Diagnostyka poradnictwa zawodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-DPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka poradnictwa zawodowego |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wiedza: EK -1 P_WD1_03/S1A_W02, umiejętności: EK -2 P_UD1_04; S1A_W05, EK - 3 P_UD1_09/ H1A_U05 EK -4 P_UD1_09/ H1A_U05 EK -5 P_UD1_05/ HA_U07 kompetencje społeczne EK-6 P_KD1_04/ / S1A_K02, EK - 7 K_U01_02/ S1A_U02, |
Skrócony opis: |
1.Diagnostyka jako proces poznawania i udzielania pomocy człowiekowi w decyzjach i preferencjach edukacyjnych wiodących do nabycia kwalifikacji jako podstawy do wykonywania pracy zawodowej. 2.Podstawy teoretyczne diagnozowania - pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania, a także typologia i narzędzie do diagnozowania. 3.Modele diagnozowania. 4.Krytaria sporządzania narzędzi diagnostycznych dla potrzeb poradnictwa 5.Narzędzia przydatne w diagnostyce poradnictwa zawodowego |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu 1.rozpoznanie teorii poradniczych w kontekście diagnostyki badawczej, 2.poznanie istoty i znaczenia diadnostyki w poradnictwie zawodowym, 3.wyjaśnienie znaczenia diagonstyki dla okresu preorientacji zawodowej 4.scharakteryzowanie typów diagnoz, modeli i narzędzi diagnozowania, 5.wyjaśnienie diagnozowania jako procesu całożyciowego, Tresci przedmiotu 1.Diagnostyka jako proces poznawania i udzielania pomocy człowiekowi w decyzjach i preferencjach edukacyjnych wiodących do nabycia kwalifikacji jako podstawy do wykonywania pracy zawodowej. 2.Podstawy teoretyczne diagnozowania - pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania, a także typologia i narzędzie do diagnozowania. 3.Modele diagnozowania. 4.Krytaria sporządzania narzędzi diagnostycznych dla potrzeb poradnictwa 5.Narzędzia przydatne w diagnostyce poradnictwa zawodowego Metody dydaktyczene Wymagania wstępne: Zaliczenie przedmiotów podstatowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści. |
Literatura: |
Literatura podstawowy 1.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008 2.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009 3.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007 4. Szumigraj M., Poradnictwo kariery. Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1.Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Poznań 1995 2.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008 3.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009 4.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007 5.Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań. Warszawa 1996 6.Nowacki T., Zawodoznawstwo Radom 2001 7.Piorunek M., Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej. Poznań 2004 8.Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodowego. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne Wrocław 1997 9/.Wołk Z. Poradnictwo zawodowe w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006 w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006 10.Wołk Z, Całożyciowe poradnictwo zawodowe Zielona Góra 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
-ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, posiada dobrą znajomość metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych oraz diagnozowania ich potrzeb oświatowych: - ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi -ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, -potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych; - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); - potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji. Aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w zajęciach 30 przygotowanie do zajęć 15 konsultacje 15 studia literaturowe nad przygotowaniem projektu 20 przygotowanie projektu 40 SUMA GODZIN 110 LICZBA ECTS 110 godz./30 (25) godz. _ 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium, warsztaty, wykład wprowadzający ilustrowany foliogramami i prezentacjami multimedialnymi Projket Ocena przygotowania całościowej pracy wg ustalonych zasad i wymagań obejmuje wszystkie efekty kształcenia objęte karta przedmiotu Pełne wykonanie projektu oceniane jest na ocenę bardzo dobrą. Student prezentuje umiejętności diagnostyczne co do : 1/ diagnostyki dokumentów, 2/ diagnostyki cech osobowościowych, 3/ diagnostyki procesu pracy na dowolnie wybranych 3 zawodach o różnym charakterze ze względu na jego specyfikę i czas kształcenie. Nie wykonanie wszystkich elementów projektu skutkuje obniżeniem oceny . Ocenę dobrą otrzymuje student, który opracuje projekt dotyczący dwóch zawodów lub trzech, ale w niepełnym zakresie, a ocenę dostateczną otrzyma student, który dokona diagnozy tylko jednego zawodu, a w przypadku diagnozowanych 3 zawodów pominie znaczące części diagnostyczne, np. procesu pracy, czy badania dokumentów, lub przedłoży projekt za znaczącymi brakami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.