Podstawy matematyki dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PMN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy matematyki dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: P_WP1_03 P_WP1_05 Umiejętności: P_UP1_01 P_UP1_02 P-UP1_03 Kompetencje społeczne: P_KP1_01 P_KP1_02 P_KP1_03 |
Skrócony opis: |
Wykład ma celu: -Przedstawienie zagadnień z podstaw matematyki z uwzględnieniem procesu jej nauczania. -Rozwiązywanie prostych zadań i przykładów przy pełnym zrozumieniu aparatu teoretycznego. Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu: Zorganizowane/konwersatorium - 15 godzin dydaktycznych Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz Powtórzenie do zaliczenia/egzaminu: 15 godz |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące treści teoretyczne: 1. Pojęcie zbioru, klasyfikacja zbiorów. Działania na zbiorach. 2. Pojęcie relacji. 3. Pojęcie liczby naturalnej. Działania na liczbach naturalnych. Działania w zbiorach liczbowych. 4. Podstawowe pojęcia i figury geometryczne. 5. Przekształcenia geometryczne. 6. Statystyka opisowa. 7. Procenty i obliczenia procentowe. 8. Zaliczenie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2011. Podręcznik podstaw matematyki dla humanistów (aby nie byli ignorantami), http://www.logic.amu.edu.pl/images/3/3b/Wdm.pdf [02.10.2014]. Literatura uzupełniająca: Lapis W., Matematyka dla laika, (z wprowadzeniem z zakresu logiki i metodologii nauk), Michalik D. i inni, Wprowadzenie do matematyki wyższej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Rozumie oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów wykorzystując język matematyki. 2. Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu matematyki na poziomie podstawowym. Umiejętności: 1.Potrafi uczyć się samodzielnie. 5. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. 3. Potrafi wykonywać analizy ilościowe oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe. Kompetencje społeczne: 1. Ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych 2. odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej. OPIS ECTS: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz Powtórzenie do zaliczenia/egzaminu: 15 godz 60 godz.=2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na wszystkich zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność). Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu pisemnego obejmującego materiał prezentowany na zajęciach. Wykład połączony z bezpośrednia aktywnością słuchaczy, skierowany na rozwiązanie problemów praktycznych. Zapewnienia udziału studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska.Dialog pomiędzy wykładowca a słuchaczami. ocena dst (3,0) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, charakteryzuje podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji. ocena dst. plus (3,5) -student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, charakteryzuje podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji. ocena db (4,0) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji. ocena db plus (4,5) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji. ocena bdb (5,0) - student posiada szeroką wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; w wyczerpujący sposób charakteryzuje umiejętności oraz definiuje cele i treści edukacji matematycznej kształcone na pierwszym etapie edukacji. Umiejętności: ocena dst (3,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do przeprowadzenia prostych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. ocena dst. plus (3,5) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dostatecznym do przeprowadzenia prostych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. ocena db (4,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dobrym do przeprowadzenia ciekawych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. ocena db plus (4,5) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia inspirujących i konstruktywnych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. ocena bdb (5,0) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia oryginalnych i konstruktywnych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej. Kompetencje społeczne: ocena dst (3,0) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. ocena dst. plus (3,5) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.