Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-SLDMK3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształceniaPEDAGOGIKA SPECJALNA: PSI_W16 PSI_U06 PSI_U07 PSI_K07 PEDAGOGIKA NP1_W12 NP1_U05 NP1_U06 NP1_K06 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapewnienie efektów kształcenia dla pedagogiki i/lub pedagogiki specjalnej w zakresie projektowania i realizowania badań naukowych. |
Pełny opis: |
1. Realizacja badań własnych – praktyczne ujęcie tematu (2h) 2. Analiza i interpretacja wyników badań własnych. Formułowanie wniosków i zaleceń do dalszych badań (2h) 3. Metodyka pisania prac dyplomowych (2h) 4. Zasady redagowania prac dyplomowych (2h) 5. Projektowanie dobrej prezentacji (1h) 6. Zasady autoprezentacji i publicznych wystąpień: język, mowa ciała, radzenie sobie ze stresem (1h) 7. Indywidualna współpraca ze studentami w zakresie szczegółów realizacji wybranych tematów badawczych (20h) |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: skrypty własne oraz 1) Gnitecki J. (2006), Wprowadzenie do metod badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, Poznań. 2) Łobocki M. (1999), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Impuls, Kraków. 3) Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Żak, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1) Jarosz E. (2001), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, UŚl., Katowice. 2) Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa. 3) Łobocki M. (2006), Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków. 4) Zaczyński W.P. (1995), Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa. 5) Zaczyński W.P. (1997), Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, Żak, Warszawa. 6) Dudziak A., A. Żejmo (2008), Redagowanie prac dyplomowych: wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa. 7) Kalita C. (2011), Zasady pisania licencjackich i magisterskich prac badawczych: poradnik dla studentów, ARTE, Warszawa. 8) Kruger H.-H. (2007), Metody badań w pedagogice, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk. 9) Maszke A.W. (2008), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów. 10) Palka S. (red.) (2010), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, Sopot. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK1_W - Zna zasady projektowania i prowadzenia badań w pedagogice i/lub pedagogice specjalnej, formułowania problemów badawczych, wyboru metod, technik i narzędzi badań. UMIEJĘTNOŚCI: EK2_U - Formułuje i analizuje przykładowe problemy badawcze, konstruuje i przeprowadza proste badania pedagogiczne w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, ustala wnioski, opracowuje i prezentuje wyniki oraz wskazuje kierunki dalszych badań. EK3_U - W sposób precyzyjny wypowiada się w mowie i na piśmie w zakresie wybranych zagadnień pedagogiki i/lub pedagogiki specjalnej, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, a także z wykorzystaniem dorobku innych dyscyplin pokrewnych. ECTS [1 ECTS = 25 (30)h]: udział w zajęciach - 30h przygotowanie pracy badawczej - 55h konsultacje - 5h RAZEM godz. 90 Liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: prezentacja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja, konsultacje, projekt badawczy, EK1 W: prezentacja, konsultacja, dyskusja; weryfikacja - projekt badawczy EK2 U - analiza i interpretacja tekstów źródłowych, konsultacja; weryfikacja -projekt badawczy EK3 U - konsultacje, weryfikacja - projekt badawczy EK4 K - prezentacja, dyskusja, konsultacje; weryfikacja - projekt studencki Kryteria oceniania: Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszcza się 1 nieusprawiedliwioną nieobecność w cyklu 15-godzinnym. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 godzin (4 spotkania) w cyklu 15-godzinnym wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu. Zaliczenie II semestru seminarium odbywa się na podstawie udokumentowanych postępów w pracy nad własnym projektem naukowym. Zaliczenie przedmiotu w III semestrze odbywa się na podstawie oceny prezentacji wyników własnych badań naukowych oraz oceny pełnej wersji własnej pracy badawczej. 2 semestr prace nad własnym projektem obejmują: dogłębną analizę literatury z obszaru tematycznego własnych badań, ostateczną korektę schematu pracy i narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań właściwych oraz napisanie wersji roboczej całości pracy (strona tytułowa, spis treści, część teoretyczna, rozdział metodologiczny, część badawcza, bibliografia, załączniki), bez wstępu i podsumowania. 3 semestr Prace nad własnym projektem naukowym obejmują: napisanie wstępu oraz podsumowania i wniosków z przeprowadzonych badań, szczegółową korektę wersji roboczej pracy, stworzenie wersji gotowej do obrony. 5-minutowa prezentacja wyników własnych badań naukowych. W przypadku kopiowania cudzych tekstów bez podania źródła praca nie zostanie zaliczona. Wersje robocze prac powinny być dostarczane w formie papierowej. Student, który spóźni się na zajecia (dopuszczalne jest max. 15 min. spoźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach. OCENY wedle efektów kształcenia: EK1_W - Zna zasady projektowania i prowadzenia badań w pedagogice i/lub pedagogice specjalnej, formułowania problemów badawczych, wyboru metod, technik i narzędzi badań. 2 - Nie potrafi w podstawowej mierze objaśniać zasad projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych. 3 - Potrafi w podstawowej mierze objaśniać zasady projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych. 4 - Potrafi poprawnie objaśniać zasady projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych na etapie oraz wdrażać je w realizacji własnego projektu badawczego. 5 - Potrafi poprawnie objaśniać zasady projektowania i prowadzenia własnych badań naukowych na etapie, wdrażać je w realizacji własnego projektu badawczego, a także przenosić zdobytą wiedzę na inne projekty badawcze EK2_U - Formułuje i analizuje przykładowe problemy badawcze, przeprowadza proste badania pedagogiczne w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, ustala wnioski, opracowuje i prezentuje wyniki oraz wskazuje kierunki dalszych badań. 2 - Nie potrafi w podstawowym stopniu formułować i analizować problemów badawczych oraz przeprowadzać prostych badań w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy i interpretacji. 3 - Potrafi w podstawowym stopniu formułować i analizować problemy badawcze oraz przeprowadzać proste badania w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy i interpretacji. 4 - Potrafi poprawnie formułować i analizować problemy badawcze oraz przeprowadzać proste badania w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy i interpretacji oraz ustalać wnioski na podstawie uzyskanych wyników badań własnych. 5 - Potrafi poprawnie formułować i analizować problemy badawcze oraz przeprowadzać proste badania w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, a także dokonywać ich analizy i interpretacji oraz ustalać wnioski na podstawie uzyskanych wyników badań własnych i przeprowadzonej teoretycznej analizy tematu oraz wyznaczać kierunki dalszych badań. EK3_U - W sposób precyzyjny wypowiada się w mowie i na piśmie w zakresie wybranych zagadnień pedagogiki i/lub pedagogiki specjalnej, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, a także z wykorzystaniem dorobku innych dyscyplin pokrewnych. 2 - Nie potrafi w podstawowej mierze wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego. 3 - Potrafi w podstawowej mierze wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego. 4 - Potrafi poprawnie wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych 5 - Potrafi swobodnie wypowiadać się na piśmie w zakresie realizacji własnego projektu badawczego, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, a także z wykorzystaniem dorobku innych dyscyplin pokrewnych. EK4 K - Troszczy się o etyczny wymiar badań naukowych. 2 - Nie troszczy się w podstawowym stopniu o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych. 3 - Troszczy się w podstawowym stopniu o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych. 4 - Troszczy się o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych oraz ogólnie pojętej nauki, a także potrafi wskazać uchybienia w tym względzie 5 - Troszczy się o etyczny wymiar samodzielnie prowadzonych badań naukowych oraz ogólnie pojętej nauki, a także potrafi wskazać uchybienia w tym względzie i zaproponować akceptowalne etyczne rozwiązania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.