Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-FPPC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | kierunek pedagogika: NP1_W03; NP1_W04; NP1_U08; NP1_K01; NP1_K10 kierunek pedagogika specjalna:: PSI_W04; PSI_W05; PSI_U03; PSI_U05; PSI_U06; PSI_K01; PSI_K08. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć filozoficznych ważnych dla rozumienia rzeczywistości i człowieka oraz wskazanie zależności między pedagogiką a filozofią. |
Pełny opis: |
1. Mądrość - filozofia starożytna 2. Byt, realizm, prawda - filozofia średniowieczna 3. Poznanie, świadomość - Kartezjusz, Kant, Hegel 4. Natura człowieka: ciało - duch, osoba 5. Człowiek - istotą społeczną, indywidualizm - egzystencjalizm 6. Wartości - personalizm, fenomenologia, filozofia spotkania 7. Płeć - mężczyzna, kobieta; filozofia klasyczna, gender, queer, LGBT |
Literatura: |
Adler M.J., Dziesięć błędów filozoficznych, Medium, Warszawa 1995 Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983, Bocheński Józef M, Ku filozoficznemu myśleniu, Pax, Warszawa 1986. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005 Kasprzyk L. Węgrzecki, Wprowadzenie do filozofii. PWN, Warszawa 1983 Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009 Krąpiec M. A., Kamiński S., Zdybicka Z. [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996. Krąpiec M. A., Ja - człowiek, Lublin 1991 Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, A. Podsiad, Z. Więckowski (red.), IW Pax, Warszawa 1983 Pieper Josef, W obronie filozofii, Pax, Warszawa 1985 Piquemal, Bajki filozoficzne, Muchomor, Warszawa 2004 Platon, Obrona Sokratesa Stepień A.b., Elementy do filozofii, RW KUL, Lublin 1980 Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993 Tischner J., Zarys filozofii człowieka, Kraków 1991 Tomasz z Akwinu; Suma teologiczna (wybrane fragmenty) Vesey G., Foulkes P., Słownik encyklopedyczny. Filozofia, Wydawnictwo RTW, Warszawa 1997 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student zna podstawowe terminy filozoficzne, rozumie specyfikę filozofii, potrafi wskazać najważniejszych filozofów i najważniejsze nurty filozoficzne, zna podstawie tezy antropologii, potrafi wskazać i wyjaśnić najważniejsze problemy i kontrowersje w metafizyce, antropologii i aksjologii. Umiejętności Student potrafi rozróżnić zagadnienia filozoficzne od psychologicznych socjologicznych, umie przedstawić i wyjaśnić znaczenie podstawowych problemów filozoficznych w wychowaniu i pedagogice. Kompetencje Student rozumie potrzebę zajmowania postawy refleksyjnej i krytycznej w badaniach naukowych, ma zrozumienie dla znaczenia problematyki filozoficznej, jest otwarty na dyskusję, przyjmuje postawę odpowiedzialności i współpracy w działaniach naukowych. ECTS liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.) ćwiczenia - 15 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz. przygotowanie do kolokwium - 20 godz. suma godzin - 50 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: elementy oceny - aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów); - przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów; - umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego; - pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień filozoficznych. Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii filozifcznej; nie rozumie specyficznego charakteru filozofii; nie potrafi analizować problemów filozoficznych ani dyskutować ich; dostateczna (3) - zna częściowo terminologię filozoficzną; rozumie jej specyfikę, ale w małym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów filozoficznych; dobra (4) - zna terminologię filozoficzną, rozumie specyfikę filozofii, potrafi analizować i dyskutować problemy filozoficzne; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów filozoficznych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy pedagogiki; potrafi analizować problemy filozoficzne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.