Historia ogrodów i założeń zieleni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-HOiZZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia ogrodów i założeń zieleni |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty kształcenia i opis ECTS: ODKiŚ1_W06 W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony środowiska zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia oraz zależności między nimi. ODKiŚ1_K03 Ma poczucie odpowiedzialności za dziedzictwo minionych epok. |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki i architektury. |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku. |
Pełny opis: |
Semestr I (Z – 30h) Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu. Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji. Ogrody starożytnej Grecji. Ogrody starożytnego Rzymu. Ogrody kultury Islamu. Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne. Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy. Ogrody włoskiego renesansu. Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska. Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy. Ogrody francuskiego baroku. Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska. Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
Literatura: |
1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: 1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń; 2. Rozumie powiązania sztuki ogrodowej z przemianami historycznymi i stylami architektonicznymi, ma podstawową wiedzę aby rozpoznać i scharakteryzować styl danego obiektu; 3. Umie scharakteryzować najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni. umiejętności: 1. Posiada podstawową umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej; 2. Student potrafi przeanalizować kompozycję przestrzenną założeń ogrodowych w różnych stylach sztuki ogrodowej; 3. Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie historii ogrodów. kompetencji społecznych: 1. Staje się świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo, opierania się w pracy zawodowej na doświadczeniach innych projektantów, konserwatorów i badaczy. 2. Dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, konieczność współpracy na tym polu z wieloma zawodami np. historykami, architektami, konserwatorami, ogrodnikami itp. 3. Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, przemian historycznych, stylów i regionalnych różnic w kształtowaniu się założeń ogrodowych na przestrzeni czasu i zależnie od lokalizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, rozpoznawanie i opis wybranych elementów i obiektów przedstawionych na zdjęciach lub planach. Możliwość egzaminu poprawkowego w formie ustnej. Kryteria oceniania: Wiedza: ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, nie potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów. ocena 3 (dst): student ma podstawową wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi bardzo ogólnie scharakteryzować. Nie rozumie powiązań stylowych z architekturą i nie zna najważnieszych przykładów historycznych ogrodów. ocena 4 (db): student ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń. Rozumie powiązania stylowe z architekturą i zna najważniesze przykłady historycznych ogrodów. ocena 5 (bdb): student ma poszerzoną wiedzę na temat terminologii sztuki ogrodowej i najważniejszych stylów, które potrafi dokładnie scharakteryzować pod względem kompozycji, programu, wyposażenia i doboru nasadzeń z podaniem przykładów gdzie występują. Rozumie powiązania stylowe ze stylami w architekturze i zna liczne przykłady historycznych ogrodów. Umiejętności: ocena 2 (ndst): student nie potrafi umiejętność korzystania z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, nie posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów. ocena 3 (dst): student w minimalny sposób potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, nie potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, w stopniu minimalnym posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów. ocena 4 (db): student potrafi korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi przeanalizować kompozycji przestrzennej założeń ogrodowych, posługuje się językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów w stopniu podstwowym. ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie korzystać z wielu źródeł historycznych dla wykonania analizy i weryfikacji stylu sztuki ogrodowej, potrafi dokładnie przeanalizować kompozycje przestrzenną założeń ogrodowych, posługuje się płynnie językiem specjalistycznym i właściwą terminologią używaną w dziedzinie historii ogrodów. Kompetencje: ocena 2 (ndst): student nie jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; nie dostrzega relacji interdyscyplinarnych wielu nauk, nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach. ocena 3 (dst): student nie jest w pełni świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, szukania obiektów analogicznych stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma minimalną świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic, okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): ): student jest świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, właściwie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega w minimalnym zakresie relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5 (bdb): student jest bardzo świadomy konieczności samokształcenia i poszerzania swoich horyzontów, sprawnie wyszukuje obiekty analogiczne stylowo; dostrzega relacje interdyscyplinarne wielu nauk, ma dużą świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego różnych stylów i regionalnych różnic; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis nakładu pracy studenta w ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku. |
|
Pełny opis: |
