Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Polski w czasach zaborów - ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HI-HPCZ
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Polski w czasach zaborów - ćwiczenia
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

H1_U01


H1_U05


H1_U08


H1_K05

Wymagania wstępne:

Studenci 3 roku historii I stopnia

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu

Podstawowy

Cele przedmiotu:

umiejętność interpretacji tekstów źródłowych w oparciu o wiedzę pozaźródłową, umiejętność formułowania wniosków na podstawie lektury, umiejętność opracowania tematu monograficznego w formie pisemnej

Wymagania wstępne:

studenci III roku historii

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1 Po rozbiorach i w cieniu Bonapartego 1795-1815

Mazurek Dąbrowskiego -geneza i znaczenie. „Czy Polacy mogą wybić się na niepodległość” Obozy polityczne emigracji . Spiski w kraju. Wkraczanie wojsk napoleońskich na ziemie polskie. Konstytucja.Wojny-Hiszpania, Austria, Rosja, ks. Józef Poniatowski.

2 Autonomiczne Królestwo Polskie 1815-30 i Rzeczpospolita Krakowska 1815-46

Ustrój Królestwa Kongresowego – teoria i praktyka. Opozycja sejmowa. Spiski patriotyczne. Wolne Miasto Kraków. Noc Listopadowa

3 Powstanie Listopadowe 1830-31

Problematyka ustrojowa -władze, Towarzystwo Patriotyczne, noc sierpniowa. Militaria – Plany, Grochów, Szosa brzeska, Ostrołęka, Warszawa, Kresy. Szanse zrywu.

4 Wielka Emigracja 1831-49/56/63 i konspiracja krajowa 1831-46/48

Początki. Z europejską rewolucją. TDP, Gromady Ludu Polskiego, Obóz ks. Czartoryskiego. Inicjatywa Zaliwskiego. Świętokrzyżcy i Ehrenberg. Spisek Konarskiego i Związek Narodu Polskiego. Związki galicyjskie (SLP), wielkopolskie (Libelta, Stefańskiego), ks. Ściegiennego.

5 Krwawy rok 1846 i Polska Wiosna Ludów 1848-49

Emigracyjne koncepcje, plany trójzaborowe. Powstanie Krakowskie i Manifest Rządu Narodowego. Ruch chłopski w Galicji. Na ziemiach polskich (Wielkopolska, Galicja). w Europie (Francja, Prusy, Badenia, Frankfurt, Sycylia, Piemont, Rzym, Wiedeń, Węgry, Praga).

6 Przebudzenie z nocy paskiewiczowskiej 1856-63

Polityka władz carskich, Wielopolski. Od zajść kwietniowych do stanu wojennego. Komitet Ruchu-krystalizacja obozu czerwonych. Dyrekcja Wiejska -obóz białych. Program Komitetu Centralnego. Idea państwa podziemnego.

7 Powstanie Styczniowe 1863-1864.

Decyzja o walce. KCN - TRN i KW; rządy białych i czerwonych; dyktatorski). Struktura ,legitymizacja, dokumenty. Przygotowania i plany. O utrzymanie inicjatywy: Noc, dyktatorzy, większe starcia. Demonstracja zbrojna, sukcesy, Kresy. Zmiany za Traugutta

8 Zabór rosyjski 1864-1905

Represje popowstaniowe. Zeslanie syberyjskie. Przejawy rusyfikacji. Koncepcje ugodowe. Działania pozytywistyczne.

9 Zabór pruski 1849-1914

Kulturkampf. Walka o ziemię. Walka o język. Polska samoobrona. Próby ugodowe.

10 Ruch narodowy i chłopski

Liga Narodowa. Roman Dmowski. Endecja. Od Stojałowskiego i Patoczków do Stronnictwa Ludowego. Ruch ludowy w Kongresówce i zaborze pruskim.

11 Ruch socjalistyczny

Proletariat Ludwika Waryńskiego. II Proletariat. Nurty –PPS Józefa. Piłsudskiego, SDKP(Il) Róży Luksemburg, Bund

12. Sybir -zesłańcza odyseja Polaków w Imperium Rosyjskim

13 Rewolucja 1905-1907 na ziemiach polskich

Partie wobec wojny rosyjsko-japońskiej. Wobec rewolucji w Cesarstwie i w Królestwie Polskim – PPS, SDKPiL, endecja. Nowe ugrupowania. Strajki robotnicze, szkolne i rolne.

14 Autonomia galicyjska 1867-1914

Struktura władz. Stańczycy i inne ugrupowania. Rozwój kulturalny. Problem ukraiński. Sytuacja ekonomiczna. Ruch strzelecki.

Literatura:

Ogólna bibliografia dla wieku XIX (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco)

Dzieje Polski, red. J. Topolski, t.III:1795-1918, Warszawa 1993

Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971

Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996

Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczypospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994

Zdrada J., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2007

Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2004

Łepkowski T., Polska –narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Warszawa 1967

Wielka Historia Polski, wyd. Pinnex, t. V-VIII, Kraków 1998-1999

Wielka Historia Polski, wyd. Fogra, t. VI-VIII, Kraków 1999-2001

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Umiejętności

EK 1-Potrafi wyszukać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

EK 2- Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym

EK 3- Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

Komptencje społeczne

EK 4- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym

aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.

udział w ćwiczeniach 30

przygotowanie do ćwiczeń 30

konsultacje 5

czas na napisanie pracy 30

SUMA GODZIN 90

LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: elementy składowe-ocena stopnia aktywności i przygotowania na zajęciach, frekwencja na zajęciach, praca zaliczeniowa -opracowanie pamiętnika/wspomnień z epoki

EK 1-Potrafi wyszukać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

na 5 - W pogłębionym zakresie

na 4 -W przeciętnym zakresie

na 3 -W podstawowym zakresie

na 2 -Nie potrafi żadnej z w/w czynności

EK 2- Posługuje się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Rozpoznaje rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym

na 5 -swodobnie i twórczo

na 4- sprawnie

na 3 -na podstawowym poziomie

na 2 -jest pozbawiony w/w umiejętności

EK 3- Umie merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wniosków

-Na 5 -Swobodnie i w pogłębionym zakresie

-Na 4 -Na przeciętnym poziomie

-Na 3 -Na podstawowym poziomie

-Na 2 -Jest pozbawiony w/w umiejętności

EK4-Jest świadomy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji

Metody oceniania: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwe 2 nieobecności nieusprawiedliwione), pozostałe do zaliczenia ustnego/pisemnego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buława, Katarzyna Paduch
Prowadzący grup: Adam Buława, Katarzyna Paduch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Studenci 3 roku historii

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buława
Prowadzący grup: Adam Buława
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buława
Prowadzący grup: Adam Buława
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)