Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: K_W02, K_W13 Umiejętności: K_U01, K_U02, K_U07, K_U06 Kompetencje: K_K01, K_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat metodologii badań społecznych. Student zna podstawowe cele i założenia metodologii badań pedagogicznych, zna procedurę postępowania badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe, metody, techniki i narzędzia badań, potrafi opracować koncepcję badań, przygotować narzędzia badawcze, opracować statystycznie oraz dokonać interpretacji materiału badawczego. Wymagania wstępne:Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki społecznej, pedagogiki ogólnej oraz statystyki. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. 2. Metodologia badań pedagogicznych jako nauka. 3. Teoretyczne aspekty badań społecznych. 4. Typologia badań pedagogicznych ze względu na cel, organizację, przedmiot i procedurę. 5. Badania ilościowe i jakościowe w pedagogice. 6. Przedmiot i cel badań. 7. Problemy i hipotezy w badaniach społecznych. 8. Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych. 9. Organizacja i etapy badań. 10. Metody - techniki – narzędzia badawcze. 11. Charakterystyka metod badań społecznych. 12. Pojęcie i skale pomiaru. 13.Zasady opracowania materiałów badawczych. 14. Procedura wnioskowania statystycznego. Metody oceny: ocena przygotowanego własnego projektu badań społecznych |
Literatura: |
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998; Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999; Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999; Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice, Warszawa 1987; Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, Poznań 1992; Kamiński S., Metoda i język. Studia z semiotyki i metodologii nauk, Warszawa 1994; Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 2002; Krajewski M., Badania pedagogiczne w zarysie, Płock 2006; Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000; Metodologia pedagogiki społecznej, pod red. R. Wroczyńskiego, T. Pilcha, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1974; Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985; Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997;Góralski A., Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa 1999; Pedagogika, pod red. Z. Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t. I, Warszawa 2005; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza:Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki, jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, konieczności ich rozpoznawania w procesie badań empirycznych. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach społecznych, zasad przygotowania koncepcji badań. Umiejętności: Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zjawisk społecznych, problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy i hipotezy badawcze, dobiera metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań. Kompetencje: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki, studiowanej dyscypliny, metodologii i budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza. FORMA AKTYWNOŚCI // ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega projekt badawczy z obszaru nauk społecznych. Kryteria oceniania: projekt niepoprawny metodologicznie - 2 projekt minimum poprawny metodologicznie - 3 projekt standardowy poprawny metodologicznie - 4 Projekt twórczy spełniający kryteria metodologiczne - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.