Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy matematyki dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PMN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy matematyki dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

P_WP1_03

P_WP1_05

Umiejętności:

P_UP1_01

P_UP1_02

P-UP1_03

Kompetencje społeczne:

P_KP1_01

P_KP1_02

P_KP1_03


Skrócony opis:

Wykład ma celu:

-Przedstawienie zagadnień z podstaw matematyki z uwzględnieniem procesu jej nauczania.

-Rozwiązywanie prostych zadań i przykładów przy pełnym zrozumieniu aparatu teoretycznego.

Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu:

Zorganizowane/konwersatorium - 15 godzin dydaktycznych

Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz

Powtórzenie do zaliczenia/egzaminu: 15 godz

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące treści teoretyczne:

1. Pojęcie zbioru, klasyfikacja zbiorów. Działania na zbiorach.

2. Pojęcie relacji.

3. Pojęcie liczby naturalnej. Działania na liczbach naturalnych. Działania w zbiorach liczbowych.

4. Podstawowe pojęcia i figury geometryczne.

5. Przekształcenia geometryczne.

6. Statystyka opisowa.

7. Procenty i obliczenia procentowe.

8. Zaliczenie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2011.

Podręcznik podstaw matematyki dla humanistów (aby nie byli ignorantami), http://www.logic.amu.edu.pl/images/3/3b/Wdm.pdf [02.10.2014].

Literatura uzupełniająca:

Lapis W., Matematyka dla laika, (z wprowadzeniem z zakresu logiki i metodologii nauk),

Michalik D. i inni, Wprowadzenie do matematyki wyższej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

1. Rozumie oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk

i procesów wykorzystując język matematyki.

2. Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu matematyki na poziomie podstawowym.

Umiejętności:

1.Potrafi uczyć się samodzielnie.

5. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej

różne role.

3. Potrafi wykonywać analizy ilościowe oraz formułować na tej

podstawie wnioski jakościowe.

Kompetencje społeczne:

1. Ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych

2. odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej.

OPIS ECTS:

Udział w ćwiczeniach: 15 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz

Powtórzenie do zaliczenia/egzaminu: 15 godz

60 godz.=2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na wszystkich zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność).

Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu pisemnego obejmującego materiał prezentowany na zajęciach.

Wykład połączony z bezpośrednia aktywnością słuchaczy,

skierowany na rozwiązanie problemów praktycznych. Zapewnienia udziału studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska.Dialog pomiędzy wykładowca a słuchaczami.

ocena dst (3,0) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, charakteryzuje podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.

ocena dst. plus (3,5) -student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, charakteryzuje podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.

ocena db (4,0) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.

ocena db plus (4,5) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.

ocena bdb (5,0) - student posiada szeroką wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; w wyczerpujący sposób charakteryzuje umiejętności oraz definiuje cele i treści edukacji matematycznej kształcone na pierwszym etapie edukacji.

Umiejętności:

ocena dst (3,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do przeprowadzenia prostych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.

ocena dst. plus (3,5) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dostatecznym do przeprowadzenia prostych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.

ocena db (4,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dobrym do przeprowadzenia ciekawych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.

ocena db plus (4,5) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia inspirujących i konstruktywnych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.

ocena bdb (5,0) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia oryginalnych i konstruktywnych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.

Kompetencje społeczne:

ocena dst (3,0) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena dst. plus (3,5) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)