k i, Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie. Poznań 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Zawadzki
Prowadzący grup: Wojciech Zawadzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: Zaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z reformacja protestancka i reformą katolicka w XVI stuleciu

Wymagania wstępne: Znajomość historii powszechnej XVI wieku

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Celem zasadniczym wykładu będzie przedstawienie przyczyn rozbicia jedności Kościoła zachodniego, wystąpienia Marcina Lutra, Jana Kalwina, Ulrycha Zwinglego i innych pomniejszych reformatorów. Zostanie przedstawiona ich nauka, która doprowadziła do odrzucenia ortodoksji katolickiej. W wykładach zostaną uwzględnione konsekwencje wystąpień reformatorów, w wyniku których toczyły się wojny hugenockie we Francji, potyczki w Niderlandach, zamieszania w Anglii, a przede wszystkim długa i krwawa wojna 30-letnia, zakończona pokojem westfalskim w 1648 r. Wykłady obejmą również problematykę protestantyzmu w Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

Druga część wykładów zostanie poświecona reformie katolickiej opartej o dekrety Soboru Trydenckiego, zarówno de fide, jak i de reformatione. Zostaną przedstawione losy Tridentinum, postacie wielkich papieży i świętych. W dalszej kolejności będzie omówione znaczenie odnowionego monastycyzmu, z jezuitami na czele. W wykładach znajdzie się również problematyka odnowy życia kościelnego w Polsce.

Literatura:

M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego. T. 3: Czasy nowożytne 1517-1758. Warszawa 1989.

Historia Kościoła w Polsce. Red. B. Kumo r, Z. Obertyński. T. l ,cz. 2. Poznań-Warszawa 1974.

B. K u m o r, Historia Kościoła. T. 5: Rozłam w chrześcijaństwie zachodnim. Lublin 1984.

M a n d z i u k J., Historia Kościoła katolickiego na Śląsku. T. 2; Czasy reformacji protestanckiej, reformy katolickiej i kontrreformacji 1520-1742. Warszawa 1995.

L. v. R a n k e, Dzieje papiestwa w XVI-XIX -wieku. Przeł. J. Z a r a n s k i, Z. Ż a b i c k i. T. 1. Warszawa 1974.

H. T u c h l e, Historia Kościoła. T. 3: 1500-1715. Przeł. J. P i e s i e w i c z. Warszawa 1986.

Z. Z i e l i ń s k i, Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie. Poznań 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Zawadzki
Prowadzący grup: Wojciech Zawadzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Dopuszczalne dwie nieobecności w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)