Teoria kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria kształcenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika, studia II stopnia: NP2_W12, NP2_U01, NP2_U11, NP2_K04 |
Skrócony opis: |
Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia wła-snej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncy-powania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddzia-ływań edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia wła-snej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncy-powania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddzia-ływań edukacyjnych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu: - założenia teorii wychowania, uczenia się i nauczania, kształcenia, opieki, w tym usy-tuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształce-nia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, - współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, - zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy, konieczność projektowania działań edu-kacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, potrze-bę i sposób wyrównywania szans edukacyjnych. Student potrafi: - rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorię z zakresu pedagogiki, jak również jej subdyscyplin, - pracować z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, indywidualizując działania i dostosowu-jąc metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek, - pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjnej. Student gotów jest do respektowania dyrektyw metodycznych w działaniach prak-tycznych, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji w tym zakresie. Opis ECTS: udział w zajęciach – 15, praca własna: - czytanie zadanej literatury – 15, - wykonanie zadań i quizów – 10, - przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 50% punktów uzyskanych za zadania (quizy) i 50% punktów za pisemną pracę semestralną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Kamińska, Dariusz Stępkowski | |
Prowadzący grup: | Wanda Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia wła-snej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncy-powania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddzia-ływań edukacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.