Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

OB1. Sztuka w kościele. Idee, inspiracje, funkcje, interpretacje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-ZDK-OB.SKII Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: OB1. Sztuka w kościele. Idee, inspiracje, funkcje, interpretacje
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy: Zajęcia obieralne 1 rok I stopień zdk
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

HS2_W02


HS2_W03


HS2_W06


HS2_U03


HS2_U07


HS2_K01

Skrócony opis:

W tym semestrze zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym w formie kontaktu synchronicznego, w którym studenci oraz prowadzący zajęcia uczestniczą w nich w tym samym czasie, ale w różnych miejscach, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams.

Nazwa grupy: Wykład monograficzny 2021-22

Link do kanału:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aUVHv49duN-pn-PzHePhGOOkclwtDDwyzLKxoBf6r6Mk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3e2d7629-8166-447e-9fc4-785788608979&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu monograficznego będzie szeroko rozumiana obecność dzieł sztuki w sakralnym wnętrzu kościoła. W ujęciu chronologicznym będą przedstawione: geneza i rozwój koncepcji wnętrza chrześcijańskiej świątyni oraz obecnych w niej dzieł sztuki sakralnej, postrzeganych jako wypadkowa wzajemnej relacji teologii, liturgii i sztuki. W ich prezentacji i analizie będą łączone zjawiska z zakresu historii sztuki, historii liturgii, historii idei i duchowości . W toku wykładu prezentowane będą wybrane problemy związane z kompozycją bryły i przestrzeni sakralnej budowli, jej części składowych oraz najważniejszego wyposażenia w jego aspektach funkcjonalnych. W analizie omawianych zagadnień główny akcent będzie położony na ich genezie, interpretacji znaczenia symbolicznego oraz ideach inspirujących powstanie nowych form w przestrzeni budowli sakralnej.

Literatura:

1. J. Nowiński, Sakralna przestrzeń – charakterystyka oraz wybrane treści ideowe i symboliczne, „Seminare” 2011, t. 29, s. 269-283.

2. J. Nowiński, Ara crucis – krucyfiks i ołtarz św. krzyża we wnętrzu średniowiecznych świątyń, „Seminare” 2019, nr 2, s. 157-173.

3. J. Nowiński, Ecclesia est paradisus – interpretacja kościoła jako Raju na Planie z Sankt Gallen z 819 r., „Seminare” 2020, nr 2, s. 127-135.

4. J. Nowiński, Labirynt w średniowiecznych kościołach i klasztorach – droga i symbol drogi; alegoria ludzkiego życia i dążenia do zbawienia, w: Dziedzictwo architektoniczne. Ochrona i badania obiektów zabytkowych, red. E. Łużyniecka, Wrocław 2020, s. 128-141.

5. J. Nowiński, W klasztorze wieść życie pielgrzyma – interpretacja architektury i wnętrza kościoła św. Richariusza w Centuli (St. Riquier) w czasach Angilberta (799-814) w kontekście liturgii stacyjnej i kultu relikwii, „Seminare” 2021, nr 2, s. 143-157.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

STUDENT: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.

Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.

Ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.

Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.

ECTS - 2

(1 ECTS = 30 godz)

udział w zajęciach - 30

lektura i przygotowanie pisemnej recenzji - 30 godz.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie udział w zajęciach i przygotowanie na zakończenie pisemnej recenzji wskazanej pozycji wraz z lekturą podanej literatury.

Dopuszczalną jest jedna (1) nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Nowiński
Prowadzący grup: Janusz Nowiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

W tym semestrze zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym w formie kontaktu synchronicznego, w którym studenci oraz prowadzący zajęcia uczestniczą w nich w tym samym czasie, ale w różnych miejscach, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams.

Nazwa grupy: Wykład monograficzny 2021-2022

link do kanału:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aUVHv49duN-pn-PzHePhGOOkclwtDDwyzLKxoBf6r6Mk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3e2d7629-8166-447e-9fc4-785788608979&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu monograficznego będzie szeroko rozumiana obecność dzieł sztuki w sakralnym wnętrzu kościoła. W ujęciu chronologicznym będą przedstawione: geneza i rozwój koncepcji wnętrza chrześcijańskiej świątyni oraz obecnych w niej dzieł sztuki sakralnej, postrzeganych jako wypadkowa wzajemnej relacji teologii, liturgii i sztuki. W ich prezentacji i analizie będą łączone zjawiska z zakresu historii sztuki, historii liturgii, historii idei i duchowości . W toku wykładu prezentowane będą wybrane problemy związane z kompozycją bryły i przestrzeni sakralnej budowli, jej części składowych oraz najważniejszego wyposażenia w jego aspektach funkcjonalnych. W analizie omawianych zagadnień główny akcent będzie położony na ich genezie, interpretacji znaczenia symbolicznego oraz ideach inspirujących powstanie nowych form w przestrzeni budowli sakralnej.

