Mazowsze na tle historii Polski XIX-XX wiek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-MazPol3r |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Mazowsze na tle historii Polski XIX-XX wiek |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Moduły do wyboru dla 3 roku 1 stopnia-historia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1_W05 HI1_W06 HI1_W07 HI1_U02 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii Polski. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z historią Mazowsza w XIX – XX wieku na tle najważniejszych wydarzeń z dziejów historii Polski. Na zajęciach zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące życia politycznego, gospodarczego, społecznego, a także kulturalnego na Mazowszu we wspomnianym okresie. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie dziejów Mazowsza w okresie zaborów, a także na początku XX w. W toku zajęć zostanie omówiona historia ziemi mazowieckiej w okresie Księstwa Warszawskiego (m.in. organizacji władz prowincji, gospodarka, stanowisko ludności polskiej wobec zaborców), a także w okresie Królestwa Polskiego. Na zajęciach zostanie omówiony przebieg powstania listopadowego, represje popowstaniowe, a także przebieg powstania styczniowego na ziemiach Mazowsza. Zajęcia obejmują także zmiany gospodarcze i społeczne na wsi oraz w miastach, a także zagadnienia dotyczące szkolnictwa oraz zmian zachodzących pod wpływem przemian społeczno-politycznych przełomu XIX i XX w. w społecznym oraz kulturalnym życiu mieszkańców Mazowsza (m.in. teatr, biblioteki, czytelnictwo, muzyka). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dzieje Mazowsza lata 1795-1918, t. 3, red. J. Szczepański, Pułtusk 2012. 2. Dzieje Mazowsza lata 1918-1939, t. 4, red. J. Szczepański, Pułtusk 2010. 3. Dzieje Mazowsza i Warszawy: wybór źródeł, oprc. J. Kazimierski, R. Kołodziejczyk, Warszawa 1973 Literatura uzupełniająca: 1. Burakowski J., Kronika Sierpca i Ziemi Sierpeckiej, Sierpc 2001. 2. Dobroński A., Potencjał militarno-gospodarczy Królestwa Polskiego w latach 1907-1914, Warszawa 1976. 3. Dzieje Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku, Ciechanów-Pułtusk 1991. 4. Dzieje Gostynina i ziemi gostynińskiej, pod red. M. Chudzyńskiego, Warszawa 1990. 5. Graczyk W., Marszalska J.M., Księgi rękopiśmienne i stare druki w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku. 6. Łowicz dzieje miasta, red. R. Kołodziejczyk, Warszawa 1986, 7. Przeniosło M., Straty i zniszczenia w majątkach mazowieckich ziemian w latach I wojny światowej, w: Spuścizna duchowa i materialna mazowieckich ziemian XVII-XX wieku : Ziemianie Mazowsza. s. 279-305. 8. Szczepański J., Mazowsze w podziałach administracyjnych XIX i pierwszej połowy XX wieku (do 1939 r.), „Studia Mazowieckie”, nr 3/2009, s. 39-56. 9. Warszawa i Mazowsze w walce o niepodległość kraju w latach 1794-1920, red. A. Kosecki, A. Stwarz, Warszawa 2001. 10. Wroński A., Duchowieństwo i Kościół katolicki w Królestwie Polskim wobec sprawy narodowej w latach 1832-1860, Warszawa 1994. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
HI1_W05 Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. HI1_W06 Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. HI1_W07 Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawową wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych HI1_U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Przedmiotowe efekty uczenia się: W1: student zna dzieje polityczne, demograficzne, religijne i społeczne Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę o kulturze i szkolnictwie na Mazowszu we wspomnianym okresie W2: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia. W3: student ma wiedzę o kierunkach badawczych oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w. U1: student potrafi analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich. U2: student potrafi analizować oraz interpretować źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XIX-XX w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe. U3: student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: W1: - na ocenę bardzo dobrą: student opisuje samodzielnie wszystkiej najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie - na ocenę dobrą: student opisuje samodzielnie większość najważniejsze wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w., a także posiada wiedzę która pozwoli mu wymienić i opisać większość przemiany dotyczące kultury i szkolnictwa na Mazowszu we wspomnianym okresie - na ocenę dostateczną: student opisuje tylko niektóre wydarzenia dotyczące dziejów politycznych, a także przemian demograficznych, religijnych i społecznych na Mazowsza w XIX-XX w. W2: - na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi samodzielnie wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia. - na ocenę dobrą: student ma wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi z niewielką pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia. - na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat niektórych wydarzeń historycznych na Mazowszu w XIX-XX w, a także potrafi z pomocą wykładowcy wymienić, ocenić oraz analizować czynniki które wpłynęły na te wydarzenia. W3: - na ocenę bardzo dobrą: student samodzielnie wymienia i charakteryzuje najważniejsze kierunki badawcze i nowe osiągnięcia w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w. - na ocenę dobrą: student samodzielnie wymienia i charakteryzuje większość nowych osiągnięć w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w., - na ocenę dostateczną: student wymienia i charakteryzuje tylko niektóre nowe osiągnięć w zakresie badania historii Mazowsza w XIX i XX w., U1: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle złożonych wydarzeń ogólnopolskich. - na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich. - na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich. U2: - na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie analizować oraz interpretować złożone źródła dotyczące dziejów Mazowsza w XIX-XX w., uwzględniając podłoże narodowe, religijne i kulturowe. - na ocenę dobrą: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych analizować oraz ocenić rolę i znaczenie Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich. - na ocenę dostateczną: student potrafi w przypadku najważniejszych wydarzeń historycznych dokonać podstawowej analizy oraz ocenić rolę Mazowsza w XIX-XX na tle wydarzeń ogólnopolskich. U3: - na ocenę bardzo dobrą: student posiada umiejętność w stopniu bardzo dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski, a także ocenia i analizuje argumenty innych uczestników dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w. - na ocenę dobrą: student posiada umiejętność w stopniu dobrym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje argumenty, wyciąga wnioski w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w. - na ocenę dostateczną: student posiada umiejętność w stopniu podstawowym prowadzenia dyskusji, w której konstruuje podstawowe argumenty w dyskusji na temat dziejów Mazowsza w XIX i XX w. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z historią Mazowsza w XIX – XX wieku, na tle najważniejszych wydarzeń z dziejów historii Polski. Na zajęciach zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące życia politycznego, gospodarczego, społecznego, a także kulturalnego na Mazowszu we wspomnianym okresie. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość historii Polski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 4 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. 3. Analiza źródeł i lektury wskazanej przez wykładowcę – 15 godz. 3. Przygotowanie do referatu -20 godz. 4. Przygotowanie do kolokwium – 15 godz. 5. Konsultacje – 5 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty 4 ECTS: 1. Udział w zajęciach - 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. 3. Analiza źródeł i lektury wskazanej przez wykładowcę – 15 godz. 3. Przygotowanie do referatu -20 godz. 4. Przygotowanie do kolokwium – 15 godz. 5. Konsultacje – 5 godz. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.