Architektura nowożytna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-ANE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Architektura nowożytna Europy |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W03 ODKiŚ1_W05 ODKiŚ1_W09 ODKiŚ1_U01 ODKiŚ1_K03 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość pojęć z zakresu architektury. |
Skrócony opis: |
Zarys przemian formalnych i ideowych dziejów nowożytnej architektury europejskiej (XV-XVIII w.). |
Pełny opis: |
Wykład problemowy poświęcony najważniejszym twórcom oraz zjawiskom, które miały wpływ na architekturę nowożytną Europy (XV-XVIII w.). Tematyka zajęć: 1.Filippo Brunelleschi a florencki renesans. 2.Leone Battista Alberti a teoria architektury nowożytnej. 3.Architektura włoska w 2. poł. XV wieku 4.Donato Bramante a Rafael. 5.Michał Anioł Buonarroti oraz włoska architektura 2. poł. XVI wieku. 6.Galeazzo Alessi oraz Andrea Palladio i Vincenzo Scamozzi. 7.Architektura we Francji w 2. poł. XVI wieku (Sebastiano Serlio, Philibert de l'Orme, Jacques Androuet). 8.Architektura w Niderlandach, Rzeszy i krajach habsburskich ok. 1550-1620. 9.Wczesny barok w Rzymie - Ottaviano Mascarino, Giacomo della Porta, Domenico Fontana, Martino Longhi mł., Flaminio Ponzio, Carlo Maderna. 10.Gianlorenzo Bernini i Francesco Borromini oraz włoska architektura wieku XVII (Carlo Rainaldi, Guarino Guarini, Baldassare Longhena). 11.Architektura we Francji 1600-1750 12.Nurt gotycki i klasycyzujący w architekturze Rzeszy i krajów habsburskich w XVIII wieku. 13.Nurt ekspresyjny w architekturze Rzeszy i krajów habsburskich w XVIII w. 14.Architektura palladiańska w Holandii i Anglii (XVII-XVIII w.). |
Literatura: |
Literatura: Blazicek O., Barockkunst in Bohmen, Praha 1967. Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Baltimore 1953 [i kolejne wyd.] Blunt A., Baroque and Rococo Architecture and Decoration, Were 1988 [ i kolejne wyd.] Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978. T. DaCosta Kauffman, Court, Cloister and City, London 1995. Die Kunst des Barock in Osterreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994. Kalinowski K., Architektura doby baroku na Śląsku, Warszawa 1977. Kalnein W., Levey M., Art and Architecture in the Eighteen Century in France, London 1972. Lotz W., Architecture in Italy 1500-1600, New Haven and London 195. Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999. Norberg-Schulz Ch., Baroque Architecture, New York 1986 Rosenberg J., Slive S., Ter Kulie E. H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966. Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970. Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wyd.] Wrabec J., Barokowe kościoły na Śląsku w XVIII w., Wrocław-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986, Wyrobisz A., Budownictwo i architektura w Wenecji w XV wieku. Koegzystencja bizantyjskiej, gotyckiej i renesansowej sztuki budowania, "Przegląd Historyczny", 89/2, s. 187-215. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zdobywa wiedzę na temat najważniejszych zjawisk artystycznych oraz najważniejszych twórców kształtujących oblicze nowożytnej architektury europejskiej (XV-XVIII w.). Rozumie zależność realizacji architektonicznych od panującej mody i idei, zapotrzebowania fundatorów, kontekstu politycznego, a także rynku artystycznego i koniunktury gospodarczej. Dostrzega wpływ największych centrów artystycznych na ośrodki prowincjonalne i potrafi wskazać mechanizmy kształtujące taki stan rzeczy. Potrafi wskazać kierunki przemian formalnych i funkcjonalnych architektury w kontekście historycznym. Student jest zapoznany z najważniejszymi publikacjami naukowymi dotyczącymi architektury nowożytnej Europy. Zyskuje podstawy teoretyczne do pogłębiania na własną rękę swojej wiedzy na temat architektury nowożytnej oraz prowadzenia w przyszłości badań w tej dziedzinie. Student zdobywa umiejętność selekcjonowania zdobywanej