Plastyka nowożytna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-PNE | Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Plastyka nowożytna Europy | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
||
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W03 HS1_U03 HS1_U04 HS1_K01 |
||
Wymagania wstępne: | Znajomość sztuki średniowiecza, historii powszechnej. |
||
Skrócony opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. |
||
Pełny opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: renesans w Europie, manieryzm włoski od 2. ćwierci XVI w. do końca XVI w.; manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki, barok we Włoszech i we Francji, sztuka holenderska i flamandzka, rokoko w Europie. |
||
Literatura: |
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; M. Levey, Painting and Sculpture in France 1700-1789, New Haven-London 1993 M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1988; S. Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven-London 1995 (rozdział: Rembrandt); H. Vlieghe, Flemish Art and Architecture 1585-1700, New Haven-London 1998 |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po współczesność, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny na zakończenie I i II semestru połączony ze znajomością obiektów (slajdówka) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Artur Badach | |
Prowadzący grup: | Artur Badach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Pełny opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-filozoficzno-kulturowym. Poszczególne tematy: manieryzm włoski od 2. ćwierci XVI w. do końca XVI w.); manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki; Caravaggio i jego naśladowcy; Bernini i rzeźba włoska XVII w.; twórczość Rubensa i jej wpływ na malarstwo europejskie w XVII i XVIII w.; malarstwo holenderskie okresu złotego wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości malarskiej i graficznej Rembrandta i jego uczniów, a także tzw. małych mistrzów; malarstwo i rzeźba we Francji w XVII i na pocz. XVIII w. malarstwo hiszpańskie XVI i XVII w. (El Greco, Ribera, Zurbaran, Murillo, Velázquez); rzeźba hiszpańska XVI i XVII w.; przemiany w sztuce francuskiej po 1715, rokoko francuskie i europejskie. | |
Wymagania wstępne: |
Znajomość historii plastyki wcześniejszych epok |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Artur Badach | |
Prowadzący grup: | Artur Badach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-filozoficzno-kulturowym. | |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest podczas wykładów i ćwiczeń. Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-filozoficzno-kulturowym. Poszczególne tematy: manieryzm włoski od 2. ćwierci XVI w. do końca XVI w.); manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki; Caravaggio i jego naśladowcy; Bernini i rzeźba włoska XVII w.; twórczość Rubensa i jej wpływ na malarstwo europejskie w XVII i XVIII w.; malarstwo holenderskie okresu złotego wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości malarskiej i graficznej Rembrandta i jego uczniów, a także tzw. małych mistrzów; malarstwo i rzeźba we Francji w XVII i na pocz. XVIII w. malarstwo hiszpańskie XVI i XVII w. (El Greco, Ribera, Zurbaran, Murillo, Velázquez); rzeźba hiszpańska XVI i XVII w.; przemiany w sztuce francuskiej po 1715, rokoko francuskie i europejskie. | |
Wymagania wstępne: |
Znajomość historii plastyki wcześniejszych epok. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Artur Badach | |
Prowadzący grup: | Artur Badach | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0fb7ec8e66794788bb6160daa08da307%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=366c5722-280e-4f28-b846-95993829cf6c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-filozoficzno-kulturowym. | |
Pełny opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-filozoficzno-kulturowym. Poszczególne tematy: manieryzm włoski od 2. ćwierci XVI w. do końca XVI w.); manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki; Caravaggio i jego naśladowcy; Bernini i rzeźba włoska XVII w.; twórczość Rubensa i jej wpływ na malarstwo europejskie w XVII i XVIII w.; malarstwo holenderskie okresu złotego wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości malarskiej i graficznej Rembrandta i jego uczniów, a także tzw. małych mistrzów; malarstwo i rzeźba we Francji w XVII i na pocz. XVIII w. malarstwo hiszpańskie XVI i XVII w. (El Greco, Ribera, Zurbaran, Murillo, Velázquez); rzeźba hiszpańska XVI i XVII w.; przemiany w sztuce francuskiej po 1715, rokoko francuskie i europejskie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Skrócony opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. | |
Pełny opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy w pierwszym semestrze to: renesans w Europie, manieryzm włoski od 2. ćwierci XVI w. do końca XVI w.; manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki. | |
Literatura: |
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1988. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Skrócony opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od baroku po rokoko, w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. | |
Pełny opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od baroku po rokoko, w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: barok we Włoszech i we Francji, barok holenderski i flamandzki, sztuka na wyspach Brytyjskich, twórczość najważniejszych artystów hiszpańskich, ośrodki rokoka w Europie, najważniejsze dzieła malarstwa europejskiego w zbiorach polskich. | |
Literatura: |
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; M. Levey, Painting and Sculpture in France 1700-1789, New Haven-London 1993 M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1988; S. Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven-London 1995 (rozdział: Rembrandt); H. Vlieghe, Flemish Art and Architecture 1585-1700, New Haven-London 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. | |
Pełny opis: |
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy w pierwszym semestrze to: renesans w Europie, manieryzm włoski od 2. ćwierci XVI w. do końca XVI w.; manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki. | |
Literatura: |
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1988. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.