Praktyka dyplomowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PR-DY-EDU-LIC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka dyplomowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W15,NP1_W16,NP1_W17,NP1_U10,NP1_U12,NP1_K02,NP1_K14 NP2_W25,NP2_U02,NP2_U06,NP2_U11,NP2_U18,NP2_K02,NP2_K04 PPW_W05,PPW_W09,PPW_U02,PPW_U3,PPW_U04,PPW_K01,PPW_K02,PPW_K03 |
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem praktyki pedagogicznej jest umożliwienie studentom kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego |
Pełny opis: |
Podstawowym założeniem praktyki pedagogicznej jest umożliwienie studentom kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie: − przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i doradczej; − krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja; − nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką; − pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego; − wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga; − koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki i zweryfikowanym przez teoretyczne przygotowanie zawodowe oraz potrzeby wynikające z problematyki własnej pracy dyplomowej; − kształtowania wiedzy w obrębie pedeutologii i deontologii pedagogicznej: rozpoznawania i rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej, umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu; − wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej przeprowadzenie badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych: praktyczne poznanie zasad i sposobów prowadzenia badań pedagogicznych, gromadzenie materiałów empirycznych uzyskanych w toku prowadzenia własnych prac badawczych; − rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktycznowychowawczą, opiekuńczą, resocjalizacyjną; − poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej środowiska;poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza na stanowisku wychowawcy, nauczyciela, opiekuna, pedagoga); − dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktycznowychowawczych instytucji; − rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych; − inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku; − promowania form współpracy, wsparcia i opieki w pracy pedagogicznej z jednostkami i grupami środowiskowymi na terenie placówki i poza nią. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być pogłębione i refleksyjne poznanie i rozumienie sytuacji dydaktycznych, problemów edukacyjnych, procedur realizowanych w różnych placówkach. Praktyka powinna pomóc także studentom w ocenie własnych czynników osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu pełnomocnikowi ds. praktyk: − karty praktykanta − dziennika praktyk − arkuszy obserwacji hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem, − konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, − kart kompetencji praktykanta − innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.