Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-HS-SSiWCHR
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS1_W02, HS1_W03, HS1_W06,

UMIEJĘTNOŚCI, HS1_U03, HS1_U04

Wymagania wstępne:

Wymagana jest dobrze ugruntowana wiedza o historii, historii sztuki, architekturze, geografii oraz mitologii starożytnej Grecjii i Rzymu, na poziomie szkoły średniej

Skrócony opis:

Wykład jest szerokim wprowadzeniem w sztukę starożytną, przedstawionym na tle warunków geograficznych, historycznych i religijnych. Ze względu na bardzo obszerny materiał, główny nacisk położony jest na zrozumienie sztuki starożytnej Mezopotamii, Egiptu, Grecji i Rzymu. Omawiane są zwłaszcza te dzieła, które miały wpływ na percepcję starożytności i rozwój sztuki w okresach późniejszych. Materiał prezentowany podczas wykładu podzielony jest na dwa semestry. W semestrze zimowym omawiana jest sztuka Mezopotamii i Egiptu, zaś letnim sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.

Dodatkowo, podczas wykładu zostanie wprowadzona tematyka recepcji antyku w sztuce nowożytnej na przykładzie Łazienek Królewskich i Królikarni. Zajęcia te odbędą sie w terenie.

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki.

Pełny opis:

Tematy wykładów w semestrze zimowym.

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie zakresu czasowego i terytorialnego. Prezentacja metod nauczania. Przedstawienie bibliografii i warunków oraz formy zaliczenia półrocznego i egzaminu końcowego.

2. Sztuka pradziejowa Bliskiego Wschodu.

3. Warunki geograficzne Mezopotamii.

4. Historia badań i odkryć archeologicznych na terenie Międzyrzecza.

5. Sztuka Mezopotamii (od epoki przeddynastycznej do III dynastii z Ur).

6. Warunki geograficzne Doliny Nilu.

7. Historia badań i odkryć archeologicznych w Dolinie Nilu.

8. Sztuka Egiptu (przed faraonami i w okresie Starego Państwa).

9. Sztuka Mezopotamii (od dynastii amoryckich do okresu

średnioasyryjskiego.

10. Architektura Egiptu (w okresie Średniego i Nowego Państwa).

11. Malarstwo, rzeźba i rzemiosło artystyczne (Egiptu w okresie Średniego i Nowego Państwa).

12. Sztuka Egejska

13. Sztuka Mezopotamii w okresie nowoasyryjskim.

14. Sztuka Mezopotamii w okresie nowobabilońskim.

15. Sztuka Persów.

Tematy wykładów w semestrze letnim

1. Wprowadzenie w tematykę wykładów. Omówienie zakresu chronologicznego i geograficznego. Prezentacja lektur i metod oceniania.

2. Geneza świątyni greckiej. Omówienie porządków architektonicznych

typów świątyń itd.

3. Greckie budownictwo domowe.

4. Rzeźba grecka w okresie archaicznym.

5. Rozwój ceramiki greckiej.

6. Rzeźba grecka w okresie klasycznym.

7. Rozwój miast greckich. Topografia Aten.

8. Sztuka hellenistyczna

9. Sztuka Etrusków.

10. Sztuka rzymska w czasach republiki i percepcja wzorów antycznych w Polsce (Królikania - zajęcia w terenie).

11. Sztuka w okresie panowania dynastii julijsko-klaudyjskiej.

12. Rok czterech cesarzy i sztuka w okresie panowania dynastii Flawiuszów i Antoninów.

13. Percepcja antyku w sztuce polskiej na przykładzie Łazienek Królewskich (zajęcia w terenie).

14. Sztuka w okresie panowania Antoninów (ciąg dalszy) i Sewerów.

15. Sztuka rzymska po Sewerach.

Literatura:

I SEMESTR

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Epos o Gilgameszu, przekł. K. Łyczkowska, P. Puchta, M. Kapełuś, Warszawa 2002.

Kodeks Hammurabiego, przekł. Stępień M., Warszawa 1996.

Dusze boga Re : wśród egipskich świętych ksiąg, przekł. T. Andrzejewski, Warszawa 1967.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 1959

OPRACOWANIA

LITERATURA PODSTAWOWA

Meuszyński, J., Odkrywanie Mezopotamii, Warszawa 1977

Śliwa J., Sztuka i archeologia starożytnego Wschodu, wyd. II, Warszawa-Kraków 1997.

Mierzejewski, A., Sztuka starożytnego Wschodu, t. 1-2, Warszawa 1981

Gawlikowska K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975.

Starożytny Egipt, praca zbiorowa, red. A. Szczudłowska, Warszawa 1976.

Krzyżaniak L., Egipt przed piramidami, Warszawa 1980.

