Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria kształcenia
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika, studia II stopnia:

NP2_W12, NP2_U01,

NP2_U11, NP2_K04

Skrócony opis:

Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia wła-snej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncy-powania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddzia-ływań edukacyjnych.

Pełny opis:

Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia wła-snej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncy-powania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddzia-ływań edukacyjnych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu:

- założenia teorii wychowania, uczenia się i nauczania, kształcenia, opieki, w tym usy-tuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształce-nia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych,

- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego,

- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia,

- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy, konieczność projektowania działań edu-kacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, potrze-bę i sposób wyrównywania szans edukacyjnych.

Student potrafi:

- rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorię z zakresu pedagogiki, jak również jej subdyscyplin,

- pracować z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, indywidualizując działania i dostosowu-jąc metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek,

- pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjnej.

Student gotów jest do respektowania dyrektyw metodycznych w działaniach prak-tycznych, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji w tym zakresie.

Opis ECTS:

udział w zajęciach – 15,

praca własna:

- czytanie zadanej literatury – 15,

- wykonanie zadań i quizów – 10,

- przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się: 50% punktów uzyskanych za zadania (quizy) i 50% punktów za pisemną pracę semestralną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Kamińska, Dariusz Stępkowski
Prowadzący grup: Wanda Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia wła-snej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncy-powania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddzia-ływań edukacyjnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)