Żuławy Wiślane. Społeczno-religijny tygiel i gospodarczy spichlerz w latach 1466-1945
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-WMstIWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Żuławy Wiślane. Społeczno-religijny tygiel i gospodarczy spichlerz w latach 1466-1945 |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1 _W05 HI1 _U1 HI1 _K01 HI1 _K03 |
Wymagania wstępne: | Znajomość dziejów Polski do 1945 r. |
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny przybliża dzieje terenu, który do 1945 r. znajdował się w granicach państwa krzyżackiego, polskiego i niemieckiego. Na niewielkim terenie przez stulecia żyły obok siebie rozmaite grupy narodowościowe i religijne, tworząc niepowtarzalny i wyjątkowy koloryt społeczny. Mieszkańcy żuławskich wiosek, żyjący w nieustannym zagrożeniu spowodowanym wylewami Wisły i Nogatu, posiedli umiejętność samoorganizowania się i prowadzenia aktywności samorządowej. Urodzajna ziemia żuławska przez kilka stuleci była spichlerzem Rzeczypospolitej, najbardziej dochodową ekonomią w jej granicach i źródłem ekonomicznego dobrobytu Żuławian. |
Pełny opis: |
Student zapozna się z dziejami regionu, który po 1945 r. ponownie znalazł się w granicach państwa polskiego, a z powodu położenia geograficznego, ukształtowania terenu i wysoko rozwiniętej kultury agrarnej nadal stanowi obszar wyjątkowy. Wykład monograficzny odwołuje się do wiedzy już nabytej przez studenta, szczególnie w trakcie zajęć z zakresu historii średniowiecznej i nowożytnej Polski. Tematyka wykładu monograficznego wprawdzie bardzo szczegółowo odwołuje się spraw społecznych, religijnych, ekonomicznych i kulturowych na niewielkim terenie żuławskim, ale prezentuje te zagadnienia na tle dziejów Pomorza Gdańskiego. |
Literatura: |
M. Józefczyk, Z dziejów religijnych Pomezanii w XVII wieku, Tom I. Synteza dziejów, Malbork 2012, Tom II. Źródła do dziejów XVII- wiecznej Pomezanii, Malbork 2013. M. Józefczyk, Z dziejów religijnych Pomezanii w XVIII wieku, Tom I. Synteza dziejów, Malbork 2015, Tom II. Źródła do dziejów XVIII- wiecznej Pomezanii, Malbork 2015. E. Kizik, Mennonici w Gdańsku, Elblągu i na Żuławach Wiślanych w drugiej połowie XVII i w XVIII w. Studium z dziejów małej społeczności wyznaniowej, Gdańsk 1994. G. Berendt, Żydzi w Nowym Dworze Gdańskim w XIX i XX wieku, w: Żuławy i Mierzeja Wiślana – Moje miejsce na ziemi, red. D.A. Dekański, Gdańsk 2001. W. Długokęcki, Osadnictwo na Żuławach w XIII i początkach XIV w., Malbork 1992. W. Długokęcki, Młyny w Malborku i okolicy od XIII do XIX wieku, Malbork 2004. W. Zawadzki, Duchowieństwo katolickie oficjalatu pomezańskiego w latach 1525-1821, Elbląg 2009, tom I. Studium prozopograficzne, ss. 466; tom II. Słownik, ss. 437. W. Zawadzki, Kapłani diecezjalni Żuław Wielkich i Małych oraz Powiśla w latach 1525-1945, Studia Gdańskie XXVII (2010), s. 153-164. W. Zawadzki, Kościół ewangelicko reformowany w Inspektoracie Górnopruskim i Zachodniopruskim (Elbląska Superintendentura Reformowana) w latach 1781-1817, Gdański Rocznik Ewangelicki 13 (2019), s. 57-96. W. Zawadzki, Żuławy Malborskie i Elbląskie 1772-1945. Perspektywa społeczno-religijna, Pelplin 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - zna ogólnie dzieje Pomorza Gdańskiego i genezę powstania Prus Królewskich - ma wiedzę o relacjach międzywyznaniowych w nowożytnej Polsce - ma wiedzę o związkach Prus Królewskich z Koroną i państwem niemieckim Umiejętności: - posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Pomorza Gdańskiego i Prus Królewskich - poddaje krytyce opinie o stosunkach religijnych w nowożytnej Polsce - analizuje zakres i znaczenie Żuław w dziejach regionu oraz państwa niemieckiego i polskiego Kompetencje: - zachowuje krytycyzm w ocenie relacji międzywyznaniowych w nowożytnej Polsce - dyskutuje o znaczeniu historycznym i gospodarczym Żuław - rozumie wyjątkowość terenów żuławskich Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 30 godz. Konsultacje: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 Razem: 85godzin czyli 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza. Ocena 2 (ndst): student nie ma podstawowej wiedzy o przeszłości Żuław; ocena 3 (dst): student ma w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę o przeszłości Żuław; Ocena 4 (db): student ma szeroką wiedzę o o przeszłości Żuław; Ocena 5 (bdb): student zna literaturę przedmiotu; posiada szeroką wiedzę o przeszłości Żuław. Umiejętności. Ocena 2 (ndst): student nie potrafi przedstawić podstawowych wydarzeń historycznych związanych z przeszłością Żuław; Ocena 3 (dst): student potrafi przedstawić nieliczne wydarzenia historyczne związane z przeszłością Żuław; Ocena 4 (db): student potrafi poprawnie przedstawić wydarzenia historyczne związane z Żuław; Ocena 5 (bdb): student potrafi poprawnie przedstawić wszystkie wydarzenia historyczne związane z przeszłością Żuław. Kompetencje. Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, nie potrafi w sposób chronologiczny przedstawić wydarzeń historycznych związanych z tą krainą, nie potrafi interpretować faktów historycznych; Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia historyczne z tego okresu na tym terenie, nie potrafi prawidłowo interpretować faktów historycznych związanych z przeszłością Żuław; Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia z tego okresu, prawidłowo interpretuje fakty historyczne; Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, w sposób chronologiczny przedstawia wszystkie wydarzenia z tego okresu, prawidłowo interpretuje fakty historyczne. Egzamin ustny na zakończenie. Zaliczenie lektury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Zawadzki | |
Prowadzący grup: | Wojciech Zawadzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 30 godz. Konsultacje: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 Razem: 85godzin czyli 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny przybliża dzieje terenu, który do 1945 r. znajdował się w granicach państwa krzyżackiego, polskiego i niemieckiego. Na niewielkim terenie przez stulecia żyły obok siebie rozmaite grupy narodowościowe i religijne, tworząc niepowtarzalny i wyjątkowy koloryt społeczny. Mieszkańcy żuławskich wiosek, żyjący w nieustannym zagrożeniu spowodowanym wylewami Wisły i Nogatu, posiedli umiejętność samoorganizowania się i prowadzenia aktywności samorządowej. Urodzajna ziemia żuławska przez kilka stuleci była spichlerzem Rzeczypospolitej, najbardziej dochodową ekonomią w jej granicach i źródłem ekonomicznego dobrobytu Żuławian. |
|
Pełny opis: |
1. Literatura przedmiotu. Topografia Żuław i regionu 2. Struktury państwowe, miejskie i religijne na terenach żuławskich. Struktura narodowościowa 3. Żuławski samorząd 4. Katolicyzm na Żuławach do 1772 r. 5. Katolicyzm w latach 1772-1945 6. Luteranie i kalwini na Żuławach do 1772 r. 7. Protestanci żuławscy w latach 1772-1945 8. Żuławski mennonityzm do 1945 r. 9. Lokalne gminy żydowskie i małe grupy religijne 10. Relacje międzywyznaniowe i społeczne na Żuławach 11. Gospodarka i ekonomia na Żuławach 12. Edukacja dzieci i młodzieży na Żuławach 13. Żuławska kultura materialna i zabytki 14. Żuławskie zakony i działalność opiekuńczo-charytatywna 15. Wybitne postaci na Żuławach. Ziemia żuławska w 1945 r. |
|
Literatura: |
M. Józefczyk, Z dziejów religijnych Pomezanii w XVII wieku, Tom I. Synteza dziejów, Malbork 2012, Tom II. Źródła do dziejów XVII- wiecznej Pomezanii, Malbork 2013. M. Józefczyk, Z dziejów religijnych Pomezanii w XVIII wieku, Tom I. Synteza dziejów, Malbork 2015, Tom II. Źródła do dziejów XVIII- wiecznej Pomezanii, Malbork 2015. E. Kizik, Mennonici w Gdańsku, Elblągu i na Żuławach Wiślanych w drugiej połowie XVII i w XVIII w. Studium z dziejów małej społeczności wyznaniowej, Gdańsk 1994. G. Berendt, Żydzi w Nowym Dworze Gdańskim w XIX i XX wieku, w: Żuławy i Mierzeja Wiślana – Moje miejsce na ziemi, red. D.A. Dekański, Gdańsk 2001. W. Długokęcki, Osadnictwo na Żuławach w XIII i początkach XIV w., Malbork 1992. W. Długokęcki, Młyny w Malborku i okolicy od XIII do XIX wieku, Malbork 2004. W. Zawadzki, Duchowieństwo katolickie oficjalatu pomezańskiego w latach 1525-1821, Elbląg 2009, tom I. Studium prozopograficzne, ss. 466; tom II. Słownik, ss. 437. W. Zawadzki, Kapłani diecezjalni Żuław Wielkich i Małych oraz Powiśla w latach 1525-1945, Studia Gdańskie XXVII (2010), s. 153-164. W. Zawadzki, Kościół ewangelicko reformowany w Inspektoracie Górnopruskim i Zachodniopruskim (Elbląska Superintendentura Reformowana) w latach 1781-1817, Gdański Rocznik Ewangelicki 13 (2019), s. 57-96. W. Zawadzki, Żuławy Malborskie i Elbląskie 1772-1945. Perspektywa społeczno-religijna, Pelplin 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.