Podstawy dydaktyki ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PDYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Pedagogika: NP1_W08, NP1_W09, NP1_U09, NP1_U14, NP1_K03, NP1_K08. Pedagogika specjalna: PSI_W08, PSI_W10, PSI_U10, PSI_U16, PSI_K02, PSI_K03 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze kształcenia. W szczególności zapoznanie z obowiązującą w nim terminologią, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się, a także kwestiami szczegółowymi, takimi jak: cele kształcenia, planowanie działania edukacyjnego, metody nauczania i uczenia się, formy i środki dydaktyczne, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych. Ze szczególną uwagą zostanie przedstawiona metoda projektów, która we współczesnej edukacji odgrywa dominującą rolę. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć. |
Pełny opis: |
Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia: - dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia, - społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji, - szkoła jako instytucja edukacyjna, - jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia, - kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja, - kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia, - główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna, - badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej, - formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne, - proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1991, - B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007, - K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe WNP, Warszawa 2004, - R.I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca: - M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2000, - M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2001, - Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, cz. II: Szkoła – kształcenie – nauczyciel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, - D.C. Phillips, J.F. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, - E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, Wydawnictwo UKS, Bydgoszcz 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: - zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, rozumie i wyjaśnia elementy składowe tego procesu i jego wielorakie uwarunkowania. Umiejętności Student: - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia szkolnego, umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie; - potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne. Kompetencje społeczne Student: - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczna obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych. Opis ECTS udział w wykładach – 30 praca własna: - przygotowanie do zajęć – 3 - czytanie literatury – 5 - rozwiązanie zadań zleconych przez prowadzącego – 2 - przygotowanie do egzaminu – 10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: - wykład konwersatoryjny, - wykład problemowy, - dyskusja panelowa, dyskusja w grupach, - gry dydaktyczne (inscenizacje), - analiza i interpretacja tekstów źródłowych. Metody sprawdzania: - prowadzona będzie lista obecności, - końcowy egzamin pisemny, który składa się z dwóch części, w pierwszej zostanie sprawdzona znajomość zagadnień podjętych na wykładzie, w drugiej zaś zadanej literatury. Kryteria oceniania: 5.0 - 90%-100% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego. 4.5. - 80%-89% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego. 4.0 - 70%-79% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego. 3.5. - 60%-69% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego. 3.0 - 50%-59% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego. 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.