Jerozolima:architektura-ludzie-historia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-Jalh |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jerozolima:architektura-ludzie-historia |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS2_W02 HS2_W03 HS2_W06 HS2_U03 HS2_U07 HS2_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny, stanowiący syntezę historii Jerozolimy, jej urbanistyki oraz architektury Jerozolimy od starożytności po współczesność. Podjęte problemy uwzględniają specyfikę Jerozolimy - świętego miasta trzech religii monoteistycznych. Pod tym właśnie kątem omawiana jest jej historia i architektura. |
Pełny opis: |
Jerozolima - święte miasto trzech religii monoteistycznych: wyróżnienie czy przekleństwo? Jerozolima biblijna: konfrontacja przekazu religijnego a archeologia. Jerozolima czasów Heroda Wielkiego i Jezusa: urbanistyka i architektura. Colonia Aelia Capitolina - rzymskie miasto Hadriana. Hagiapolis, czyli ku Jerozolimie chrześcijańskiej: utrata znaczenia teologicznego Jerozolimy wg niektórych autorów wczesnochrześcijańskich. Poszukiwania Grobu świętego. Miasto chrześcijańskie: od Konstantyna I do najazdu arabskiego. Medinat al-bajt al-maqdis - Jerozolima we wczesnym islamie. Epoka wypraw krzyżowych: inwestycje budowlane w XII w. Jerozolima pod rządami osmańskimi. Polscy pielgrzymi i podróżnicy do Ziemi Świętej w średniowieczu i nowożytności (do końca XVIII w.). Ogradzanie się Jerozolimy w końcu XIX i pierwszej połowie XX w. Nowa epoka w dziejach Jerozolimy po 1948 r. Jerozolima - stolica współczesnego Medinat Israel. |
Literatura: |
Armstrong K., Jerozolima. Miasto trzech religii, przekł. B. Cendrowska, Warszawa 2000. Jerozolima w kulturze europejskiej, red. P. Paszkiewicz, T. Zadrożny, Warszawa 1997. Nowogórski P., Od madinat bajt al-maqdis do al-quds. Jerozolima w cywilizacji wczesnego islamu, w: Hereditatem cognoscere, red. Z. Kobyliński, Warszawa, 2004, s. 27-38. Sebag Montefiore S., Jerozolima. Biografia, przekł. M. Antosiewicz, W. Jeżewski, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Absolwent ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki; Zna i rozumie w zaawansowany stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia; Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi; Potrafi rozpoznać różnie rodzaje i różne typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych zagadnień lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i piśmie w języku polskim i obcym; umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawne opracowanymi fotografiami dzieł sztuki; Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odegrać rolę lidera. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie - dopuszczalne dwie nieobecności. Przygotowanie pracy pisemnej w formie eseju naukowego w języku polskim na wybrany (przesz studenta) temat z zakresu urbanistyki, architektury lub ochrony dziedzictwa kulturowego Jerozolimy. Objętość tekstu ok. 9000 znaków (poza bibliografia). Każda praca będzie omówiona ze studentem w celu właściwej jej oceny. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Nowogórski | |
Prowadzący grup: | Przemysław Nowogórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godz. udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej (łącznie 2 punkty ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny omawiający wybrane aspekty historii, urbanistyki i architektury Jerozolimy od starożytności po współczesność z uwzględnieniem jej roli religijnej i politycznej. |
|
Pełny opis: |
Jerozolima - święte miasto trzech religii monoteistycznych: wyróżnienie czy przekleństwo? Jerozolima biblijna: konfrontacja przekazu religijnego a archeologia. Jerozolima czasów Heroda Wielkiego i Jezusa: urbanistyka i architektura. Colonia Aelia Capitolina - rzymskie miasto Hadriana. Hagiapolis, czyli ku Jerozolimie chrześcijańskiej: utrata znaczenia teologicznego Jerozolimy wg niektórych autorów wczesnochrześcijańskich. Poszukiwania Grobu świętego. Miasto chrześcijańskie: od Konstantyna I do najazdu arabskiego. Medinat al-bajt al-maqdis - Jerozolima we wczesnym islamie. Epoka wypraw krzyżowych: inwestycje budowlane w XII w. Jerozolima pod rządami osmańskimi. Polscy pielgrzymi i podróżnicy do Ziemi Świętej w średniowieczu i nowożytności (do końca XVIII w.). Ogradzanie się Jerozolimy w końcu XIX i pierwszej połowie XX w. Nowa epoka w dziejach Jerozolimy po 1948 r. Jerozolima - stolica współczesnego Medinat Israel. |
|
Literatura: |
Armstrong K., Jerozolima. Miasto trzech religii, przekł. B. Cendrowska, Warszawa 2000. Jerozolima w kulturze europejskiej, rek. P. Paszkiewicz, T. Zadrożny, Warszawa 1997. Nowogórski P., Od madinat al-bajt al maqdis do al-quds. Jerozolima w cywilizacji wczenego islamu, w: Hereditatem cognoscere, red. Z Kobyliński, Warszawa 2004, s. 27-38' Sebag Montefiore S., Jerozolima. Biografia, przekł. M. Antosiewicz, W. Jeżewski, Warszawa 2011. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.