Antropologia kryzysu ekologicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-AKEKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kryzysu ekologicznego |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P6U_W P6S_WG P6S_UK P6U_U P6S_UO P6S_UU P6U_K, P6S_KK |
Wymagania wstępne: | Wykład zakłada wstępną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i antropologii kulturowej. |
Skrócony opis: |
Wykład podsumowuje wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. Celem wykładu jest ugruntowanie wiedzy o cywilizacyjnym charakterze kryzysu ekologicznego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego - charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego - semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego. 2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - człowiek istotą z natury ryzykowną - człowiek istotą z natury kulturową - racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą. 3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.) - H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania - L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania - K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania - antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego |
Literatura: |
Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003. Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86. Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88. Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40. Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w konserwacji zabytków. Zna terminologię używaną w ochronie przyrody. Rozumie podstawowe zjawiska przyrodnicze. Zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym ma wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności. Zna i rozumie elementarne zasady inwentaryzacji i digitalizacji w instytucjach związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego i powiązanych z nimi bibliotekach i archiwach. W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz zależności między nimi. W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony środowiska zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia oraz zależności między nimi. Zna i rozumie elementarne regulacje prawne i dobre praktyki w zakresie prawa autorskiego, prawa ochrony przyrody, prawa ochrony zabytków. Zna i rozumie elementarne fakty, pojęcia i zasad działań administracyjnych oraz zasady bezpieczeństwa w zarządzaniu instytucjami związanymi z ochroną szeroko pojętej kultury i ochrony środowiska. Ma elementarną wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozumie zależności między nimi, a także rozumie elementarne fakty i pojęcia w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków. Umiejętności: Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa kulturowego. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa przyrodniczego. Potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności i wiedzę w praktycznych działaniach związanych z ochroną dóbr kultury w tym z działalnością oświatową i popularyzatorską. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznych działaniach związanych z ochroną przyrody w tym z działalnością oświatową i popularyzatorską. Posiada umiejętność współdziałania ze służbami cywilnymi, wojskowymi, przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości i urzędnikami państwowymi w zakresie przeciwdziałania sytuacjom zagrażającym dziedzictwu kulturowemu, także w kontekście analizowania zjawisk społecznych. Ma umiejętności językowe w zakresie dóbr kultury i środowiska, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie innych specjalistów sprawnie podejmować działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego. Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury, a także skonstruować logiczne wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr kultury oraz przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Kompetencje społeczne: Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony dóbr kultury i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w codziennej działalności. Jest gotowy do samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w codziennej działalności wynikających ze świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony środowiska. Jest gotowy do brania odpowiedzialności za dziedzictwo minionych epok. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura. ECTS: udział w konwersatorium - 30 przygotowanie do konwersatorium - 10 konsultacje - 5 przygotowanie do kolokwium - 15 SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2] LICZBA ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Łepko | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Łepko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy antropologicznej wykładni obecności człowieka w środowisku naturalnym. W poszukiwaniu właściwej każdej antropologii odpowiedzi na pytanie o istotę i naturę człowieka w punkcie wyjścia uwzględnia ślady obecności człowieka we właściwym sobie środowisku naturalnym. Konsekwentnie też odpowiada na pytania o rodowód człowieka, jego aktualne miejsce w świecie i jego przyszłość. |
|
Pełny opis: |
1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego - charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego - semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego. 2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - człowiek istotą z natury ryzykowną - człowiek istotą z natury kulturową - racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą. 3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.) - H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania - L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania - K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania - antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego |
|
Literatura: |
Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003. Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86. Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88. Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40. Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128. |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład zakłada wstępną znajomość problematyki z zakresu ekologii i antropologii kulturowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.