Warsztat pedagogiczny - Edukacja globalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WP1ZB1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pedagogiczny - Edukacja globalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PSI_W07 PSI_W08 PSI_W22 PSI_U05 PSI_K03 NP1_W03 NP1_W07 NP1_U12 NP1_U13 NP1_K10 |
Skrócony opis: |
Do aktualnych globalnych wyzwań zaliczyć można między innymi.: - zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie - poprawa jakości życia w krajach globalnego Południa - ochronę praw człowieka - zapewnienie zrównoważonego rozwoju - budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami globalnej Północy i globalnego Południa. |
Pełny opis: |
Edukacja globalna jako część kształcenia obywatelskiego i wychowania, rozszerza ich zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności globalnych. Głównym celem edukacji globalnej jest promowanie solidarności globalnej i podnoszenie świadomości na temat współodpowiedzialności za losy świata. Poruszane tematy w ramach warsztatu z edukacji globalnej: Globalizacja jako proces społeczny i problem edukacyjny; Kompetencje niezbędne dla funkcjonowania w świecie zglobalizowanym; Edukacja globalna w podstawie programowej; Rozwój zrównoważony jako problem edukacyjny; Kwestie sprawiedliwości społecznej w problematyce edukacyjnej; Kształtowanie znajomości Praw Człowieka. Zadania edukacji globalnej: • tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk; • ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę; • przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń; • przedstawianie perspektywy Globalnego Południa; • kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Piekarski, M. Graban (red.), Globalizacja i my. Tożsamość lokalna wobec trendów globalnych, Kraków 2003. A. Cybal – Michalska (red.), Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań – Leszno 2006. M. Kuleta - Hulboj, M. Gontarska (red.), Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wrocław 2015. K. Jasikowska, E. Pająk - Ważna, M. Klarenbach (red.), Edukacja globalna w Małopolsce. Podmioty - praktyki - konteksty, Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: H. Ciążela, W. Tyburski (red.), Odpowiedzialność globalna i edukacja globalna. Wymiary teorii i praktyki, Warszawa 2012. Z. Babicki, M. Kuleta - Hulboj (red.), Teoretyczne i praktyczne konteksty edukacji globalnej, Warszawa 2016. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Posiada uporządkowaną wiedzę o potrzebach i problemach edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji. Posiada rzetelną wiedzę z zakresu edukacji globalnej i jej miejsca w podstawie programowej. Posiada systematyczną wiedzę o projektowaniu w edukacji globalnej. Umiejętności: Potrafi zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji globalnej i poprowadzić je w określonej grupie. Kompetencje społeczne: Dostrzega znaczenie edukacji globalnej w procesie kształtowania postaw społecznych, potrafi dostrzec problemy etyczne związane z procesami globalizacji oraz edukacją globalną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie warsztatu na podstawie obecności, aktywności. Indywidualne przygotowanie projektu zajęć z edukacji globalnej. 3,0 Posiada wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji; 3,5 Posiada wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji globalnej i jej miejsca w podstawie programowej; 4,0 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji globalnej i jej miejsca w nowej podstawie programowej, potrafi wskazać metody indywidualnego przygotowania projektu zajęć w oparciu o literaturę przedmiotu; 4,5 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu edukacji globalnej; Wykazuje zaawansowane umiejętności pracy w grupie. Przedstawia umiejętności pozyskiwania nowych źródeł informacji. Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu w edukacji globalnej. 5,0 Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy społecznej rzeczywistości i na jej podstawie potrafi prawidłowo zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji globalnej. Potrafi formułować własne wnioski i postulaty praktyczne. Dostrzega znaczenie edukacji globalnej w procesie kształtowania postaw społecznych, potrafi dostrzec problemy etyczne wiążące się z procesami globalizacji oraz edukacją globalną. Na ocenę końcową składają się: - kolokwium pisemne – max. 50 pkt.; - aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.; - referat – max.30 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100. 100-95 – ocena 5,0 94-84 – ocena 4,5 83-73 – ocena 4,0 72-62 – ocena 3,5 61 – 52 - -cena 3,0 51 i poniżej – ocena 2,0 Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody dydaktyczne 1. Metody podające (mini wykłady informacyjne i konwersatoryjne; opis); 2. Metody problemowe (burza mózgów; metoda sytuacyjna); 3. Metody ćwiczeniowo – praktyczne – (ćwiczebna – oparta na wykorzystaniu tekstów naukowych, filmu edukacyjnego, materiałów edukacyjnych; studium przypadku; obserwacja) 4. Metoda dyskusji 5. Metoda eksponująca (pokaz) Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu) 2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach) 3. zaliczanie sprawdzianów z czytanych tekstów naukowych, rozporządzeń, ustaw i kolokwium pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.