Historia starożytna powszechna (Grecja) - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HI-WSPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia starożytna powszechna (Grecja) - wykład |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HI1_W02 HI1_W05 HI1_W06 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii na poziomie licealnym. |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.; dzieje Grecji hellenistycznej wchodzą już do osobnego wykładu: "Starożytny Bliski Wschód"). Dotyczy dziejów politycznych, ale także społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. Wykład jest skoordynowany z osobnymi Ćwiczeniami z tego przedmiotu, które są poświęcone wspólnej krytycznej lekturze wybranych tekstów źródłowych dotyczących historii Grecji starożytnej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia 1. Wprowadzenie. Geografia świata greckiego. 2. Cywilizacja minojska. 2. Cywilizacja mykeńska. Język grecki. 3. Grecja archaiczna. 4. Powstanie i rozwój polis. 4. Religia grecka. 5. Kultura grecka. 6. Źródła do historii Grecji. Omówienie największych historyków. 7. Wielka kolonizacja. 8. Ateny w czasach archaicznych. 9. Zjawisko tyranii w Grecji. 10. Sparta. 11. Ateny w epoce klasycznej. Demokracja ateńska. 12. Wojny perskie (2 wykłady). 13. Wojna peloponeska (2 wykłady). |
Literatura: |
Podręczniki obowiązkowe: Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. Jaczynowska J., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999 Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wybrana literatura pomocnicza: Kulesza R., Wojna peloponeska, Warszawa 2006. Kulesza R., Maraton, Warszawa 2005. Martin Th. R., Starożytna Grecja od czasów prehistorycznych do okresu hellenistycznego, Warszawa 1998 Lengauer W., Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999. Vernant J.-P., Człowiek Grecji, Warszawa 2000. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Wunderlich H. G., Tajemnica Krety, Dokąd byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury europejskiej, Kraków 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 25 godz. – przygotowanie do kolokwium, osobiste lektury 60 godz. – razem 2 punkty ECTS Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu faktografię starożytnej historii Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych (do Aleksandra Wielkiego). - ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Grecji - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Grecji - ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Grecji - ocena 5 (bdb): Student zna bardzo odbrze najważniejszą faktografię historii Rzymu i potrafi wskazać zależności między wydarzaniami. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań - ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów - ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów - ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków Na zakończenie zajęć jest przewidziany egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dźwigała | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dźwigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykład: 30 g. Przygotowanie do egzaminu: 30 g. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.). Zajęcia dotyczą dziejów politycznych, społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków Źródła do historii Grecji Cywilizacja minojska i mykeńska. Wieki ciemne. Grecja archaiczna Wielka kolonizacja Sparta Ateny Wojny Perskie Filip II i Macedonia Aleksander Wielki |
|
Literatura: |
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dźwigała | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dźwigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykład: 30 g. Przygotowanie do egzaminu: 30 g. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.). Zajęcia dotyczą dziejów politycznych, społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków Źródła do historii Grecji Cywilizacja minojska i mykeńska. Wieki ciemne. Grecja archaiczna Wielka kolonizacja Sparta Ateny Wojny Perskie Filip II i Macedonia Aleksander Wielki |
|
Literatura: |
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dźwigała | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dźwigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykład: 30 g. Przygotowanie do egzaminu: 30 g. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.). Zajęcia dotyczą dziejów politycznych, społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków Źródła do historii Grecji Cywilizacja minojska i mykeńska. Wieki ciemne. Grecja archaiczna Wielka kolonizacja Sparta Ateny Wojny Perskie Filip II i Macedonia Aleksander Wielki |
|
Literatura: |
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dźwigała | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dźwigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykład: 30 g. Przygotowanie do egzaminu: 30 g. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje dzieje Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych, czyli około 16 wieków historii (XX - IV w. przed Chr.). Zajęcia dotyczą dziejów politycznych, społecznych, kulturowych oraz religijnych starożytnej Grecji. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków Źródła do historii Grecji Cywilizacja minojska i mykeńska. Wieki ciemne. Grecja archaiczna Wielka kolonizacja Sparta Ateny Wojny Perskie Filip II i Macedonia Aleksander Wielki |
|
Literatura: |
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001. Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.