Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-SMPJS12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia:


NP2_W04, NP2_W01,

NP2_W25, NP2_U02,

NP2_U05, NP2_K01



Skrócony opis:

Zajęcia obejmują dwa podstawowe obszary tematyczne.

Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka andragogiczna i gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja).

Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują dwa podstawowe obszary tematyczne.

Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka andragogiczna i gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja).

Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku.

Literatura:

Literatura zalecana:

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000;

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001;

Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015.

Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NP2_W01 Student zna terminologie używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.

NP2_W04 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedze na temat

specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badan stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejsc metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badan w pedagogice).

NP2_W16 Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.

NP2_W19 Ma wiedze na temat projektowania sciezżki własnego

rozwoju i awansu zawodowego.

NP2_U04 Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny

wypowiadac się w mowie i piśmie, posiada umiejętnosc konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych

uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujec teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych.

NP2_U05 Posiada pogłębione umiejetności prezentowania własnych

pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich

rozbudowana argumentacja w kontekście wybranych

perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów,

kierując się przy tym zasadami etycznymi.

NP2_U06 Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia

orientacje w metodologii badan pedagogicznych,

formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne

metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze;

opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badan,

wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badan, w

obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki.

NP2_K03 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju

jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach

społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania

wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i

budowania warsztatu pracy pedagoga.

NP2_K04 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami

realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się

rozwaga, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.

NP2_K05 Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania

się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza praca; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości

korygowania nieprawidłowych działań.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach seminarium.

Postępy w pisaniu pracy magisterskiej.

Praktyki zawodowe:

------

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Stochmiałek
Prowadzący grup: Jerzy Stochmiałek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują takie obszary tematyczne.

Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja).

Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku.

Można realizować też inną tematykę, po uzgodnieniu.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują takie obszary tematyczne.

Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja).

Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku.

Można realizować też inną tematykę, po uzgodnieniu z prowadzącym.

Literatura:

Literatura zalecana:

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000;

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001;

Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015.

Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć.

Wymagania wstępne:

-----

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Stochmiałek
Prowadzący grup: Jerzy Stochmiałek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Seminarium obejmuje dwa podstawowe obszary zagadnień.

Pierwszy dotyczy pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej oraz pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Funkcjonowanie w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci.

Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych.

Pełny opis:

Seminarium obejmuje dwa podstawowe obszary zagadnień.

Pierwszy dotyczy pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej oraz pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Funkcjonowanie w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka andragogiczna i gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja).

Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku.

Interesujące są też zagadnienia z obszaru pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej np. współpraca przedszkola z rodzicami.

Literatura:

Literatura zalecana:

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000;

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001;

Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015.

Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć.

Wymagania wstępne:

--------

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)