Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura żywego słowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura żywego słowa
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia:


NP2_W17, NP2_W19,

NP2_U14, NP2_K05


Pełny opis:

Zajęcia pozwolą poznać podstawowe pojęcia: kultura języka, kultura żywego słowa, uzus językowy, norma językowa i jej kodyfikacja, poprawność w obrębie wszystkich poziomów języka i sprawność językowa, kryteria poprawności językowej, typologia stylów i odmian współczesnego języka polskiego. Nauczą rozpoznanawania innowacji, błędów i usterek językowych na materiale przykładowym oraz przygotowania wystąpień publicznych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

Student:

W_01 wymienia i charakteryzuje mechanizm wytwarzania dźwięków mowy,

W_02 omawia zagadnienie ortofonii polskiej,

W_03 omawia zagadnienia z zakresu retoryki i erystyki,

W_04 dokonuje charakterystyki form niewerbalnej komunikacji,

W_05 omawia zagadnienia higieny głosu.

Umiejętności

Student:

U_01 potrafi ocenić i udzielić informacji zwrotnej mówcy na temat ortofonii, prawidłowego oddechu dla mowy, prozodyki mowy.

U_02 potrafi wygłosić prezentację typu elevator pitch z uwzględnieniem zasad ortofonii, prawidłowego oddechu dla mowy, prozodyki mowy, chwytów erystycznych, retorycznych i z użyciem mowy niewerbalnej.

U_03 potrafi interpretować tekst z uwzględnieniem różnych jego odmian,

U_04 identyfikuje w wypowiedziach chwyty retoryczne, erystyczne oraz komunikaty niewerbalne,

Kompetencje społeczne

Student:

K_01 w pracy grupowej wykazuje się kulturą osobistą i kulturą słowa,

K_02 rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich

umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie

wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła,

K_03 czyta ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne

oraz ocenia je krytycznie pod względem przydatności do

swojej pracy akademickiej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena dostateczna

Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej, ale nie w pełni potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia błędy, omówienia są niewyczerpujące. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.

Ocena dostateczna plus

Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej, ale nie w pełni potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia błędy, omówienia są niewyczerpujące. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.

Ocena dobra

Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, choć nie bez błędów i luk. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.

Ocena dobra plus

Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia nieliczne błędy. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.

Ocena bardzo dobra

Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, bezbłędnie, świadomie, wyczerpująco. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Prowadzący grup: Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w zajęciach: 15 godz.

przygotowywanie się do zajęć, czytanie lektur: 10 godz.

przygotowanie prezentacji elevator pitch: 10 godz.


suma godzin: 30 [30/30=1]

liczba ECTS: 1

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)