Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka dyplomowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PR-DY-EDU-LIC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka dyplomowa
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP1_W15,NP1_W16,NP1_W17,NP1_U10,NP1_U12,NP1_K02,NP1_K14

NP2_W25,NP2_U02,NP2_U06,NP2_U11,NP2_U18,NP2_K02,NP2_K04

PPW_W05,PPW_W09,PPW_U02,PPW_U3,PPW_U04,PPW_K01,PPW_K02,PPW_K03

Skrócony opis:

Podstawowym założeniem praktyki pedagogicznej jest umożliwienie studentom

kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz

zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego

Pełny opis:

Podstawowym założeniem praktyki pedagogicznej jest umożliwienie studentom

kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz

zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:

− przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej,

dydaktycznej, terapeutycznej i doradczej;

− krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów,

poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie

wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;

− nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką;

− pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia

oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;

− wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie

praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;

− koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich

i różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu

i prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki i zweryfikowanym przez teoretyczne przygotowanie zawodowe oraz potrzeby wynikające z problematyki

własnej pracy dyplomowej;

− kształtowania wiedzy w obrębie pedeutologii i deontologii pedagogicznej:

rozpoznawania i rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących

własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej,

umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;

− wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej

przeprowadzenie badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych:

praktyczne poznanie zasad i sposobów prowadzenia badań pedagogicznych,

gromadzenie materiałów empirycznych uzyskanych w toku prowadzenia

własnych prac badawczych;

− rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktycznowychowawczą,

opiekuńczą, resocjalizacyjną;

− poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki

i jej środowiska;poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza

na stanowisku wychowawcy, nauczyciela, opiekuna, pedagoga);

− dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktycznowychowawczych

instytucji;

− rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z

podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i

konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych;

− inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku;

− promowania form współpracy, wsparcia i opieki w pracy pedagogicznej

z jednostkami i grupami środowiskowymi na terenie placówki

i poza nią.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być pogłębione i

refleksyjne poznanie i rozumienie sytuacji dydaktycznych, problemów

edukacyjnych, procedur realizowanych w różnych placówkach. Praktyka

powinna pomóc także studentom w ocenie własnych czynników

osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu

pełnomocnikowi ds. praktyk:

− karty praktykanta

− dziennika praktyk

− arkuszy obserwacji hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem,

− konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna

praktyk,

− kart kompetencji praktykanta

− innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce

dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz

przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał

itp

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)