Placówka oświatowa w środowisku lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-P-POL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Placówka oświatowa w środowisku lokalnym |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na Studiach Podyplomowych Zarządzanie Oświatą - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
1. Planowanie i realizacja działań na rzecz rozwoju szkoły/placówki oświatowej we współpracy ze środowiskiem zewnętrznym. 2. Doskonalenie umiejętności współpracy z rodzicami w celu poprawy efektywności procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego. 3. Doskonalenie umiejętności oraz doświadczenia w identyfikowaniu potrzeb środowiska i prowadzenie działań mających na celu ich zaspokojenie z wykorzystaniem na rzecz wzajemnego rozwoju. 4. Analiza wybranego środowiska lokalnego szkoły/ placówki oświatowej - studium przypadku |
Pełny opis: |
Wychowawcy wobec problemów globalizacji a skuteczność oddziaływań wychowawczych. Środowisko materialne i społeczne jako źródło stymulacji niezbędnej w rozwoju jednostki. Postrzeganie rozwoju jednostki w kontekście środowiska. Przestrzeń szkoły, placówek edukacyjnych a rozwiązywanie problemów wychowawczych. Pozarodzinne czynniki oddziałując na rozwój jednostki. Partnerstwo edukacyjne a kontekstowość; postawa wobec środowiska ucznia; orientacja na partnerstwo . Typy partnerstwa edukacyjnego. Wychowawcy-nauczyciele kreujący współpracę szkoły ze środowiskiem /propozycje programów/. |
Literatura: |
1. R. Fisher: Lepszy start. Zapewnij swemu dziecku lepszy start. Rebis, Poznań 2002. 2. M. Łobocki: Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985. 3. B. Śliwerski. Partnerstwo rodziny , szkoły , gminy , Nowe w Szkole, nr 7/8 , s. 43-44, 2003r. 4. pr. zb. pod kierunkiem W. Starzyńskiego, Rodzice -partnerzy i sprzymierzeńcy, Fundacja "Rodzice w Szkole", Warszawa 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. 09/168/1324 z dnia 9 października 2009 r. 5. M. Whalley i Zespół Pen Green Centre: Jak włączyć rodziców do nauki dzieci? WSiP, Warszawa 2008 6. M. Mendel: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1 Wskazuje środowiskowe uwarunkowania procesów wychowania i ujmuje rozwój jednostki w kontekście środowiska. Określa rolę prymarnego kontekstu rozwoju jednostki. 2 Określa wymiary konstytuujące partnerstwo edukacyjne. Potrafi wskazać znaczenie oddziaływań sekundarnych kontekstów edukacyjnych. 3 Potrafi prognozować i dostrzegać konsekwencje zróżnicowanych oddziaływań wychowawczych dla rozwoju jednostki. Umie określić zadania środowiska rodzinnego zabezpieczające funkcjonowanie dziecka w roli ucznia. 4 Umie określi wymiary materialne i społeczne środowiska rodzinnego stanowiące źródło stymulacji rozwoju jednostki. Wskazuje warunki efektywności systemów edukacyjnych. 5 Przygotowany jest do kreowania współpracy nauczycieli i wychowawców ze środowiskiem. Umie zaprojektować działania wychowawców w zakresie współpracy z podmiotami różnych instytucji i placówek umożliwiające efektywną pracę edukacyjną 6 Samodzielnie konstruuje program pracy w obszarze różnych typów partnerstwa edukacyjnego. Ma świadomość, iż efektywność oddziaływań wychowawczych systemów edukacyjnych jest warunkowana postawą partnerstwa w obszarze kreowania działań edukacyjnych 7 Nabywa świadomość iż efektywność oddziaływań wychowawczych jest determinowana partnerstwem w zakresie kreowania działań edukacyjnych oraz nawiązaniem rzeczywistego dialogu z innymi wychowawcami. 8 Nabywa świadomość iż efektywność oddziaływań wychowawczych jest determinowana partnerstwem w zakresie kreowania działań edukacyjnych oraz nawiązaniem rzeczywistego dialogu z innymi wychowawcami. |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacja obecność na zajęciach ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 43 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Fidelus | |
Prowadzący grup: | Anna Fidelus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Fidelus | |
Prowadzący grup: | Anna Fidelus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Fidelus | |
Prowadzący grup: | Anna Fidelus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.