Społeczeństwo w XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-P-GEN-SWW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo w XIX wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | historia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | GSP_W06 GSP_W07 GSP_W08 GSP_U14 GSP_K04 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zarys funkcjonowania oraz przemian społeczeństwa polskiego w XIX stuleciu, czyli okresie porozbiorowym (1795-1900/1914). |
Pełny opis: |
SPOŁECZEŃSTWO W XIX WIEKU 1. WSPÓLNOTA WIEJSKA I JEJ STRUKTURA Chłopi - grupa społeczna stanowiąca zdecydowaną większość społeczeństwa; Ziemiaństwo - ewolucja ze stanu szlacheckiego; Rozwarstwienie wśród mieszkańców wsi (od ziemiaństwa po żebraków). 2. STRUKTURA SPOŁECZNA MIAST Znaczące zmiany cywilizacyjne i kulturowe oraz wpływ polityki zaborców na ludność miast, a także na różnorodność społeczną, narodowościową i religijną oraz problemy związane z migracją ludności wiejskiej. Grupy społeczne: mieszczaństwo-drobnomieszczaństwo oraz burżuazja; robotnicy; inteligencja. 3.RODZINA Hierarchia, relacje oraz zależności w kontekście obowiązującego prawa (dziedziczenie, koligacje, opieka nad małoletnimi i starcami, modele utrzymywania domów). 4.WOJSKO I PROBLEMATYKA MILITARNA Specyfika armii zaborczych, kto mógł robić karierę, przywileje, zasady poboru, czas służby. Zrywy narodowościowe, struktura armii powstańczych i konsekwencje dotyczące uczestników, nastawienie poszczególnych grup społecznych do działań zbrojnych. 5.MNIEJSZOŚCI ETNICZNE, NARODOWE I RELIGIJNE Przedstawienie poszczególnych grup i opis relacji (Ukraińcy, Litwini, Białorusini, Niemcy, Żydzi, Ormianie, Tatarzy, Karaimi, Kaszubi, Mazurzy, prawosławni, unici, ewangelicy, starowiercy). Problematyka związana z osadnictwem (odrębność kulturowa, językowa i religijna). Rozwój przemysłu i handlu w kontekście kształtowania się społeczeństwa drugiej połowy XIX wieku. |
Literatura: |
Bilewicz A. red., Walasek S. red., Rola mniejszości narodowych w kulturze i oświacie polskiej w latach 1700-1939, Wrocław 1998. Caban W., Służba rekrutów z Królestwa Polskiego w armii carskiej w latach 1831–1873, Warszawa 2000. Chwalba A. red., Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Warszawa 2008. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. IV - Stosunki społeczne, s. 86-103. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. IV - Stosunki społeczne, s.77-85. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R 1. V - Rodzina. Kobiety w życiu publicznym, s. 104-116. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, R.1 VIII - Narody i stereotypy, s.149-168. Epsztein T., Społeczeństwo i gospodarka: przemiany na ziemiach polskich 1796-1914, s. 41-175. [w:] Historie Polski w XIX wieku, t.1, Kominy, ludzie i obłoki: modernizacja i kultura. I wojna światowa na ziemiach polskich. Materiały sympozjum poświęconego 70. rocznicy wybuchu wojny, Warszawa 1986; id., Polacy w armii rosyjskiej (1874–1914), „Studia i Materiały do Historii Wojskowości”, t. 30, 1988. Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B., Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, r. XIX-XXV. Inglot S. red., Historia chłopów polskich, t II: Okres zaborów, 1972. Jakubiak K., Nawrot-Borowska M., Rodzina polska w XIX wieku jako środowisko wychowawcze i jej funkcja edukacyjna, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2016/2 vol.19, s. 15-46. Jakubiak K., Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. Jedynak B., Obyczaje domu polskiego w czasach niewoli 1795-1918, Lublin 1996. Kaczyńska E., Dzieje robotników przemysłowych w Polsce pod zaborami, Warszawa 1970. Kołodziejczyk R., Burżuazja polska w XIX i XX wieku, Warszawa 1979. Legieć J., Służba rekrutów z Królestwa Polskiego w armii rosyjskiej w latach 1874–1913, Warszawa 2013. Leskowska J. red., Społeczeństwo Królestwa Polskiego, [w:] Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku: studia o rodzinie, T. 9, Warszawa 1991. Łepkowski T., Polska-narodziny nowoczesnego narodu 1765-1870, Warszawa 1967. Rychlikowa I., Ziemiaństwo polskie 1789-1864. Zróżnicowanie społeczne, Warszawa 1983. Ż y r o m s k i M., Jakubiak K., XIX-wieczne wzorce polskiej rodziny i wychowania rodzinnego dziecka oraz ich oświeceniowe inspiracje. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1: Student zna najważniejszą faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914. W2: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów. W3: Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach. W4: Student posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W5: Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenie zajęć (na ocenę końcową składa się): 1. Obecność na zajęciach 2. Egzamin - test końcowy Obecność: • Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie semestru uznawana jest jedna nieobecność. Każda następna nieobecność wymaga usprawiedliwienia. Egzamin - test końcowy: • Pozytywne zaliczenie testu końcowego. Należy uzyskać 60 procent poprawnych odpowiedzi, aby uzyskać zaliczenie. Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: na ocenę 3 (dst.): W1: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914. W2: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów. W3: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach. W4: Student posiada podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W5: Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii. na ocenę 4 (db.): W1: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914. W2: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów. W3: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach. W4: Student posiada dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W5: Student posiada dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii. na ocenę 5 (bdb.): W1: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu faktografię historii ziem polskich okresu zaborów 1795-1914. W2: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa na ziemiach polskich okresu zaborów. W3: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w XIX wieku w poszczególnych zaborach. W4: Student posiada bardzo dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym. W5: Student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Studenci studium podyplomowego "Genealogiczne Studia Podyplomowe" |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Buława | |
Prowadzący grup: | Adam Buława | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kowalska | |
Prowadzący grup: | Anna Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo studenta w wykładzie, przygotowanie do egzaminu. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.