Lipińska J., W cieniu piramid, Wrocław 2003

Lipińska J., Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008.

Michałowski K., Nie tylko piramidy. Sztuka starożytnego Egiptu

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Stępień M., Musiał D., Jaczynowska M., Historia Starożytna, Warszawa 2006

Wolski J., Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 2002 (lub inne nowsze wydania).

Kazimierz Michałowski, Wspomnienia, Warszawa 1986.

II SEMESGTR

LITERATURA PODSTAWOWA:

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca

Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA

Jaczynowska, M., Musiał, D., Stępień, M., Historia Starożytna, Warszawa 2001.

Wolski, J., Historia powszechna: Starozytność, Warszawa 1965.

Hammond, N., G., L., Dzieje Grecji, Warszawa 1977.

Bernhard, M. L. Sztuka Grecka, Warszawa 1981.

Ta sama, Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I: Sztuka grecka archaiczna, Warszawa

1989; t. II: Sztuka grecka V wieku p.n.e., Warszawa 1970, 1975, 1991; t. III: Sztuka

grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974, 1992; t. IV Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980,

1993

Michałowski, K. Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1970.

Bernhard, M. L., Greckie malarstwo wazowe, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV),

przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wedrówka po Helladzie: W swiątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesieć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki

starożytnej od prehistorii po okres I tys. p.n.e. Zna terminologię i podstawowe metody badawcze historii sztuki starożytnej (HS1_W02).

Student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma

znajomość terminów stosowanych w historii sztuki starożytn/ej, teorii i metodologii. Zna najnowsze odkrycia w zakresie archeologii śródziemnomorskiej (HS1_W03).

Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki

starożytnej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymiHS1_W06

UMIEJĘTNOŚCI

HS1_U03

HS1_U04

Student potrafi samodzielnie rozwiązać problemy poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji na temat historii sztuki starożytnej. Zarówno w zasobach drukowanych jak i cyfrowych.

Student ma umiejętności badawcze, pozwalające na: analizowanie problemów badawczych z zakresu historii sztuki starożytnej, w tym analizowanie zabytków antycznych, także "in situ" oraz dobór metod i narzędzi badawczych wykorzystywanych w pacy teoretycznej nad antykiem a także inwentaryzacji zabytków. Potrafi wykorzystywać zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.

Udział w wykładzie: 30 godz. (w semestrze zimowym) i 30 godzin (w semestrze letnim)

Przygotowanie do wykładów 8 godz.

Konsultacje: 2 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów odbywa się poprzez: pisemne zaliczenie omawianego wcześniej materiału. Aby przystąpić do egzaminu należy zaliczyć ćwiczenia prowadzone do tego samego wykładu.

Do zdania egzaminu wymagane jest 50% zaliczonego materiału.

Ocena 2: student/ka nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył mniej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie.

Ocena 3: student/ka identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić

zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył więcej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie

Ocena 4: student/ka ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas wykładu materiału. Zdobył powyżej 70 procent punktów ustalonych na egzaminie. Zna terminologię z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej.

Ocena 5: student/ka ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył powyżej 85 procent punktów ustalonych na egzaminie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

2 punkty ECTS

1 punkt - obecność na zjęciach 30 godz. (możliwa jedna nieobecność).

2 punkt - konsultacje 2 godz.,

czytanie materiałów uzupełniających do wykładów 8 godz.

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.




Skrócony opis:

Wykład jest szerokim wprowadzeniem w sztukę starożytną, przedstawionym na tle warunków geograficznych, historycznych i religijnych. Ze względu na bardzo obszerny materiał, główny nacisk położony jest na zrozumienie sztuki starożytnej Mezopotamii, Egiptu, Grecji i Rzymu. Omawiane są zwłaszcza te dzieła, które miały wpływ na percepcję starożytności i rozwój sztuki w okresach późniejszych. Materiał prezentowany podczas wykładu podzielony jest na dwa semestry. W semestrze zimowym omawiana jest sztuka Mezopotamii i Egiptu, zaś letnim sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w tematykę wykładów. Omówienie zakresu chronologicznego i geograficznego. Prezentacja lektur i metod oceniania.

2. Geneza świątyni greckiej. Omówienie porządków architektonicznych

typów świątyń itd.

