Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-POG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W01, NP1_W02, NP1_W20, NP1_U02, NP1_K05 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnozkolna: PPW_W1,PPW_U1, PPW_U2, PPW_K1 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna: PS_W1 PS_W3 PS_W5 PS_U2 PS_U6 PS_K5 PS_K12 |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia: 1) Pedagogia – paideia – pedagogika; 2) Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk; 3) Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej; 4) Podstawowe środowiska wychowawcze; 5) Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.; 6) Podmiotowość w wychowaniu; 7) Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych; 8) Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje; 9) Funkcje i zadania pedagogiki ogólnej; 10) Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EW 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice EW 2 - Rozróżnia najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty pedagogiczne. Umiejętności: EU 1 - Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką a innymi dyscyplinami naukowymi EU 2 - Wykorzystuje podstawową wiedzę pedagogiczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i motywów zachowań Kompetencje: EU 1 - Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie nauczyciela EK 2 - Jest przekonany o sensie podejmowania działań pedagogicznych. ECTS [1 ECTS = (25/30) godz.]: - zajęcia - 30 godz. - indywidualna lektura tekstów i przygotowanie prezentacji 25 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20 godz. suma godzin: 75 [75/25=3] liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi. 3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. 4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. 4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze. 5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Dziekoński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Dziekoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Dziekoński | |
Prowadzący grup: | Stanisław Dziekoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]: - zajęcia - 30 godz. - indywidualna lektura tekstów: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz. suma godzin: 50 [50/25=2] liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019. Literatura uzupełniająca Krystyna Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; Gerald Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; Stefan Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; Freidrich W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; Roman Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; Marta Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; Stanisław Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. Teresa Kukołowicz, Marian Nowak, Lublin 1997; Krzysztof Rubacha, Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; Bogusław Marian Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009; Bogusław Marian Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006-2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.