Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-SE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty kształcenia na studiach I stopnia na kierunku Pedagogika: WIEDZA: NP1_W04; NP1_W06; NP1_W07 UMIEJĘTNOŚCI: NP1_U01; NP1_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NP1_K01; NP1_K02; NP1_K04. Efekty kształcenia na studiach I stopnia na kierunku Pedagogika specjalna: WIEDZA: PSI_W07; PSI_W08 UMIEJĘTNOŚCI: PSI_U05; PSI_U09 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: PSI_K01; PSI_K07. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy. Celem wykładów jest wyjaśnienie kulturowo-społecznych uwarunkowań socjalizacji, stosunków/interakcji społecznych w procesie wychowania, nabywania kompetencji społecznych w procesie socjalizacji, dostrzeganie społecznych przemian w środowisku, ich wartościowanie; kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko społeczne. Metody kształcenia: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Tematyka wykładów implikuje następujące zagadnienia: socjologia edukacji jako subdyscyplina naukowa (pogranicze socjologii i pedagogiki) i przedmiot kształcenia na studiach pedagogicznych; przedmiot badań socjologii edukacji, proces socjalizacji, społeczne wymagania funkcjonalne, stadia socjalizacji, socjalizacja pierwotna, socjalizacja wtórna, składniki socjalizacji, stosunki społeczne w instytucjach wychowania naturalnego, bezpośredniego, pośredniego, problem izonomii rozwojowej oraz patologii życia społecznego, umiejętności uniwersalne, społeczeństwo wychowujące, socjologiczno-pedagogiczny aspekt środowiska, edukacja ustawiczna w rzeczywistości ogólnej tendencji kultury ponowoczesnej. Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować i rozumieć pojęcia naukowe socjologii edukacji; wyjaśnić ciągłość i związek kultury polskiej (europejskiej) z kulturą grecką, rzymską, chrześcijańską oraz jej wpływ na środowisko społeczne, proces socjalizacji, inkulturacji; wyjaśnia socjologiczno-pedagogiczne aspekty kształtowania stosunków społecznych w procesie wychowania; ma wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego. Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować treści kształcenia związane z tożsamością europejskiego kręgu cywilizacyjno-kulturowego; zaprezentować umiejętności związane z poczuciem przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju; kreować warunki sprzyjające wychowaniu bezpośredniemu i pośredniemu, indywidualnemu i grupowemu działaniu na rzecz środowiska społecznego; organizować i planować nawiązywanie i utrzymywanie poprawnych kontaktów z dziećmi, dorosłymi, osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości i rasy. Kompetencje społeczne (postawy) W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada dojrzałe postawy społeczne w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społeczno-kulturowego; postępuje zgodne zasadami etyki w zapobieganiu sytuacjom zagrażającym zrównoważonemu rozwojowi społecznemu; prezentuje kreatywne postawy intra oraz interpersonalne w procesie wychowania, socjalizacji, kulturalizacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1. Student zna wybrane koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej. Definiuje i rozumie pojęcia naukowe z socjologii edukacji - subdyscypliny pogranicza socjologii i pedagogiki. 2. Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Rozumie socjologiczno-pedagogiczne aspekty interakcji społecznych w procesie wychowania, socjalizacji. 3. Student ma elementarną wiedzę o strukturze oraz instytucjach życia społecznego, zachodzących między nimi relacjach. Wyjaśnia wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student potrafi interpretować treści kształcenia dotyczące zjawisk społecznych w procesie wychowania, socjalizacji. 2. Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, socjologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych. Samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł. Analizuje własne działania i umie zweryfikować własne błędy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, doskonalenia zawodowego, rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Jest wrażliwy na dojrzałe postawy społeczne w środowisku. 2. Student docenia znaczenie wiedzy naukowej dla rozwoju prawidłowych więzi w środowisku społecznym. 3. Student ma przekonanie o znaczeniu zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Prezentuje aktywną postawę w zakresie pracy nad sobą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.