Projektowanie działalności technicznej i plastycznej w przedszkolu i klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PDPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie działalności technicznej i plastycznej w przedszkolu i klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: P_WP2_02; Umiejętności: P_UP2_02, P_UP2_06; Kompetencje: P_KP2_02; |
Skrócony opis: |
Projektowanie działalności plastyczno-technicznej określone w celach, zadaniach i treściach programu nauczania jest podstawowym elementem edukacji plastycznej, technicznej i wychowania estetycznego. W realizacji przedmiotu można wyłonić trzy zasadnicze cele: - rozwijanie wiedzy o środkach formalnych i umiejętność ich zastosowania w pracy z dzieckiem/uczniem; - rozwijanie wyobraźni twórczej, niezbędnej w procesie tworzenia plastyczno-technicznego; - kształtowanie kultury plastycznej, technicznej, estetycznej poprzez obcowanie z dziełami/wytworami sztuki plastyczno-technicznej oraz przeżywanie i docenianie wartości w nich zawartych. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone projektowaniu działalności plastycznej i technicznej w przedszkolu oraz w klasach I-III szkoły podstawowej nakreślają cele, zadania i obszary tematyczne wyróżnione w edukacji plastycznej i technicznej. Poprzez dobór form, metod, technik i narzędzi pracy twórczej zajęcia konwersatoryjne mają za zadanie łączyć percepcję z kreacją, tak aby uwrażliwianie emocjonalne najmłodszych, pobudzanie ich zainteresowań artystycznych oraz kumulowanie i rozwijanie wiedzy i umiejętności technicznych, dawało coraz wyższe rezultaty twórcze, a także wyższy poziom wyobraźni, ekspresji twórczej oraz kultury plastycznej, technicznej, estetycznej. Przedmiot realizuje zarówno elementy poznawcze, formalne plastyki i techniki, jak również elementy doświadczania ekspresji poprzez twórcze, wizualne działania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Daszyńska M.: "Papieroplastyka", WSiP, Warszawa 1994; 2. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976; 3. Jędrzejowska E.: "Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym", UO, Opole 2014; 4. Llimós Plomer A.: "Glina", Jedność, Kielce 2006; 5. Marcinkowska K.: "Wydzieranki, wycinanki", WSiP, Warszawa 1993; 6. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995; 7. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969; Literatura uzupełniająca: 1. Jabłońska A.: "Zabawy plastyczne", Świat Książki, Warszawa 2000; 2. Lewicka J.: "100 technik plastycznych", Nasza Księgarnia, Warszawa 1967. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: P_WP2_02 - student ma wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej; Umiejętności: P_UP2_02 - student potrafi projektować działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, wykorzystując zintegrowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej; P_UP2_06 - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej; Kompetencje: P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy edukacyjnej w zakresie plastyki i techniki. 50h. [50 : 30(25)=2], 2ECTS - udział w konwersatorium: 15h. - przygotowanie do zajęć: 5h. - przygotowanie projektu: 25h. - konsultacje: 5h. 75h. [75 : 30(25)=3], 3ECTS - udział w konwersatorium: 20h. - przygotowanie do zajęć: 5h. - przygotowanie projektu: 45h. - konsultacje: 5h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: P_WP2_02 - student ma wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej; - na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia treści, zadania i cele owej edukacji; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, zadania i cele owej edukacji; - na ocenę 4 (db.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, metody, zadania i cele owej edukacji, odwołując się do literatury obowiązkowej jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, metody, zadania i cele owej edukacji, odwołując się do literatury obowiązkowej jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań; - na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodycznej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej - rozróżnia i wyjaśnia treści, metody, zadania i cele owej edukacji, odwołując się do literatury obowiązkowej jak również do samodzielnie wyszukanych źródeł naukowych; podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań; prowadzi dyskusje konstruując wnioski. Umiejętności: P_UP2_02 - student potrafi projektować działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, wykorzystując zintegrowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej; - na ocenę 3 (dst.) - student potrafi projektować ogólne działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, przy niskim poziomie aktywności własnej, wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi projektować ogólne działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej, wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej; - na ocenę 4 (db.) - student potrafi projektować ogólne i szczegółowe działania praktyczne z zakresu edukacji plastycznej i technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej, wykorzystując szczegółową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej - korzysta z różnorodnych, samodzielnie wyszukanych i adekwatnie dobranych źródeł naukowych; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi konstruować różnorodne a zarazem ciekawe i interesujące projekty zajęć plastyczno-technicznych (według autorskich pomysłów) przy wysokim poziomie aktywności własnej, dostosowując je do wieku, możliwości i potrzeb grupy docelowej; umiejętnie wykorzystuje szczegółową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej - korzysta z różnorodnych, samodzielnie wyszukanych i adekwatnie dobranych źródeł naukowych; - na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi konstruować różnorodne a zarazem ciekawe i interesujące projekty zajęć plastyczno-technicznych (według autorskich pomysłów) przy wysokim poziomie aktywności własnej, dostosowując je do wieku, możliwości i potrzeb grupy docelowej; umiejętnie wykorzystuje szczegółową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej - korzysta z różnorodnych, samodzielnie wyszukanych i adekwatnie dobranych źródeł naukowych; dokonuje ewaluacji swoich działań. P_UP2_06 - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej; - na ocenę 3 (dst.) - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy niskim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych; - na ocenę 4 (db.) - student potrafi dobierać i łączyć metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych; metody, techniki i narzędzia pracy, o których mowa potrafi dostosować do wieku, potrzeb i możliwości dziecka; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi dobierać, łączyć i wdrażać w praktykę metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych; metody, techniki i narzędzia pracy, o których mowa potrafi dostosować do wieku, potrzeb i możliwości dziecka; - na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi dobierać, łączyć i wdrażać w praktykę metody, techniki i środki pracy niezbędne w edukacji plastyczno-technicznej, przy wysokim poziomie aktywności własnej - korzysta z obowiązkowej literatury przedmiotu oraz samodzielnie dobranych źródeł naukowych; metody, techniki i narzędzia pracy, o których mowa potrafi dostosować do wieku, potrzeb i możliwości dziecka; wprowadza modyfikacje zastosowanych metod, technik i narzędzi pracy. Kompetencje: P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy edukacyjnej w zakresie edukacji plastycznej i technicznej; - na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; - na ocenę 4 (db) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych; samodzielnie inicjuje powyższe działania; - na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i bardzo wysokim poziomem aktywności własnej w projektowaniu działalności plastycznej i technicznej adresowanej do dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; ponadto, aktywnie angażuje się w organizowanie i w prowadzenie działań edukacyjno-wychowawczych; samodzielnie inicjuje powyższe działania, będąc świadomym ich edukacyjnych, wychowawczych i terapeutycznych walorów. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach; 2. przygotowanie projektu zajęć plastyczno-technicznych i jego realizacja; 3. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć; brak materiałów plastyczno-technicznych skutkuje brakiem udziału na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.