Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-BIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika: NP1_W04, NP1_W22, NP1_U27, NP1_K16 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW_W2, PPW_W7, PPW_U1, PPW_U2, PPW_K1 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia stacjonarne: PS_W1, PS_W16, PS_U2, PS_U15, PS_K1 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi prawidłowościami rozwoju biologicznego człowieka, głównymi problemami zdrowotnymi dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Uświadomienie studentom specyfiki zmian somatycznych i psychicznych dokonujących się w poszczególnych fazach rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz uwrażliwienie ich na potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju człowieka oraz z jego genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami. Zdobycie umiejętności wstępnej oceny rozwoju fizycznego dziecka. Zapoznanie studentów ze zmieniającymi się z wiekiem potrzebami biologicznymi i możliwościami fizycznymi człowieka.Zapoznanie studentów głównymi problemami zdrowotnymi dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia.Przygotowanie studentów do propagowania prozdrowotnych postaw i stylu życia. |
Literatura: |
Świderska M., Budzyńska Jewtuch J. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Ogólne zagad- nienia rozwoju biologicznego., Łódź, 2008, WSH-E [2] Jopkiewicz A., Suliga E. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania., Radom, 2005, Instytut Tech- nologii Eksploatacji [3] Jaczewski A. — Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania., Warszawa, 2005, Wydawnictwo Akademickie Żak [4] Michajlik A., Ramotowski W. — Anatomia i fizjologia człowieka., Warszawa, 2009, PZWL Literatura uzupełniająca: [1] Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. — Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania., Warszawa, 2010, PWN [2] Wolański N. — Rozwój biologiczny człowieka., Warszawa, 2005, PWN [3] Traczyk W.Z. — Fizjologia człowieka w zarysie., Warszawa, 2002, PZWL [4] Kunachowicz H., Czarnowska Misztal E., Turlejska H. — Zasady żywienia człowieka., Warszawa, 2007, WSiP |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego potrzebach w aspekcie biologicznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania organizmu człowieka w aspekcie biologicznym. Posiada podstawową wiedzę na temat metod oceny rozwoju biologicznego człowieka. Ma podstawową wiedzę dotyczącą problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.Potrafi dokonać wstępnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym na podstawie wybranych metod. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z kresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.Umie zaproponować podstawowe działania wspomagające rozwój dziecka. Ma świadomość osobniczego zróżnicowania rozwoju biologicznego człowieka i potrzeby indywidualizacji pracy z dzieckiem. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne. Uzasadnienie ECTS: godziny kontaktowe- 30 przygotowanie do zajęć:- 25 przygotowanie do egzaminu: -25 Łączna liczba godzin: 105 (=3 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę dst/3/ student w ograniczonym zakresie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju i wychowania dziecka. na ocenę dst+/3+/ student w niepełnym zakresie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka. Charakteryzuje psychofizyczny rozwój ucznia, zna czynniki biofizyczne i medyczne, które go kształtują. na ocenę db/4/student poprawnie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka w kontekście wiedzy o predyspozycjach i możliwościach rozwojowych ucznia, potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym. Charakteryzuje psychofizyczny rozwój ucznia, zna czynniki biofizyczne i medyczne, które go kształtują. na ocenę db+/4+/student poprawnie i wnikliwie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka w kontekście wiedzy o predyspozycjach i możliwościach rozwojowych ucznia; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym, wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania. na ocenę bdb/5/ student w sposób dogłębny i refleksyjny a zarazem krytyczny weryfikuje wiedzę teoretyczną w odniesieniu do zróżnicowanych czynników biologicznych, fizycznych i medycznych warunkujących rozwój i wychowanie dziecka. Wykorzystuje w sposób racjonalny i optymalny wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, prezentuje aktywną, twórczą postawę skierowaną na zdobywanie wiedzy i dokształcanie w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Gątarek | |
Prowadzący grup: | Izabela Gątarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi prawidłowościami rozwoju biologicznego człowieka, głównymi problemami zdrowotnymi dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Uświadomienie studentom specyfiki zmian somatycznych i psychicznych dokonujących się w poszczególnych fazach rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz uwrażliwienie ich na potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Gątarek | |
Prowadzący grup: | Izabela Gątarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: godziny kontaktowe- 30 przygotowanie do zajęć:- 25 przygotowanie do egzaminu: -25 Łączna liczba godzin: 105 (=3 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.