Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-SEM21-AKK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy: Seminarium II rok I st. - semestr 1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika:

NP1_W01, NP1_W02,

NP1_W12, NP1_U02,

NP1_U06, NP1_K17

Skrócony opis:

Celem seminarium jest określenie i omówienie zagadnień stanowiących zakres dyplomowy, ukazanie związków metodologii z przedmiotem seminaryjnym oraz zwrócenie uwagi na umiejętności i możliwości Studentów w zakresie konstruowania oraz prowadzenia badań pedagogicznych.

Pełny opis:

1. Charakterystyka obszarów mogących stanowić przedmiot pracy dyplomowej:

A. PRACA ZAWODOWA I KARIERA – TRENDY, WYZWANIA:

- przemiany w charakterze i organizacji pracy ludzkiej;

- kariera w warunkach zmiennego modelu zatrudnienia;

- sytuacja absolwentów na współczesnym rynku pracy.

B. PRZYGOTOWANIE I ZDOLNOŚĆ DO ZATRUDNIENIA:

- aktywność edukacyjna i prozawodowa młodzieży;

- nietypowe, kreatywne przestrzenie (do) edukacji;

- przedsiębiorczość w rzeczywistości szkolnej.

C. ORIENTACJA ZAWODOWA, DORADZTWO ZAWODOWE:

- preorientacja i zainteresowanie dzieci pracą zawodową;

- organizacja doradztwa edukacyjno – zawodowego;

- współpraca w zakresie orientacji i doradztwa zawodowego.

2. Zagadnienia metodologiczne przydatne w pisaniu pracy licencjackiej.

3. Struktura pracy dyplomowej.

4. Badania - ich projektowanie i przeprowadzenie w terenie.

5. Analiza ilościowa oraz jakościowa wyników badań własnych.

Literatura:

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

2. Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody badań jakościowych, T. 1 i 2, Warszawa 2009.

3. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

5. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.

6. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.

7. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

8. Rubacha K., Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.

Proponowana literatura dodatkowa:

1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2020.

2. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych,Tłum. M. Brzozowska – Brywczyńska, Warszawa 2020.

3. Kozinets R. V., Netnografia Badania etnograficzne online, Tłum. M. Brzozowska – Brywczyńska, Warszawa 2012.

4. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno - praktycznej, Warszawa 2018.

5. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

6. Yin R. K., Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody, Kraków 2015.

7. Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki, Warszawa 2010.

8. Literatura przedmiotu - do wyboru - związana z daną specjalnością i przygotowywaną pracą licencjacką.

Ponadto, dodatkowe materiały dla Osób uczestniczących w seminarium umieszczane w aplikacji MS Teams.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EU_01 Absolwent zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;

EU_02 Absolwent zna i rozumie miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;

EU_03 Absolwent zna i rozumie możliwości projektowania oraz prowadzenia badań w pedagogice, zna pojęcia i rodzaje problemów badawczych, hipotez, zmiennych, metod, technik i narzędzi badawczych;

UMIEJĘTNOŚCI:

EU_01 Absolwent potrafi zdobywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i pokrewnych dyscyplin oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności analityczne, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym);

EU_02 Absolwent potrafi analizować przykładowe badania oraz konstruować i prowadzić proste badania pedagogiczne; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki, wskazywać kierunki dalszych badań.

KOMPETENCJE:

EU_01 Absolwent jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i prowadzenia badań zgodnie z dyrektywami metodologicznymi.

Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS)

5 punktów ECTS razy 25 godzin pracy:

- godziny kontaktowe - seminarium - 30h;

- przygotowanie do zajęć, analiza literatury - 45h;

- przygotowanie kolejnych części pracy - 45h;

- udział w konsultacjach (MS Teams) - 5h.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Obserwacja aktywności Studenta/Studentki podczas seminarium

(NP1_W1; NP1_W02; NP1_W12; NP1_U02; NP1_U06; NP1_K17);

- Przygotowanie wymaganych części pracy licencjackiej w wyznaczonych terminach

(NP1_W1; NP1_W02; NP1_W12; NP1_U02; NP1_U06; NP1_K17).

2 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach* oraz a. zaprojektowania części teoretycznej pracy dyplomowej; b. opracowania koncepcji badań i c. stworzenia instrumentarium badawczego (wstępnej wersji).

3 rok - zaliczenie seminarium wymaga obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy: a. dopracowania części teoretycznej pracy dyplomowej oraz b. założeń metodologicznych badań własnych i c. przeprowadzenia badań (semestr zimowy); obecności na zajęciach* i systematycznej prezentacji efektów (części) pracy oraz napisania pracy licencjackiej odpowiadającej założeniom pracy naukowej (semestr letni).

*możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.

Na ocenę dostateczną – Osoba uczestnicząca w seminarium w stopniu podstawowym przyswoiła wiadomości związane z problematyką pracy oraz ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice. Potrzebuje dużej pomocy podczas pisania pracy, w tym tworzenia koncepcji badawczej oraz interpretacji danych z badań.

Na ocenę dostateczną plus - Osoba uczestnicząca w seminarium w stopniu więcej niż dostatecznym opanowała wiadomości związane z problematyką pracy oraz ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice. Wymaga pomocy podczas tworzenia koncepcji badawczej oraz interpretacji danych z badań.

Na ocenę dobrą - Osoba uczestnicząca w seminarium posiada zadowalający zakres wiadomości związanych z problematyką pracy oraz dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz interpretuje dane z badań.

Na ocenę dobrą plus - Osoba uczestnicząca w seminarium w stopniu więcej niż dobrym opanowała wiadomości związane z problematyką pracy oraz posiada dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz interpretuje dane z badań, prezentując też wnioski o charakterze praktycznym.

Na ocenę bardzo dobrą - Osoba uczestnicząca w seminarium posiada duży zakres wiadomości związanych z problematyką pracy oraz dużą wiedzę i umiejętności z zakresu pisania pracy (wykorzystuje m.in. różnorodne ujęcia teoretyczne problemu), projektowania i prowadzenia badań w pedagogice. Samodzielnie opracowuje koncepcję badań oraz szczegółowo interpretuje dane z badań, prezentując też wnioski o charakterze praktycznym. Studenta/Studentkę cechuje bardzo duże zaangażowanie w przygotowanie pracy dyplomowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)