Wstęp do historii sztuki. Plastyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ODKS-WdHSPć | Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do historii sztuki. Plastyka | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych | ||
Grupy: | |||
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab93ea61ba0fa41d587020a463aa76d8c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=72458a44-c99a-4b64-9224-1c509b0825c5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ODKiŚ1_W01 ODKiŚ1_U01 |
||
Wymagania wstępne: | Brak. |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentek i studentów z podstawowymi terminami stosowanymi w historii sztuki (analiza i opis dzieła szztuki), w odniesieniu do grafiki, malarstwa, rzeźby oraz rzemiosła artystycznego. |
||
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią stosowaną w analizie i opisie dzieła sztuki. Studentki i studenci poznają terminologię charakterystyczną dla historii sztuki, która jest związana z różnymi metodologiami. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Słownik terminologiczny sztuk pięknych (różne wydania) - Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001. • Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. • Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999. • Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. • Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980. • Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998. • Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998. • Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. • Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999. |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po skończeniu kursu student/studentka: - zna terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i historii sztuki, w tym w konserwacji zabytków - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. liczba ECTS: 1 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne kolokwium z poznanych terminów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Bogusz | |
Prowadzący grup: | Marcin Bogusz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Bogusz | |
Prowadzący grup: | Marcin Bogusz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab93ea61ba0fa41d587020a463aa76d8c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=72458a44-c99a-4b64-9224-1c509b0825c5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu nauczenie studenta umiejętności tworzenia poprawnego opisu dzieła sztuki wytworzonego w technikach graficznych, malarskich, rzeźbiarskich oraz rzemiosła artystycznego. | |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią stosowaną do opisu dzieła sztuki i praktycznym jej zastosowaniem. Efektem aktywnego uczestnictwa w zajęciach ma być umiejętność samodzielnego stworzenia opisu wybranego obiektu przy zastosowaniu odpowiedniego aparatu naukowego z wykorzystaniem metodologii stosowanej podczas ćwiczeń. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Słownik terminologiczny sztuk pięknych (różne wydania) - Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca: - J. Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji, Warszawa 2013 - A. Kozieł, Michael Willmann i jego pracownia malarska, Wrocław 2013 - A. Krejča, Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej Warszawa 1984 - A. Griffiths, The Print Before Photography. An Introduction to European Printmaking 1550–1820, London 2016 - K. Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999 - H. Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w. Zarys historyczny, różne wydania - G. Bastek, Warsztaty weneckie w drugiej poł. XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010 - Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła dawnych mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych bada technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod red. G. Bastek i G. Janczarskiego, Warszawa 1999 - A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. II: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430 –1500, Warszawa 2011 - K. Zwolińska, Podręczna technologia malarstwa, Warszawa 1997 - D.V. Thompson, The Materials and Tehniques of Medieval Painting, New York 1956 - J. Kowalczyk, Pomnik Jordanów w Krakowie. Problem datowania i autorstwa, "Biuletyn Historii Sztuki", R LXXIV(2012), 2, s. 157-187 - S. Krzemińska-Szołtysek, Wielmożni panowie i czcigodne panie. Renesansowe nagrobki figuralne na Górnym Śląsku, Wrocław 2017 - M. Wardzyński, Rzeźba nowożytna w kręgu Jasnej Góry w polskiej prowincji zakonu paulinów, I: Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce pod Jasną Górą 1620 – 1705, t. 2, Warszawa 2009 - Ikony XIV-XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie, t. I-III, red. M.P. Kruk, Kraków 2019 - R. Sulewska, Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy, Warszawa 2004 - P. Mrozowski, Polskie nagrobki gotyckie, Warszawa 1994 - Z. Wolski, Sztukatorstwo, Warszawa 1994 - T.M. Rudkowski, Polskie sgraffita renesansowe, Warszawa 2006 - M. Kurzej, Siedemnastowieczne sztukaterie w Małopolsce, Kraków 2012 | |
Wymagania wstępne: |
Nie przewiduje się żadnych wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Czyż | |
Prowadzący grup: | Anna Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentek i studentów z podstawowymi terminami stosowanymi w historii sztuki (analiza i opis dzieła szztuki), w odniesieniu do grafiki, malarstwa, rzeźby oraz rzemiosła artystycznego. | |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci mają możliwość zapoznania się z podstawową terminologią stosowaną w analizie i opisie dzieła sztuki. Studentki i studenci poznają terminologię charakterystyczną dla historii sztuki, która jest związana z różnymi metodologiami. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Słownik terminologiczny sztuk pięknych (różne wydania) - Pokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001. • Betlejewska Cz., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku, Warszawa 2001. • Biedrońska-Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999. • Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009. • Gradowski M., Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa 1980. • Gradowski M., Żygulski Z. jun., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 1998. • Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 1998. • Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978. • Turnau I., Słownik ubiorów. Tkaniny, wyroby pozatkackie, skóry, broń i klejnoty oraz barwy znane w Polsce od średniowiecza do początku XIX w., Warszawa 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ada Szmulik | |
Prowadzący grup: | Ada Szmulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ada Szmulik | |
Prowadzący grup: | Ada Szmulik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.