3. Greckie budownictwo domowe.

4. Rzeźba grecka w okresie archaicznym.

5. Rozwój ceramiki greckiej.

6. Rzeźba grecka w okresie klasycznym.

7. Rozwój miast greckich. Topografia Aten.

8. Sztuka hellenistyczna

9. Sztuka Etrusków.

10. Sztuka rzymska w czasach republiki i percepcja wzorów antycznych w Polsce (Królikania - zajęcia w terenie).

11. Sztuka w okresie panowania dynastii julijsko-klaudyjskiej.

12. Rok czterech cesarzy i sztuka w okresie panowania dynastii Flawiuszów i Antoninów.

13. Percepcja antyku w sztuce polskiej na przykładzie Łazienek Królewskich (zajęcia w terenie).

14. Sztuka w okresie panowania Antoninów (ciąg dalszy) i Sewerów.

15. Sztuka rzymska po Sewerach.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca

Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA

Jaczynowska, M., Musiał, D., Stępień, M., Historia Starożytna, Warszawa 2001.

Wolski, J., Historia powszechna: Starozytność, Warszawa 1965.

Hammond, N., G., L., Dzieje Grecji, Warszawa 1977.

Bernhard, M. L. Sztuka Grecka, Warszawa 1981.

Ta sama, Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I: Sztuka grecka archaiczna, Warszawa

1989; t. II: Sztuka grecka V wieku p.n.e., Warszawa 1970, 1975, 1991; t. III: Sztuka

grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974, 1992; t. IV Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980,

1993

Michałowski, K. Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1970.

Bernhard, M. L., Greckie malarstwo wazowe, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV),

przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wedrówka po Helladzie: W swiątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesieć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Łaptaś
Prowadzący grup: Magdalena Łaptaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

2 punkty ECTS

1 punkt - obecność na zjęciach 30 godz. (możliwa jedna nieobecność).

2 punkt - konsultacje 2 godz.,

czytanie materiałów uzupełniających do wykładów 8 godz.

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.




Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład jest szerokim wprowadzeniem w sztukę starożytną, przedstawionym na tle warunków geograficznych, historycznych i religijnych. Ze względu na bardzo obszerny materiał, główny nacisk położony jest na zrozumienie sztuki starożytnej Mezopotamii, Egiptu, Grecji i Rzymu. Omawiane są zwłaszcza te dzieła, które miały wpływ na percepcję starożytności i rozwój sztuki w okresach późniejszych. Materiał prezentowany podczas wykładu podzielony jest na dwa semestry. W semestrze zimowym omawiana jest sztuka Mezopotamii i Egiptu, zaś letnim sztuka starożytnej Grecji i Rzymu.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w tematykę wykładów. Omówienie zakresu chronologicznego i geograficznego. Prezentacja lektur i metod oceniania.

2. Geneza świątyni greckiej. Omówienie porządków architektonicznych

typów świątyń itd.

3. Greckie budownictwo domowe.

4. Rzeźba grecka w okresie archaicznym.

5. Rozwój ceramiki greckiej.

6. Rzeźba grecka w okresie klasycznym.

7. Rozwój miast greckich. Topografia Aten.

8. Sztuka hellenistyczna

9. Sztuka Etrusków.

10. Sztuka rzymska w czasach republiki.

11. Sztuka w okresie panowania dynastii julijsko-klaudyjskiej.

12. Rok czterech cesarzy i sztuka w okresie panowania dynastii Flawiuszów.

13. Sztuka w okresie panowania dynastii Antoninów.

14. Sztuka w okresie panowania Antoninów (ciąg dalszy) i Sewerów.

15. Sztuka rzymska po Sewerach.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).

Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.

Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.

Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.

Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca

Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.

Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.

LITERATURA UZUPEŁNIAJACA

Bernhard, M. L. Sztuka Grecka, Warszawa 1981.

Ta sama, Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I: Sztuka grecka archaiczna, Warszawa 1989; t. II: Sztuka grecka V wieku p.n.e., Warszawa 1970, 1975, 1991; t. III: Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974, 1992; t. IV Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980,

Bernhard, M. L., Greckie malarstwo wazowe, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966.

Hammond, N., G., L., Dzieje Grecji, Warszawa 1977.

Ta sama, Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I: Sztuka grecka archaiczna, Warszawa

1989; t. II: Sztuka grecka V wieku p.n.e., Warszawa 1970, 1975, 1991; t. III: Sztuka

grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1974, 1992; t. IV Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980,

1993.

Jaczynowska, M., Musiał, D., Stępień, M., Historia Starożytna, Warszawa 2001.

Łaptaś, M.,Kult siedmiu archaniołów w średniowiecznej Nubii na tle kultu siedmiu planetarnych bogów w basenie Morza Śródziemnego, Saeculum Christianum, 27, 1 (2020), 17-30

Michałowski, K. Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1970.

Wolski, J., Historia powszechna: Starozytność, Warszawa 1965.

TEKSTY ŹRÓDŁOWE

Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.

Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.

Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.

Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV),

przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1968

Pauzaniasz, Wedrówka po Helladzie: W swiątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczynska, Wrocław 1973.

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesieć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)