wiedzy, analizy i rozwiązywania problemów badawczych,doboru odpowiedniej metodologii, opracowania i prezentacji wyników badań. Potrafi dokonać krytyczną analizę materiału zabytkowego i przedstawić kontekst powstania oraz znaczenie dzieła sztuki. Udział w wykładzie - 30 godzin Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin Liczba ECTS - 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są prowadzone online w czasie rzeczywistym, przez platformę MS Teams. Student zdobywa wiedzę konieczną do zdania egzaminu pisemnego, polegającego na rozpoznaniu zabytków prezentowanych na pokazie slajdów (Slajdówki). W trakcie slajdówki student, aby zdać egzamin musi rozpoznać 11 spośród 20 prezentowanych zabytków, omawianych podczas zajęć. Egzamin ma formę stacjonarną. Może być przeprowadzony w formie online w czasie rzeczywistym, przy włączonych kamerach przez platformę MS Teams jedynie na polecenie władz uczelni. Udział w wykładzie - 30 godzin Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin Liczba ECTS - 2 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksander Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zarys przemian formalnych i ideowych dziejów nowożytnej architektury europejskiej (XV-XVIII w.). |
|
Pełny opis: |
Wykład problemowy poświęcony najważniejszym twórcom oraz zjawiskom, które miały wpływ na architekturę nowożytną Europy (XV-XVIII w.). Tematyka zajęć: 1.Filippo Brunelleschi a florencki renesans. 2.Leone Battista Alberti a teoria architektury nowożytnej. 3.Architektura włoska w 2. poł. XV wieku 4.Donato Bramante a Rafael. 5.Michał Anioł Buonarroti oraz włoska architektura 2. poł. XVI wieku. 6.Galeazzo Alessi oraz Andrea Palladio i Vincenzo Scamozzi. 7.Architektura we Francji w 2. poł. XVI wieku (Sebastiano Serlio, Philibert de l'Orme, Jacques Androuet). 8.Architektura w Niderlandach, Rzeszy i krajach habsburskich ok. 1550-1620. 9.Wczesny barok w Rzymie - Ottaviano Mascarino, Giacomo della Porta, Domenico Fontana, Martino Longhi mł., Flaminio Ponzio, Carlo Maderna. 10.Gianlorenzo Bernini i Francesco Borromini oraz włoska architektura wieku XVII (Carlo Rainaldi, Guarino Guarini, Baldassare Longhena). 11.Architektura w Hiszpanii Habsburgów (XVI i XVII wiek) 12.Architektura we Francji 1600-1750 13.Nurt gotycki i klasycyzujący w architekturze Rzeszy i krajów habsburskich w XVIII wieku. 14.Nurt ekspresyjny w architekturze Rzeszy i krajów habsburskich w XVIII w. 15.Architektura palladiańska w Holandii i Anglii (XVII-XVIII w.). |
|
Literatura: |
Literatura: Blazicek O., Barockkunst in Bohmen, Praha 1967. Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Baltimore 1953 [i kolejne wyd.] Blunt A., Baroque and Rococo Architecture and Decoration, Were 1988 [ i kolejne wyd.] Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978. T. DaCosta Kauffman, Court, Cloister and City, London 1995. Die Kunst des Barock in Osterreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994. Kalinowski K., Architektura doby baroku na Śląsku, Warszawa 1977. Kalnein W., Levey M., Art and Architecture in the Eighteen Century in France, London 1972. Lotz W., Architecture in Italy 1500-1600, New Haven and London 195. Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999. Norberg-Schulz Ch., Baroque Architecture, New York 1986 Rosenberg J., Slive S., Ter Kulie E. H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966. Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970. Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wyd.] Wrabec J., Barokowe kościoły na Śląsku w XVIII w., Wrocław-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986, Wyrobisz A., Budownictwo i architektura w Wenecji w XV wieku. Koegzystencja bizantyjskiej, gotyckiej i renesansowej sztuki budowania, "Przegląd Historyczny", 89/2, s. 187-215. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość pojęć z zakresu architektury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.