Literatura:

1. J. Nowiński, Sakralna przestrzeń – charakterystyka oraz wybrane treści ideowe i symboliczne, „Seminare” 2011, t. 29, s. 269-283.

2. J. Nowiński, Ara crucis – krucyfiks i ołtarz św. krzyża we wnętrzu średniowiecznych świątyń, „Seminare” 2019, nr 2, s. 157-173.

3. J. Nowiński, Ecclesia est paradisus – interpretacja kościoła jako Raju na Planie z Sankt Gallen z 819 r., „Seminare” 2020, nr 2, s. 127-135.

4. J. Nowiński, Labirynt w średniowiecznych kościołach i klasztorach – droga i symbol drogi; alegoria ludzkiego życia i dążenia do zbawienia, w: Dziedzictwo architektoniczne. Ochrona i badania obiektów zabytkowych, red. E. Łużyniecka, Wrocław 2020, s. 128-141.

5. J. Nowiński, W klasztorze wieść życie pielgrzyma – interpretacja architektury i wnętrza kościoła św. Richariusza w Centuli (St. Riquier) w czasach Angilberta (799-814) w kontekście liturgii stacyjnej i kultu relikwii, „Seminare” 2021, nr 2, s. 143-157.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Nowiński
Prowadzący grup: Janusz Nowiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W tym semestrze zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym w formie kontaktu synchronicznego, w którym studenci oraz prowadzący zajęcia uczestniczą w nich w tym samym czasie, ale w różnych miejscach, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams.

Nazwa grupy: Wykład monograficzny 2021-2022

link do kanału:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aUVHv49duN-pn-PzHePhGOOkclwtDDwyzLKxoBf6r6Mk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3e2d7629-8166-447e-9fc4-785788608979&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu monograficznego będzie szeroko rozumiana obecność dzieł sztuki w sakralnym wnętrzu kościoła. W ujęciu chronologicznym będą przedstawione: geneza i rozwój koncepcji wnętrza chrześcijańskiej świątyni oraz obecnych w niej dzieł sztuki sakralnej, postrzeganych jako wypadkowa wzajemnej relacji teologii, liturgii i sztuki. W ich prezentacji i analizie będą łączone zjawiska z zakresu historii sztuki, historii liturgii, historii idei i duchowości . W toku wykładu prezentowane będą wybrane problemy związane z kompozycją bryły i przestrzeni sakralnej budowli, jej części składowych oraz najważniejszego wyposażenia w jego aspektach funkcjonalnych. W analizie omawianych zagadnień główny akcent będzie położony na ich genezie, interpretacji znaczenia symbolicznego oraz ideach inspirujących powstanie nowych form w przestrzeni budowli sakralnej.

Literatura:

1. J. Nowiński, Sakralna przestrzeń – charakterystyka oraz wybrane treści ideowe i symboliczne, „Seminare” 2011, t. 29, s. 269-283.

2. J. Nowiński, Ara crucis – krucyfiks i ołtarz św. krzyża we wnętrzu średniowiecznych świątyń, „Seminare” 2019, nr 2, s. 157-173.

3. J. Nowiński, Ecclesia est paradisus – interpretacja kościoła jako Raju na Planie z Sankt Gallen z 819 r., „Seminare” 2020, nr 2, s. 127-135.

4. J. Nowiński, Labirynt w średniowiecznych kościołach i klasztorach – droga i symbol drogi; alegoria ludzkiego życia i dążenia do zbawienia, w: Dziedzictwo architektoniczne. Ochrona i badania obiektów zabytkowych, red. E. Łużyniecka, Wrocław 2020, s. 128-141.

5. J. Nowiński, W klasztorze wieść życie pielgrzyma – interpretacja architektury i wnętrza kościoła św. Richariusza w Centuli (St. Riquier) w czasach Angilberta (799-814) w kontekście liturgii stacyjnej i kultu relikwii, „Seminare” 2021, nr 2, s. 143-157.

Wymagania wstępne:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.