Semestr I (Z – 30h) Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu. Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji. Ogrody starożytnej Grecji. Ogrody starożytnego Rzymu. Ogrody kultury Islamu. Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne. Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy. Ogrody włoskiego renesansu. Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska. Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy. Ogrody francuskiego baroku. Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska. Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis nakładu pracy studenta w ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku. |
|
Pełny opis: |
emestr I (Z – 30h) Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu. Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji. Ogrody starożytnej Grecji. Ogrody starożytnego Rzymu. Ogrody kultury Islamu. Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne. Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy. Ogrody włoskiego renesansu. Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska. Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy. Ogrody francuskiego baroku. Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska. Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis nakładu pracy studenta w ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku. |
|
Pełny opis: |
Semestr I (Z – 30h) Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu. Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji. Ogrody starożytnej Grecji. Ogrody starożytnego Rzymu. Ogrody kultury Islamu. Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne. Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy. Ogrody włoskiego renesansu. Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska. Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy. Ogrody francuskiego baroku. Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska. Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis nakładu pracy studenta w ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku. |
|
Pełny opis: |
emestr I (Z – 30h) Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu. Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji. Ogrody starożytnej Grecji. Ogrody starożytnego Rzymu. Ogrody kultury Islamu. Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne. Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy. Ogrody włoskiego renesansu. Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska. Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy. Ogrody francuskiego baroku. Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska. Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku. |
|
Pełny opis: |
Semestr I (Z – 30h) Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu. Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji. Ogrody starożytnej Grecji. Ogrody starożytnego Rzymu. Ogrody kultury Islamu. Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne. Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy. Ogrody włoskiego renesansu. Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska. Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy. Ogrody francuskiego baroku. Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska. Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis nakładu pracy studenta w ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 10 godz. Samodzielna lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 15 godz. Łącznie: 65 godz. / 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu student zapoznaje się z charakterystycznymi cechami stylów sztuki ogrodowej, elementów kompozycji, programu i doboru gatunkowego roślin. Na zajęciach omawiane są najważniejsze ogrody i parki historyczne w Europie, od okresu starożytności do okres baroku, następnie od XVIII do XX wieku. |
|
Pełny opis: |
emestr I (Z – 30h) Wprowadzenie do historii ogrodów. Zakres dziedziny i terminologia. Formy i elementy ogrodu. Wnętrza i układy kompozycyjne ogrodu. Ogrody starożytnego Egiptu. Ogrody Mezopotamii i Persji. Ogrody starożytnej Grecji. Ogrody starożytnego Rzymu. Ogrody kultury Islamu. Ogrody Średniowiecza – symbolika i cechy ogólne Ogrody Średniowiecza - ogrody świeckie i przyklasztorne. Ogrody renesansu i manieryzmu - cechy ogólne i formy. Ogrody włoskiego renesansu. Ogrody renesansowe - Francja, Holandia, Niemcy i Polska. Ogrody barokowe - cechy ogólne i formy. Ogrody francuskiego baroku. Ogrody barokowe - Włochy, Niemcy, Anglia, Rosja, Polska. Semestr II (L – 30h) Porównanie stylów od starożytności do baroku. Ogrody krajobrazowe XVIII wieku - Cechy ogólne i formy. Ogrody krajobrazowe - Anglia. Ogrody krajobrazowe - Francja, Niemcy. Ogrody krajobrazowe - Polska. Ogrody XIX wieku - Cechy ogólne i formy. Przemiany ogrodu krajobrazowego – Anglia, Francja, Niemcy, Polska. Miejskie ogrody publiczne, ogrody dydaktyczne i wystawowe. Ogrody XX wieku - Cechy ogólne i formy. Secesja i Modernizm. Główne tendencje rozwojowe ogrodów II polowy XX wieku. Ogrody współczesne. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowski Janusz. 2000, Polskie ogrody ozdobne. Wyd. Arkady, Warszawa 2. Ciołek Gerard. Ogrody polskie. Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1978. 3. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31. 4. Harrison Lorraine. Jak czytać ogrody. Krótki kurs historii ogrodów. Wyd. Arkady, Warszawa, 2011. 5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1 6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5 7. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964 8. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981 9. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pałubska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pałubska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.