Współczesne tendencje w systemie opieki i wsparcia dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-SOWD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne tendencje w systemie opieki i wsparcia dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia: NP2_W14; NP2_W12; NP2_U08; NP2_K10 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczej i społecznej. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu opieki oraz wsparcia społecznego. Wskazanie na znaczenie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w życiu dziecka oraz istotę pieczy zastępczej jako formę wsparcia dziecka i opieki nad nim. Omówienie podstawowych regulacji prawnych z zakresu opieki, wsparcia, pomocy psychologiczno - pedagogicznej i pieczy zastępczej. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Opieka międzyludzka jak zadanie całożyciowe. 2. Wsparcie jako ważna zadanie i relacja życia społecznego. 3. Sytuacje w życiu dziecka wymagające wsparcia. 4. Programy wsparcia dziecka i jego rodziny. 5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w procesie opieki i wsparcia dziecka. 6. Piecza zastępcza nad dzieckiem jako forma opieki nad nim i wsparcia. 7. Zasada dobra dziecka w procesie opieki i wsparcia. 8. Wsparcie dziecka i rodziny uregulowane w różnych aktach prawnych - ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustaw o pomocy społecznej, ustaw o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. 9. Niedostosowanie społeczne, wykluczenie społeczne jako konsekwencje braku wsparcia i opieki nad dzieckiem. |
Literatura: |
G. Gajewska, Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Teoria, metodyka i praktyka Kraków 2020; Współczesne kierunki w opiece nad dziećmi. Wybór tekstów, red. Zofia W. Stelmaszuk, Warszawa 1999; Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej, red. Cz. Kustra, M. Fopka – Kowalczyk, A. Bandura, Toruń 2017; Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008; Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Toruń 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EU1 - Studenta zna pojęcia wsparcie społeczne, opieka, pomoc psychologiczno - pedagogiczna, piecza zastępcza. EU2 - Student zna założenia wsparcia, pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec dzieci, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze. EU 3 - Student zna teorię dotyczącą zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczej, obejmującą podstawy prawne opieki i wsparcia, pieczy zastępczej. EU 4 - Student potrafi nawiązywać współpracę z otoczeniem, rozwiązywać problemy dzieci i młodzieży w obszarze opieki i wsparcia. EU 5 - Student korzysta z technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 31 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Krajewska | |
Prowadzący grup: | Beata Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 15 h - udział w zajęciach 15 h - przygotowanie do zaliczenia |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu opieki oraz wsparcia społecznego. Wskazanie na znaczenie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w życiu dziecka oraz istotę pieczy zastępczej jako formę wsparcia dziecka i opieki nad nim. Omówienie podstawowych regulacji prawnych z zakresu opieki, wsparcia, pomocy psychologiczno - pedagogicznej i pieczy zastępczej. |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Opieka międzyludzka jak zadanie całożyciowe. 2. Wsparcie jako ważna zadanie i relacja życia społecznego. 3. Sytuacje w życiu dziecka wymagające wsparcia. 4. Programy wsparcia dziecka i jego rodziny. 5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w procesie opieki i wsparcia dziecka. 6. Piecza zastępcza nad dzieckiem jako forma opieki nad nim i wsparcia. 7. Zasada dobra dziecka w procesie opieki i wsparcia. 8. Wsparcie dziecka i rodziny uregulowane w różnych aktach prawnych - ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustaw o pomocy społecznej, ustaw o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. 9. Niedostosowanie społeczne, wykluczenie społeczne jako konsekwencje braku wsparcia i opieki nad dzieckiem. |
|
Literatura: |
G. Gajewska, Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Teoria, metodyka i praktyka Kraków 2020; Współczesne kierunki w opiece nad dziećmi. Wybór tekstów, red. Zofia W. Stelmaszuk, Warszawa 1999; Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej, red. Cz. Kustra, M. Fopka – Kowalczyk, A. Bandura, Toruń 2017; Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008; Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Literaura uzupełniająca Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Toruń 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.