Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczeństwo w XIX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-P-GEN-SWW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczeństwo w XIX wieku
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

historia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

GSP_W06

GSP_W07

GSP_W08

GSP_U14

GSP_K04



Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zarys funkcjonowania oraz przemian społeczeństwa polskiego w XIX stuleciu, czyli okresie porozbiorowym (1795-1900/1914).

Pełny opis:

SPOŁECZEŃSTWO W XIX WIEKU

1. WSPÓLNOTA WIEJSKA I JEJ STRUKTURA

Chłopi - grupa społeczna stanowiąca zdecydowaną większość społeczeństwa;

Ziemiaństwo - ewolucja ze stanu szlacheckiego;

Rozwarstwienie wśród mieszkańców wsi (od ziemiaństwa po żebraków).

2. STRUKTURA SPOŁECZNA MIAST

Znaczące zmiany cywilizacyjne i kulturowe oraz wpływ polityki zaborców na ludność miast, a także na różnorodność społeczną, narodowościową i religijną oraz problemy związane z migracją ludności wiejskiej.

Grupy społeczne: mieszczaństwo-drobnomieszczaństwo oraz burżuazja;

robotnicy; inteligencja.

3.RODZINA

Hierarchia, relacje oraz zależności w kontekście obowiązującego prawa (dziedziczenie, koligacje, opieka nad małoletnimi i starcami, modele utrzymywania domów).

4.WOJSKO I PROBLEMATYKA MILITARNA

Specyfika armii zaborczych, kto mógł robić karierę, przywileje, zasady poboru, czas służby. Zrywy narodowościowe, struktura armii powstańczych i konsekwencje dotyczące uczestników, nastawienie poszczególnych grup społecznych do działań zbrojnych.

5.MNIEJSZOŚCI ETNICZNE, NARODOWE I RELIGIJNE

Przedstawienie poszczególnych grup i opis relacji (Ukraińcy, Litwini, Białorusini, Niemcy, Żydzi, Ormianie, Tatarzy, Karaimi, Kaszubi, Mazurzy, prawosławni, unici, ewangelicy, starowiercy).

Problematyka związana z osadnictwem (odrębność kulturowa, językowa i religijna). Rozwój przemysłu i handlu w kontekście kształtowania się społeczeństwa drugiej połowy XIX wieku.

Literatura:

Bilewicz A. red., Walasek S. red., Rola mniejszości narodowych w kulturze i oświacie polskiej w latach 1700-1939, Wrocław 1998.

Caban W., Służba rekrutów z Królestwa Polskiego w armii carskiej w latach 1831–1873, Warszawa 2000.

Chwalba A. red., Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Warszawa 2008.

Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. IV - Stosunki społeczne, s. 86-103.

Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. IV - Stosunki społeczne, s.77-85.

Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. V - Rodzina. Kobiety w życiu publicznym, s. 104-116.

Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R.1 VIII - Narody i stereotypy, s.149-168.

Epsztein T., Społeczeństwo i gospodarka: przemiany na ziemiach polskich 1796-1914, s. 41-175. [w:] Historie Polski w XIX wieku, t.1, Kominy, ludzie i obłoki: modernizacja i kultura.

I wojna światowa na ziemiach polskich. Materiały sympozjum poświęconego 70. rocznicy wybuchu wojny, Warszawa 1986; id., Polacy w armii rosyjskiej (1874–1914), „Studia i Materiały do Historii Wojskowości”, t. 30, 1988.

Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B., Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, r. XIX-XXV.

Inglot S. red., Historia chłopów polskich, t II: Okres zaborów, 1972.

Jakubiak K., Nawrot-Borowska M., Rodzina polska w XIX wieku jako środowisko wychowawcze i jej funkcja edukacyjna, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2016/2 vol.19, s. 15-46.

Jakubiak K., Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

Jedynak B., Obyczaje domu polskiego w czasach niewoli 1795-1918, Lublin 1996.

Kaczyńska E., Dzieje robotników przemysłowych w Polsce pod zaborami, Warszawa 1970.

Kołodziejczyk R., Burżuazja polska w XIX i XX wieku, Warszawa 1979.

Legieć J., Służba rekrutów z Królestwa Polskiego w armii rosyjskiej w latach 1874–1913, Warszawa 2013.

Leskowska J. red., Społeczeństwo Królestwa Polskiego, [w:] Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku: studia o rodzinie, T. 9, Warszawa 1991.

Łepkowski T., Polska-narodziny nowoczesnego narodu 1765-1870, Warszawa 1967.

Rychlikowa I., Ziemiaństwo polskie 1789-1864. Zróżnicowanie społeczne, Warszawa 1983.

Ż y r o m s k i M., Jakubiak K., XIX-wieczne wzorce polskiej rodziny i wychowania rodzinnego dziecka oraz ich oświeceniowe inspiracje.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1: Student zna najważniejszą faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.

W2: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.

W3: Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.

W4: Student posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

W5: Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.

Metody i kryteria oceniania:

Zasady zaliczenie zajęć (na ocenę końcową składa się):

1. Obecność na zajęciach

2. Egzamin - test końcowy

Obecność:

• Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie semestru uznawana jest jedna nieobecność. Każda następna nieobecność

wymaga usprawiedliwienia.

Egzamin - test końcowy:

• Pozytywne zaliczenie testu końcowego. Należy uzyskać 60 procent poprawnych odpowiedzi, aby uzyskać zaliczenie.

Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:

na ocenę 3 (dst.):

W1: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.

W2: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.

W3: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.

W4: Student posiada podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

W5: Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.

na ocenę 4 (db.):

W1: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.

W2: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.

W3: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.

W4: Student posiada dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

W5: Student posiada dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.

na ocenę 5 (bdb.):

W1: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914.

W2: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów.

W3: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach.

W4: Student posiada bardzo dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.

W5: Student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buława
Prowadzący grup: Adam Buława
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Studenci studium podyplomowego "Genealogiczne Studia Podyplomowe"

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buława
Prowadzący grup: Adam Buława
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kowalska
Prowadzący grup: Anna Kowalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Uczestnictwo studenta w wykładzie, przygotowanie do egzaminu.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)