Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka poradnictwa zawodowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-DPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka poradnictwa zawodowego
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wiedza:

EK -1 P_WD1_03/S1A_W02,

umiejętności:

EK -2 P_UD1_04; S1A_W05,

EK - 3 P_UD1_09/ H1A_U05

EK -4 P_UD1_09/ H1A_U05

EK -5 P_UD1_05/ HA_U07

kompetencje społeczne

EK-6 P_KD1_04/ / S1A_K02,

EK - 7 K_U01_02/ S1A_U02,

Skrócony opis:

1.Diagnostyka jako proces poznawania i udzielania pomocy człowiekowi w decyzjach i preferencjach edukacyjnych wiodących do nabycia kwalifikacji jako podstawy do wykonywania pracy zawodowej.

2.Podstawy teoretyczne diagnozowania - pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania, a także typologia i narzędzie do diagnozowania.

3.Modele diagnozowania.

4.Krytaria sporządzania narzędzi diagnostycznych dla potrzeb poradnictwa

5.Narzędzia przydatne w diagnostyce poradnictwa zawodowego

Pełny opis:

Cele przedmiotu

1.rozpoznanie teorii poradniczych w kontekście diagnostyki badawczej,

2.poznanie istoty i znaczenia diadnostyki w poradnictwie zawodowym,

3.wyjaśnienie znaczenia diagonstyki dla okresu preorientacji zawodowej

4.scharakteryzowanie typów diagnoz, modeli i narzędzi diagnozowania,

5.wyjaśnienie diagnozowania jako procesu całożyciowego,

Tresci przedmiotu

1.Diagnostyka jako proces poznawania i udzielania pomocy człowiekowi w decyzjach i preferencjach edukacyjnych wiodących do nabycia kwalifikacji jako podstawy do wykonywania pracy zawodowej.

2.Podstawy teoretyczne diagnozowania - pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania, a także typologia i narzędzie do diagnozowania.

3.Modele diagnozowania.

4.Krytaria sporządzania narzędzi diagnostycznych dla potrzeb poradnictwa

5.Narzędzia przydatne w diagnostyce poradnictwa zawodowego

Metody dydaktyczene

Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotów podstatowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści.

Literatura:

Literatura podstawowy

1.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008

2.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009

3.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007

4. Szumigraj M., Poradnictwo kariery. Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca:

1.Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Poznań 1995

2.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008

3.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009

4.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007

5.Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań. Warszawa 1996

6.Nowacki T., Zawodoznawstwo Radom 2001

7.Piorunek M., Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej. Poznań 2004

8.Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodowego. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne Wrocław 1997

9/.Wołk Z. Poradnictwo zawodowe w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006

w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006

10.Wołk Z, Całożyciowe poradnictwo zawodowe Zielona Góra 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

-ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów,

posiada dobrą znajomość metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych oraz diagnozowania ich potrzeb oświatowych:

- ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi

-ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych,

-potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych;

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);

- potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych

ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji.

Aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.

udział w zajęciach 30

przygotowanie do zajęć 15

konsultacje 15

studia literaturowe nad przygotowaniem projektu 20

przygotowanie projektu 40

SUMA GODZIN 110

LICZBA ECTS 110 godz./30 (25) godz. _ 4

Metody i kryteria oceniania:

Seminarium, warsztaty, wykład wprowadzający ilustrowany foliogramami i prezentacjami multimedialnymi

Projket

Ocena przygotowania całościowej pracy wg ustalonych zasad i wymagań obejmuje wszystkie efekty kształcenia objęte karta przedmiotu

Pełne wykonanie projektu oceniane jest na ocenę bardzo dobrą. Student prezentuje umiejętności diagnostyczne co do : 1/ diagnostyki dokumentów, 2/ diagnostyki cech osobowościowych, 3/ diagnostyki procesu pracy na dowolnie wybranych 3 zawodach o różnym charakterze ze względu na jego specyfikę i czas kształcenie. Nie wykonanie wszystkich elementów projektu skutkuje obniżeniem oceny . Ocenę dobrą otrzymuje student, który opracuje projekt dotyczący dwóch zawodów lub trzech, ale w niepełnym zakresie, a ocenę dostateczną otrzyma student, który dokona diagnozy tylko jednego zawodu, a w przypadku diagnozowanych 3 zawodów pominie znaczące części diagnostyczne, np. procesu pracy, czy badania dokumentów, lub przedłoży projekt za znaczącymi brakami.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)