Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rehabilitacji i niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PSIN
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rehabilitacji i niepełnosprawności
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W14

K_U05

Skrócony opis:

Przedmiot -Psychologia rewalidacyjna, ma dostarczyć studentom wiadomości o procesie rehabilitacji/rewalidacji osób które diagnozujemy jako osoby z określoną niepełnosprawnością/ niepełnosprawnościami, stopnia tej niepełnosprawności, skutków tej niepełnosprawności dla samej osoby jak i dla jego rodziny, form niesienia pomocy społecznej, także mechanizmów psychologicznych kształtujących obraz siebie w wyniku nagłej utraty zdrowia czy chorób przewlekłych, na tym tle chodzi też o ukazanie charakterystyki psychologicznej i społecznego funkcjonowania osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności

Pełny opis:

Funkcjonujące pojęcia zdrowia i niepełnosprawności często definiuje się zdrowie jako brak choroby, brak dysfunkcjonalności, tym czasem są osoby z określoną niepełnosprawnością które radzą sobie zarówno w życiu osobistym, zawodowym czy społecznym, powstaje zatem kwestia zdefiniowania zdrowia, niepełnosprawności, rehabilitacji ( rewalidacji), poznanie społecznej percepcji ludzi niepełnosprawnych i kształtowania ich miejsca wśród ludzi, w jakim stopniu czas podjęcie tzw. wczesnej rehabilitacji rzutuje na skutki pracy rehabilitacyjnej i jakie są możliwości wsparcia instytucjonalnego jak i psychologicznego "wychodzenia" z niepełnosprawności, czy zachodzą istotne różnice w funkcjonowaniu psychologicznym i społecznym osób u których następuje przewlekłość chorowania ( np. SM) a stanem nagłej utraty sprawności (nagłe kalectwo), w jakim stopniu są wykorzystywane zasoby ( potencjały) psychologiczne i biologiczne w rehabilitacji np. np. u dziecka niewidomego, czy głuchego, jaka jest sytuacja psychologiczna i społeczna osób z niepełnosprawnością, w czasie wykładu prowadzenie konwersatorium szczególnie po prezentacji filmów VHS dotyczących omawianej tematyki zajęć

Literatura:

1.A.Hulek, Pedagogika rewalidacyjna. PWN, W-wa 1979

B. Wriight, Psychologiczne aspekty jizycznego inwalidztwa. W-wa 1978

3. E. Levin, J. Garret, Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów. W-wa 1972

4. J. Heflich - Piątkowska, Problemy psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeń narządu ruchu. W-wa 1975

5. K.J. Zabłocki, Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń 1998

6. K.J.Zabłocki, W. Brejnak, Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. W-wa 2004

7. St. Kowalik, Psychologia rehabilitacji. W-wa 2007

Literatura obowiązkowa

1. I. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. W-wa 1995

2. T.Witkowski, Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. W-wa 1993

3. K.J. Zabłocki, Autyzm. Płocki 2002

4. K.J. Zabłocki, Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. W-wa 2000

5. K.J. Zabłocki, J. Placha, Pedagogika wczoraj i dziś. Olecko 2003

6. K.J. Zabłocki, D. Gorajewska, Pedagogika specjalna - kontynuacja tradycji dla przyszłości

7. Z. Łosiowski, Dziecko niepełnosprawne ruchowo. 1997, T.!

8. M. Borkowska, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, W-wa 1997 T.2

9. E. Mazanek, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, Wychowanie i nauczanie. W-wa 1997 T.3

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu:

Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych, uwarunkowaniom psychologicznym tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy, psychologicznym zasadom rewalidacji, uczenia się i uczenia oraz psychologicznej charakterystyki wybranych rodzajów niepełnosprawności.

Efekt kształcenia:

to ukształtowanie postawy racjonalnego i teoretycznego rozumienia osoby niepełnosprawnej, jako jednostki posiadających te same prawa funkcjonowania w

społeczeństwie.

Kompetencja: znajomość dyscypliny psychologii rewalidacyjnej

Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresy psychologicznych problemów warunkujących trudności rozwojowe osób niepełnosprawnych

Metody i kryteria oceniania:

Oprócz wykładu, także prowadzenia konwersatorium w szczególności po projekcji filmów VHS dotyczących omawianej aktualnie problematyki,, także włączanie analiz studiów przypadku - charakter laboratoryjny , zachęcanie do brania udziału w sympozjach i konferencjach zajmujących sie sytuacjami kryzysu zdrowia i niepełnosprawnością

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)