Podstawy neuropsychologii klinicznej dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-P-WWRD-PNKD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neuropsychologii klinicznej dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | E.1WW.W1, E.1WW.U1, E.1WW.K1 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie wybranych elementów kontekstu rozwoju tkanki nerwowej człowieka i jego zakłóceń w odniesieniu do zespołów objawów behawioralnych. W konsekwencji daje to podstawy do zaburzeń neurorozwojowych. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się z następującym zakresem tematycznym: 1. Od neuronu do zachowania. 2. Rozwój tkanki nerwowej i jego zaburzenia. 3. Zaburzenia poznawcze w zespołach genetycznych. 4. Wybrane zaburzenia neurorozwojowe: spektrum autyzmu, specyficzne trudności szkolne, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedzy Student zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju, anatomię i fizjologię układu nerwowego, narządów zmysłów, posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń neurorozwojowych i sensorycznych u małego dziecka, zna podstawy neuropsychologii; zna rodzaje i kryteria zaburzeń neurorozwojowych i psychicznych pojawiających się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, zna i rozumie znaczenie rozpoznania klinicznego (diagnozy nozologicznej) w procesie oceny funkcjonalnej dziecka oraz w planowaniu wsparcia terapeutycznego i środowiskowego (E.1WW.W1; umiejętności Student potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju; analizować anatomię i fizjologię układu nerwowego; nabywa umiejętności diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i zaburzeń wynikających z dysfunkcji OUN nabytych w okresie prenatalnym, okołoporodowym, postnatalnym, wczesnodziecięcym, potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka; potrafi scharakteryzować zaburzenia rozwojowe pojawiające się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, w tym w zakresie reakcji na bodźce, zachowania, emocji, więzi, interakcji społecznych, komunikacji i procesów poznawczych, potrafi przedstawić ich etiopatogenezę i objawy kliniczne używając odpowiedniej terminologii, wskazać ubytki struktury i funkcji organizmu, powiązać je ze zmianą aktywności codziennej dziecka i jego uczestnictwem w życiu społecznym (E.1WW.U1); kompetencji społecznych Student jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego (E.1WW.K1); |
Metody i kryteria oceniania: |
wiedza: - na ocenę 3 (dst.): student zna i rozumie, w ogólnym zarysie, biologiczne podstawy rozwoju, anatomię i fizjologię układu nerwowego, narządów zmysłów, posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń neurorozwojowych i sensorycznych u małego dziecka, zna częściowo podstawy neuropsychologii; zna rodzaje i kryteria wybranych zaburzeń neurorozwojowych i psychicznych pojawiających się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, zna i rozumie w minimalnym stopniu znaczenie rozpoznania klinicznego (diagnozy nozologicznej) w procesie oceny funkcjonalnej dziecka oraz w planowaniu wsparcia terapeutycznego i środowiskowego; - na ocenę 4 (db.): student zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju, anatomię i fizjologię układu nerwowego, narządów zmysłów, posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń neurorozwojowych i sensorycznych u małego dziecka, zna podstawy neuropsychologii; zna rodzaje i kryteria zaburzeń neurorozwojowych i psychicznych pojawiających się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, zna i rozumie znaczenie rozpoznania klinicznego (diagnozy nozologicznej) w procesie oceny funkcjonalnej dziecka oraz w planowaniu wsparcia terapeutycznego i środowiskowego; - na ocenę 5 (bdb): student zna i rozumie w wysokim stopniu biologiczne podstawy rozwoju, anatomię i fizjologię układu nerwowego, narządów zmysłów, posiada szeroką wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń neurorozwojowych i sensorycznych u małego dziecka, zna różne podstawy neuropsychologii; zna rodzaje i kryteria zaburzeń neurorozwojowych i psychicznych pojawiających się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, zna i rozumie wybitnie znaczenie rozpoznania klinicznego (diagnozy nozologicznej) w procesie oceny funkcjonalnej dziecka oraz w planowaniu wsparcia terapeutycznego i środowiskowego; umiejętności: - na ocenę 3 (dst.): student potrafi w minimalnym stopniu analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju; analizować wybrane aspekty anatomii i fizjologii układu nerwowego; nabywa częściowo umiejętności diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i zaburzeń wynikających z dysfunkcji OUN nabytych w okresie prenatalnym, okołoporodowym, postnatalnym, wczesnodziecięcym, potrafi określić niektóre sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka; potrafi ogólnie scharakteryzować zaburzenia rozwojowe pojawiające się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, w tym w zakresie reakcji na bodźce, zachowania, emocji, więzi, interakcji społecznych, komunikacji i procesów poznawczych, potrafi przedstawić ogólnie ich etiopatogenezę i objawy kliniczne używając odpowiedniej terminologii, wskazać ubytki struktury i funkcji organizmu, powiązać je ze zmianą aktywności codziennej dziecka i jego uczestnictwem w życiu społecznym; - na ocenę 4 (db.): student potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju; analizować anatomię i fizjologię układu nerwowego; nabywa umiejętności diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i zaburzeń wynikających z dysfunkcji OUN nabytych w okresie prenatalnym, okołoporodowym, postnatalnym, wczesnodziecięcym, potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka; potrafi scharakteryzować zaburzenia rozwojowe pojawiające się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, w tym w zakresie reakcji na bodźce, zachowania, emocji, więzi, interakcji społecznych, komunikacji i procesów poznawczych, potrafi przedstawić ich etiopatogenezę i objawy kliniczne używając odpowiedniej terminologii, wskazać ubytki struktury i funkcji organizmu, powiązać je ze zmianą aktywności codziennej dziecka i jego uczestnictwem w życiu społecznym; - na ocenę 5 (bdb): student potrafi w pełni analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju; analizować biegle anatomię i fizjologię układu nerwowego; nabywa umiejętności diagnozy różnicowej zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i zaburzeń wynikających z dysfunkcji OUN nabytych w okresie prenatalnym, okołoporodowym, postnatalnym, wczesnodziecięcym, potrafi trafnie określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka; potrafi dokładnie scharakteryzować zaburzenia rozwojowe pojawiające się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, w tym w zakresie reakcji na bodźce, zachowania, emocji, więzi, interakcji społecznych, komunikacji i procesów poznawczych, potrafi trafnie przedstawić ich etiopatogenezę i objawy kliniczne używając odpowiedniej terminologii, wskazać ubytki struktury i funkcji organizmu, powiązać je ze zmianą aktywności codziennej dziecka i jego uczestnictwem w życiu społecznym; kompetencje społeczne: student jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego; punktacja i oceny: można zdobyć 50 pkt za poprawnie rozwiązany test wiedzy; punktacja do poszczególnych ocen przedstawia się następująco: 46 – 50 pkt bdb 41 – 45 pkt db+ 36 – 40 pkt db 31 – 35 pkt dst+ 26 – 30 pkt dst 0 – 25 pkt ndst |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Swebodziński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Swebodziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach: 15 h Przygotowanie do zajęć: 10 h Konsultacje do zajęć: 5 h Zaliczenie zajęć: 2 h Czytanie literatury: 20 h Łącznie 52 h = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.