Psychologia rehabilitacji i niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PSIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rehabilitacji i niepełnosprawności |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W14 K_U05 |
Skrócony opis: |
Przedmiot -Psychologia rewalidacyjna, ma dostarczyć studentom wiadomości o procesie rehabilitacji/rewalidacji osób które diagnozujemy jako osoby z określoną niepełnosprawnością/ niepełnosprawnościami, stopnia tej niepełnosprawności, skutków tej niepełnosprawności dla samej osoby jak i dla jego rodziny, form niesienia pomocy społecznej, także mechanizmów psychologicznych kształtujących obraz siebie w wyniku nagłej utraty zdrowia czy chorób przewlekłych, na tym tle chodzi też o ukazanie charakterystyki psychologicznej i społecznego funkcjonowania osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności |
Pełny opis: |
Funkcjonujące pojęcia zdrowia i niepełnosprawności często definiuje się zdrowie jako brak choroby, brak dysfunkcjonalności, tym czasem są osoby z określoną niepełnosprawnością które radzą sobie zarówno w życiu osobistym, zawodowym czy społecznym, powstaje zatem kwestia zdefiniowania zdrowia, niepełnosprawności, rehabilitacji ( rewalidacji), poznanie społecznej percepcji ludzi niepełnosprawnych i kształtowania ich miejsca wśród ludzi, w jakim stopniu czas podjęcie tzw. wczesnej rehabilitacji rzutuje na skutki pracy rehabilitacyjnej i jakie są możliwości wsparcia instytucjonalnego jak i psychologicznego "wychodzenia" z niepełnosprawności, czy zachodzą istotne różnice w funkcjonowaniu psychologicznym i społecznym osób u których następuje przewlekłość chorowania ( np. SM) a stanem nagłej utraty sprawności (nagłe kalectwo), w jakim stopniu są wykorzystywane zasoby ( potencjały) psychologiczne i biologiczne w rehabilitacji np. np. u dziecka niewidomego, czy głuchego, jaka jest sytuacja psychologiczna i społeczna osób z niepełnosprawnością, w czasie wykładu prowadzenie konwersatorium szczególnie po prezentacji filmów VHS dotyczących omawianej tematyki zajęć |
Literatura: |
1.A.Hulek, Pedagogika rewalidacyjna. PWN, W-wa 1979 B. Wriight, Psychologiczne aspekty jizycznego inwalidztwa. W-wa 1978 3. E. Levin, J. Garret, Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów. W-wa 1972 4. J. Heflich - Piątkowska, Problemy psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeń narządu ruchu. W-wa 1975 5. K.J. Zabłocki, Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń 1998 6. K.J.Zabłocki, W. Brejnak, Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. W-wa 2004 7. St. Kowalik, Psychologia rehabilitacji. W-wa 2007 Literatura obowiązkowa 1. I. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. W-wa 1995 2. T.Witkowski, Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. W-wa 1993 3. K.J. Zabłocki, Autyzm. Płocki 2002 4. K.J. Zabłocki, Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. W-wa 2000 5. K.J. Zabłocki, J. Placha, Pedagogika wczoraj i dziś. Olecko 2003 6. K.J. Zabłocki, D. Gorajewska, Pedagogika specjalna - kontynuacja tradycji dla przyszłości 7. Z. Łosiowski, Dziecko niepełnosprawne ruchowo. 1997, T.! 8. M. Borkowska, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, W-wa 1997 T.2 9. E. Mazanek, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, Wychowanie i nauczanie. W-wa 1997 T.3 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych, uwarunkowaniom psychologicznym tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy, psychologicznym zasadom rewalidacji, uczenia się i uczenia oraz psychologicznej charakterystyki wybranych rodzajów niepełnosprawności. Efekt kształcenia: to ukształtowanie postawy racjonalnego i teoretycznego rozumienia osoby niepełnosprawnej, jako jednostki posiadających te same prawa funkcjonowania w społeczeństwie. Kompetencja: znajomość dyscypliny psychologii rewalidacyjnej Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresy psychologicznych problemów warunkujących trudności rozwojowe osób niepełnosprawnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Oprócz wykładu, także prowadzenia konwersatorium w szczególności po projekcji filmów VHS dotyczących omawianej aktualnie problematyki,, także włączanie analiz studiów przypadku - charakter laboratoryjny , zachęcanie do brania udziału w sympozjach i konferencjach zajmujących sie sytuacjami kryzysu zdrowia i niepełnosprawnością |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.