Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja językowa w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-JEZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja językowa w przedszkolu
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia:

NP2_W17, NP2_U03,

NP2_U13, NP2_K09

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu edukacji językowej w przedszkolu, w tym z pojęciem czytania i pisania oraz poszczególnymi aspektami gotowości do czytania i pisania, a także wyposażenie ich w praktyczne umiejętności rozwijania umiejętności językowych dziecka w okresie średniego dzieciństwa.

Pełny opis:

Pojęcie czytania w podejściu lingwistycznym i psychologicznym

Pisanie jako złożony proces psychomotoryczny

Aspekty gotowości do czytania i pisania

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową, koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijające kompetencje narracyjne dziecka w wieku przedszkolnym

Organizacja zajęć czytelniczych i aktywności okołoczytelniczych w grupie przedszkolnej

Rozwijanie umiejętności językowych dziecka z wykorzystaniem podręcznika wychowania przedszkolnego oraz wybranych metod pracy (m.in. Metoda Dobrego Startu, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, teatr kamishibai)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Andrzejewska J. (2015). Przestrzeń przedszkola przyjazna kształtowaniu gotowości dziecka do nauki czytania i pisania." Roczniki Pedagogiczne", nr 7(43), s. 89-105.

Arciszewska E. (2002). Czytające przedszkolaki. Mit czy norma?, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP

Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa

Czelakowska D. (2016). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NP2_W17 zna i rozumie ideę samodoskonalenia zawodowego w zakresie podnoszenia własnych kompetencji językowych oraz jej znaczenie dla rozwijania świadomości językowej dzieci w w wieku przedszkolnym

NP2_U03 potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu pedagogiki

NP2_U13 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności w zakresie edukacji językowej dziecka w wieku przedszkolnym, w tym z zakresu projektowania ćwiczeń usprawniających kompetencje narracyjne dzieci oraz organizowania aktywności czytelniczych i okołoczytelniczych

NP2_K09 dostrzega potrzebę pogłębiania własnych umiejętności językowych

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h

Przygotowanie projektu 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Metody i kryteria oceniania:

Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i omówieniu pomocy dydaktycznej.

Kryteria oceny:

poprawność metodyczna (0-2p.), dostosowanie pomocy do wieku dzieci (0-2p.),struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć z wykorzystaniem pomocy (0-2p.), poprawność językowa tekstu (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie i omówienie (0-2p.)

punktacja:

14-13p. ocena: bardzo dobry(5)

12 p. ocena: dobry plus (4.5)

11-10 p. ocena: dobry (4)

9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)

8-7 p. ocena: dostateczny (3)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)