Plastyka nowożytna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-PNEć |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Plastyka nowożytna Europy |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_U01 HS1_U02 HS1_U04 HS1_U05 HS1_K01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość sztuki średniowiecznej oraz historii nowożytnej. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów (czasowych i stałych). Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Muzeum Łazienki). |
Literatura: |
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. 2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987. 3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970. 4. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student ma uporządkowana wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej Europy, obejmującą zaawansowaną terminologie oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma podstawowa wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem rożnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać rożne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretacje z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Czyta literaturę fachową w języku obcym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Samodzielnie zdobywa wiedzę i bierze udział w życiu kulturalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia odbywają się w sali oraz w muzeach Warszawy. Ocena: Referaty połączone z prezentacja materiału ilustracyjnego. Prace pisemne. Nieprzygotowanie w terminie dwóch zadań skutkuje obniżeniem oceny o stopień. Ocena odzwierciedla także poziom przygotowanych prac. Obecność na zajęciach obowiązkowa, także na zajęciach odbywających się w muzeach Warszawy. 1 ECTS: udział w zajęciach, pozostałe punkty: przygotowanie do zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Łazienki). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Terminy zajęć w muzeach: Zamek Królewski w Warszawie, 26 XI, godz. 11.00 - Wystawa czasowa Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego Zadanie: esej Bliżej życia. Na marginesie wystawy w Zamku Królewskim w Warszawie, oddanie pracy 6 XII - Wystawa czasowa: Rubens, portret Anny Austriaczki, 10 XII, godz. 11.00 Łazienki Królewskie, 3 XII, godz. 10.00 - Wystawa czasowa Splendor i władza Zadanie: recenzja z wystawy, oddanie pracy 3 I Muzeum Narodowe, 14 I, godz. 11.00 - Galeria Sztuki Dawnej Zadanie – wybór obiektu (rzeźba, malarstwo, rzemiosło artystyczne) renesansowego/manierystycznego – jego prezentacja i analiza (10 min.) - wystawa Lucas Cranach st. Madonna pod jodłami |
|
Literatura: |
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. 2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987. 3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970. 4. Białostocki J., Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: Białostocki J., Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii, Poznań 1961, s. 169-203. 5. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika barok-rokoko. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. 11 III, 8 IV, 20 V, godz. 15.00 - Zamek Królewski w Warszawie 25 III, godz. 15.00 - Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
Literatura: |
1. Białostocki J., Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: Białostocki J., Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii, Poznań 1961, s. 169-203. 2. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Przygotowanie do zajęć 15 godz. Przygotowanie dwóch artykułów specjalistycznych 10 godz. Zajęcia w sali/muzeach Warszawy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Łazienki). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Terminy zajęć w muzeach: Zamek Królewski w Warszawie, 4 XI, godz. 10.00 - Wystawa czasowa Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza Zadanie: esej Bliżej życia. Na marginesie wystawy w Zamku Królewskim w Warszawie, oddanie pracy 6 XII - Wystawa czasowa: Paolo Uccello – Madonna z Dzieciątkiem, 28 X, godz. 11.00 Łazienki Królewskie, 25 XI, godz. 15.30 - Wystawa czasowa Arcydzieła dla króla? Rubens, Van Dyck, Teniers II ze zbiorów Dulwich Picture Gallery Zadanie: recenzja z wystawy, oddanie pracy 3 I Muzeum Narodowe, 13 I, godz. 11.00 - Galeria Sztuki Dawnej Zadanie – wybór obiektu (rzeźba, malarstwo, rzemiosło artystyczne) renesansowego/manierystycznego – jego prezentacja i analiza (10 min.) |
|
Literatura: |
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. 2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987. 3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Przygotowanie do zajęć 15 godz. Przygotowanie dwóch artykułów specjalistycznych 10 godz. Zajęcia w sali/muzeach Warszawy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika baroku i rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (3 zajęcia: Zamek Królewski - 24 III i 12 V, Muzeum Narodowe 31 III). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
|
Literatura: |
Białostocki J., Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: Białostocki J., Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii, Poznań 1961, s. 169-203. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Przygotowanie do zajęć 15 godz. Przygotowanie artykułów/rozdziałów specjalistycznych 10 godz. Zajęcia w sali/muzeach Warszawy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika XV-XVI w. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Łazienki). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Terminy zajęć w muzeach: Zamek Królewski: 6 i 13 X, 10 XI, 1 XII - zawsze godz. 10.30; MNW - 12 I, godz. 10.30. |
|
Literatura: |
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. 2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987. 3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Przygotowanie do zajęć 15 godz. Przygotowanie dwóch artykułów specjalistycznych 10 godz. Zajęcia w sali/muzeach Warszawy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika baroku i rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (5 zajęć: Zamek Królewski - 13 III, 17 IV, 15 V - podwójne, Muzeum Narodowe 20 III), godz. 10.00. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
|
Literatura: |
Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Przygotowanie do zajęć 15 godz. Przygotowanie artykułów/rozdziałów specjalistycznych 10 godz. Zajęcia w sali/muzeach Warszawy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika XV-XVI w. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Łazienki). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Terminy zajęć w muzeach: Zamek Królewski: 18 XII, godz. 10.00; MNW - 8 I, godz. 10.00. |
|
Literatura: |
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001. 2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987. 3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Przygotowanie do zajęć 15 godz. Przygotowanie artykułów/rozdziałów specjalistycznych 10 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Wprowadzenie w metody badań historyka sztuki, aktywizacja studenta. |
|
Pełny opis: |
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika baroku i rokoka. Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badań. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów (czasowych i stałych). Esej na temat sztuki dawnej. Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz, aktywność na zajęciach, prace pisemne. Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach. Zajęcia odbywają się w sali i w muzeach Warszawy (Zamek Królewski, Muzeum Narodowe, Muzeum Łazienki). |
|
Literatura: |
1. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001. 2. Sztuka świata, t. 7, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.