Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-FPPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

kierunek pedagogika: NP1_W03; NP1_W04; NP1_U08; NP1_K01; NP1_K10


kierunek pedagogika specjalna:: PSI_W04; PSI_W05; PSI_U03; PSI_U05; PSI_U06; PSI_K01; PSI_K08.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie podstawowych pojęć filozoficznych ważnych dla rozumienia rzeczywistości i człowieka oraz wskazanie zależności między pedagogiką a filozofią.

Pełny opis:

1. Mądrość - filozofia starożytna

2. Byt, realizm, prawda - filozofia średniowieczna

3. Poznanie, świadomość - Kartezjusz, Kant, Hegel

4. Natura człowieka: ciało - duch, osoba

5. Człowiek - istotą społeczną, indywidualizm - egzystencjalizm

6. Wartości - personalizm, fenomenologia, filozofia spotkania

7. Płeć - mężczyzna, kobieta; filozofia klasyczna, gender, queer, LGBT

Literatura:

Adler M.J., Dziesięć błędów filozoficznych, Medium, Warszawa 1995

Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983,

Bocheński Józef M, Ku filozoficznemu myśleniu, Pax, Warszawa 1986.

Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005

Kasprzyk L. Węgrzecki, Wprowadzenie do filozofii. PWN, Warszawa 1983

Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009

Krąpiec M. A., Kamiński S., Zdybicka Z. [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996.

Krąpiec M. A., Ja - człowiek, Lublin 1991

Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, A. Podsiad, Z. Więckowski (red.), IW Pax, Warszawa 1983

Pieper Josef, W obronie filozofii, Pax, Warszawa 1985

Piquemal, Bajki filozoficzne, Muchomor, Warszawa 2004

Platon, Obrona Sokratesa

Stepień A.b., Elementy do filozofii, RW KUL, Lublin 1980

Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993

Tischner J., Zarys filozofii człowieka, Kraków 1991

Tomasz z Akwinu; Suma teologiczna (wybrane fragmenty)

Vesey G., Foulkes P., Słownik encyklopedyczny. Filozofia, Wydawnictwo RTW, Warszawa 1997

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Student zna podstawowe terminy filozoficzne, rozumie specyfikę filozofii, potrafi wskazać najważniejszych filozofów i najważniejsze nurty filozoficzne, zna podstawie tezy antropologii, potrafi wskazać i wyjaśnić najważniejsze problemy i kontrowersje w metafizyce, antropologii i aksjologii.

Umiejętności

Student potrafi rozróżnić zagadnienia filozoficzne od psychologicznych socjologicznych, umie przedstawić i wyjaśnić znaczenie podstawowych problemów filozoficznych w wychowaniu i pedagogice.

Kompetencje

Student rozumie potrzebę zajmowania postawy refleksyjnej i krytycznej w badaniach naukowych, ma zrozumienie dla znaczenia problematyki filozoficznej, jest otwarty na dyskusję, przyjmuje postawę odpowiedzialności i współpracy w działaniach naukowych.

ECTS

liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)

ćwiczenia - 15 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.

przygotowanie do kolokwium - 20 godz.

suma godzin - 50

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: elementy oceny

- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);

- przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów;

- umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego;

- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień filozoficznych.

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii filozifcznej; nie rozumie specyficznego charakteru filozofii; nie potrafi analizować problemów filozoficznych ani dyskutować ich;

dostateczna (3) - zna częściowo terminologię filozoficzną; rozumie jej specyfikę, ale w małym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów filozoficznych;

dobra (4) - zna terminologię filozoficzną, rozumie specyfikę filozofii, potrafi analizować i dyskutować problemy filozoficzne;

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów filozoficznych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy pedagogiki; potrafi analizować problemy filozoficzne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)