Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-SMPJS12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia: NP2_W04, NP2_W01, NP2_W25, NP2_U02, NP2_U05, NP2_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują dwa podstawowe obszary tematyczne. Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka andragogiczna i gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja). Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują dwa podstawowe obszary tematyczne. Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka andragogiczna i gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja). Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku. |
Literatura: |
Literatura zalecana: Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000; Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001; Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015. Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NP2_W01 Student zna terminologie używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. NP2_W04 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedze na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badan stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejsc metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badan w pedagogice). NP2_W16 Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej. NP2_W19 Ma wiedze na temat projektowania sciezżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. NP2_U04 Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadac się w mowie i piśmie, posiada umiejętnosc konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujec teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych. NP2_U05 Posiada pogłębione umiejetności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowana argumentacja w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. NP2_U06 Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badan pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badan, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badan, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki. NP2_K03 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. NP2_K04 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwaga, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. NP2_K05 Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza praca; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach seminarium. Postępy w pisaniu pracy magisterskiej. |
Praktyki zawodowe: |
------ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Stochmiałek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Stochmiałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują takie obszary tematyczne. Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja). Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku. Można realizować też inną tematykę, po uzgodnieniu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują takie obszary tematyczne. Pierwszy dotyczy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja). Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku. Można realizować też inną tematykę, po uzgodnieniu z prowadzącym. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000; Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001; Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015. Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
----- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Stochmiałek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Stochmiałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Seminarium obejmuje dwa podstawowe obszary zagadnień. Pierwszy dotyczy pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej oraz pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Funkcjonowanie w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. |
|
Pełny opis: |
Seminarium obejmuje dwa podstawowe obszary zagadnień. Pierwszy dotyczy pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej oraz pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Funkcjonowanie w trudnych sytuacjach życiowych, takich jak np. bezrobocie, ubóstwo, choroba, opieka paliatywna, zjawisko umierania i śmierci. Jakie są oczekiwania i realnie istniejąca opieka, pomoc i wsparcie społeczne? Dotyczy to zwłaszcza sytuacji osób dorosłych i starszych - problematyka andragogiczna i gerontologiczna z uwzględnieniem instytucjonalizacji (np. domy pomocy społecznej, Caritas, urzędy pracy, szpitale, hospicja). Drugi obszar obejmuje problematykę dydaktyczną, zwłaszcza dydaktyki dorosłych, np. kształcenia studentów w szkole wyższej, dokształcania i doskonalenia zawodowego, edukacji ustawicznej osób dorosłych. Interesujące są poznawcze, emocjonalne, społeczne i organizacyjne aspekty uczenia się osób dorosłych. Instytucjonalizacja obejmuje tu m. in. szkoły dla dorosłych, kursy, centra kształcenia ustawicznego, uniwersytety trzeciego wieku. Interesujące są też zagadnienia z obszaru pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej np. współpraca przedszkola z rodzicami. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana: Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP SA, Warszawa 2000; Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2001; Stochmiałek J., Kryzysy życiowe osób dorosłych. Refleksje andragogiczne i edukacyjne. Wyd. UKSW, Warszawa 2015. Pozostała literatura zostanie podana w czasie zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
-------- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.