Kultura żywego słowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura żywego słowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia: NP2_W17, NP2_W19, NP2_U14, NP2_K05 |
Pełny opis: |
Zajęcia pozwolą poznać podstawowe pojęcia: kultura języka, kultura żywego słowa, uzus językowy, norma językowa i jej kodyfikacja, poprawność w obrębie wszystkich poziomów języka i sprawność językowa, kryteria poprawności językowej, typologia stylów i odmian współczesnego języka polskiego. Nauczą rozpoznanawania innowacji, błędów i usterek językowych na materiale przykładowym oraz przygotowania wystąpień publicznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: W_01 wymienia i charakteryzuje mechanizm wytwarzania dźwięków mowy, W_02 omawia zagadnienie ortofonii polskiej, W_03 omawia zagadnienia z zakresu retoryki i erystyki, W_04 dokonuje charakterystyki form niewerbalnej komunikacji, W_05 omawia zagadnienia higieny głosu. Umiejętności Student: U_01 potrafi ocenić i udzielić informacji zwrotnej mówcy na temat ortofonii, prawidłowego oddechu dla mowy, prozodyki mowy. U_02 potrafi wygłosić prezentację typu elevator pitch z uwzględnieniem zasad ortofonii, prawidłowego oddechu dla mowy, prozodyki mowy, chwytów erystycznych, retorycznych i z użyciem mowy niewerbalnej. U_03 potrafi interpretować tekst z uwzględnieniem różnych jego odmian, U_04 identyfikuje w wypowiedziach chwyty retoryczne, erystyczne oraz komunikaty niewerbalne, Kompetencje społeczne Student: K_01 w pracy grupowej wykazuje się kulturą osobistą i kulturą słowa, K_02 rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła, K_03 czyta ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne oraz ocenia je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dostateczna Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej, ale nie w pełni potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia błędy, omówienia są niewyczerpujące. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu. Ocena dostateczna plus Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej, ale nie w pełni potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia błędy, omówienia są niewyczerpujące. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu. Ocena dobra Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, choć nie bez błędów i luk. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu. Ocena dobra plus Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia nieliczne błędy. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności. Ocena bardzo dobra Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, bezbłędnie, świadomie, wyczerpująco. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Śmiechowska-Petrovskij | |
Prowadzący grup: | Emilia Śmiechowska-Petrovskij | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w zajęciach: 15 godz. przygotowywanie się do zajęć, czytanie lektur: 10 godz. przygotowanie prezentacji elevator pitch: 10 godz. suma godzin: 30 [30/30=1] liczba ECTS: 1 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.