Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-ZDK-PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZDK_W03 ZDK_W22 ZDK_W23 ZDK_U24 ZDK_K01 ZDK_K02 ZDK_K03 ZDK_K04 ZDK_K05 ZDK_K06 |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza społeczna. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji jednostki ze społeczeństwem. Wymagania wstępne: Ogólna wiedza społeczna |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako przedmiot i podmiot w relacjach społecznych. Metody badawcze w psychologii. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. |
Literatura: |
Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984; Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat psychologii jako nauki, jej miejscu w systemie nauk oraz jej relacji do socjologii; Zna i rozumie działanie czynników wyznaczających relacje jednostki ze społeczeństwem; Posiada wiedzę na temat oddziaływania na jednostkę informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego; Ma wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie; Ma podstawową wiedzę o człowieku, a zwłaszcza o psychologicznych aspektach jego zachowań; Posiada wiedzę na temat systemu poznawczego człowieka, schematów poznawczych, stereotypów, uprzedzeń, dysonansu poznawczego, a także agresji i zachowań prospołecznych; Zna metody pozyskiwania danych charakterystyczne dla psychologii (obserwacja, wywiad, test, eksperyment); Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie: autoprezentacja, komunikacja, negocjacje, budowanie relacji interpersonalnych; Zna i rozumie rządzące nimi prawidłowości; Posiada wiedzę na temat procesów atrybucji (wyjaśniających przyczyny zachowań własnych i innych); Zna i rozumie mechanizmy stosowane w komunikatach perswazyjnych; Umiejętności student: Potrafi prawidłowo interpretować działanie wpływu społecznego na jednostkę oraz czynników psychologicznych oddziałujących na jej zachowanie; Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej; Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej; Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej; Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii społecznej i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia; Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych; Kompetencje społeczne student: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Egzamin ma formę testu. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji jednostki ze społeczeństwem. Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie działanie czynników psychospołecznych na zachowanie człowieka - jego spostrzeganie, interpretacje, myślenie, pamięć, podejmowanie decyzji i działań. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - zakres tematów i kryteria zaliczenia przedmiotu. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze stosowane w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 6. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 7. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Dysonans a kształtowanie postaw. 8. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Kształtowanie profesjonalnego wizerunku. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.Atrakcyjność społeczna. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. 14. Agresja i zachowania prospołeczne - przyczyny, teorie, zapobieganie agresji, kształtowanie postaw prospołecznych. 15. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.