Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-SLDMK3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształceniaPEDAGOGIKA SPECJALNA:

PSI_W16

PSI_U06

PSI_U07

PSI_K07


PEDAGOGIKA

NP1_W12

NP1_U05

NP1_U06

NP1_K06


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapewnienie efektów kształcenia dla pedagogiki i/lub pedagogiki specjalnej w zakresie projektowania i realizowania badań naukowych.

Pełny opis:

1. Realizacja badań własnych – praktyczne ujęcie tematu (2h)

2. Analiza i interpretacja wyników badań własnych. Formułowanie wniosków i zaleceń do dalszych badań (2h)

3. Metodyka pisania prac dyplomowych (2h)

4. Zasady redagowania prac dyplomowych (2h)

5. Projektowanie dobrej prezentacji (1h)

6. Zasady autoprezentacji i publicznych wystąpień: język, mowa ciała, radzenie sobie ze stresem (1h)

7. Indywidualna współpraca ze studentami w zakresie szczegółów realizacji wybranych tematów badawczych (20h)

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

skrypty własne

oraz

1) Gnitecki J. (2006), Wprowadzenie do metod badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, Poznań.

2) Łobocki M. (1999), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Impuls, Kraków.

3) Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Żak, Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1) Jarosz E. (2001), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, UŚl., Katowice.

2) Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.

3) Łobocki M. (2006), Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków.

4) Zaczyński W.P. (1995), Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa.

5) Zaczyński W.P. (1997), Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, Żak, Warszawa.

6) Dudziak A., A. Żejmo (2008), Redagowanie prac dyplomowych: wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa.

7) Kalita C. (2011), Zasady pisania licencjackich i magisterskich prac badawczych: poradnik dla studentów, ARTE, Warszawa.

8) Kruger H.-H. (2007), Metody badań w pedagogice, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk.

9) Maszke A.W. (2008), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

10) Palka S. (red.) (2010), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, Sopot.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EK1_W - Zna zasady projektowania i prowadzenia badań w pedagogice i/lub pedagogice specjalnej, formułowania problemów badawczych, wyboru metod, technik i narzędzi badań.

UMIEJĘTNOŚCI:

EK2_U - Formułuje i analizuje przykładowe problemy badawcze, konstruuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, ustala wnioski, opracowuje i prezentuje wyniki oraz wskazuje kierunki dalszych badań.

EK3_U - W sposób precyzyjny wypowiada się w mowie i na piśmie w zakresie wybranych zagadnień pedagogiki i/lub pedagogiki specjalnej, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, a także z wykorzystaniem dorobku innych dyscyplin pokrewnych.

ECTS [1 ECTS = 25 (30)h]:

udział w zajęciach - 30h

przygotowanie pracy badawczej - 55h

konsultacje - 5h

RAZEM godz. 90

Liczba ECTS: 3

Metody i kryteria oceniania:

Metody: prezentacja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja, konsultacje, projekt badawczy,

EK1 W: prezentacja, konsultacja, dyskusja; weryfikacja - projekt badawczy

EK2 U - analiza i interpretacja tekstów źródłowych, konsultacja; weryfikacja -projekt badawczy

EK3 U - konsultacje, weryfikacja - projekt badawczy

EK4 K - prezentacja, dyskusja, konsultacje; weryfikacja - projekt studencki

Kryteria oceniania:

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszcza się 1 nieusprawiedliwioną nieobecność w cyklu 15-godzinnym. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 godzin (4 spotkania) w cyklu 15-godzinnym wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie II semestru seminarium odbywa się na podstawie

udokumentowanych postępów w pracy nad własnym projektem naukowym. Zaliczenie przedmiotu w III semestrze odbywa się na podstawie oceny prezentacji wyników własnych badań naukowych oraz oceny pełnej wersji własnej pracy badawczej.

2 semestr

prace nad własnym projektem obejmują: dogłębną analizę literatury z obszaru tematycznego własnych badań, ostateczną korektę schematu pracy i narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań właściwych oraz napisanie wersji roboczej całości pracy (strona tytułowa, spis treści, część teoretyczna, rozdział metodologiczny, część badawcza, bibliografia, załączniki), bez wstępu i podsumowania.

3 semestr

Prace nad własnym projektem naukowym obejmują: napisanie wstępu oraz podsumowania i wniosków z przeprowadzonych badań, szczegółową korektę wersji roboczej pracy, stworzenie wersji gotowej do obrony.

5-minutowa prezentacja wyników własnych badań naukowych.

W przypadku kopiowania cudzych tekstów bez podania źródła praca nie zostanie zaliczona. Wersje robocze prac powinny być dostarczane w formie papierowej.

Student, który spóźni się na zajecia (dopuszczalne jest max. 15 min. spoźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.

OCENY wedle efektów kształcenia:

EK1_W - Zna zasady projektowania i prowadzenia badań w pedagogice i/lub pedagogice specjalnej, formułowania problemów badawczych, wyboru metod, technik i narzędzi badań.

2 - Nie potrafi w podstawowej mierze objaśniać zasad projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych.

3 - Potrafi w podstawowej mierze objaśniać zasady projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych.

4 - Potrafi poprawnie objaśniać zasady projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych na etapie oraz wdrażać je w realizacji własnego projektu badawczego.

5 - Potrafi poprawnie objaśniać zasady projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych na etapie, wdrażać je w realizacji własnego projektu badawczego, a także przenosić zdobytą wiedzę na inne projekty badawcze

EK2_U - Formułuje i analizuje przykładowe problemy badawcze, przeprowadza proste badania pedagogiczne w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, ustala wnioski, opracowuje i prezentuje wyniki oraz wskazuje kierunki dalszych badań.

2 - Nie potrafi w podstawowym stopniu formułować i analizować problemów badawczych oraz przeprowadzać prostych badań w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy i interpretacji.

3 - Potrafi w podstawowym stopniu formułować i analizować problemy badawcze oraz przeprowadzać proste badania w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy i interpretacji.

4 - Potrafi poprawnie formułować i analizować problemy badawcze oraz przeprowadzać proste badania w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy

i interpretacji oraz ustalać wnioski na podstawie uzyskanych wyników badań własnych.

5 - Potrafi poprawnie formułować i analizować problemy badawcze oraz przeprowadzać proste badania w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy

i interpretacji oraz ustalać wnioski na podstawie uzyskanych wyników badań własnych i przeprowadzonej teoretycznej analizy tematu oraz wyznaczać kierunki dalszych badań.

EK3_U - W sposób precyzyjny wypowiada się w mowie i na piśmie w zakresie wybranych zagadnień pedagogiki i/lub pedagogiki specjalnej, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, a także z wykorzystaniem dorobku innych dyscyplin pokrewnych.

2 - Nie potrafi w podstawowej mierze wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego.

3 - Potrafi w podstawowej mierze wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego.

4 - Potrafi poprawnie wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych

5 - Potrafi swobodnie wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, a także z wykorzystaniem dorobku innych dyscyplin pokrewnych.

EK4 K - Troszczy się o etyczny wymiar badań naukowych.

2 - Nie troszczy się w podstawowym stopniu o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych.

3 - Troszczy się w podstawowym stopniu o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych.

4 - Troszczy się o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych oraz ogólnie pojętej nauki, a także potrafi wskazać uchybienia w tym względzie

5 - Troszczy się o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych oraz ogólnie pojętej nauki, a także potrafi wskazać uchybienia w tym względzie i zaproponować akceptowalne etyczne rozwiązania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)