Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat pedagogiczny - Edukacja globalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-WP1ZB1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat pedagogiczny - Edukacja globalna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PSI_W07

PSI_W08

PSI_W22

PSI_U05

PSI_K03

NP1_W03

NP1_W07

NP1_U12

NP1_U13

NP1_K10

Skrócony opis:

Do aktualnych globalnych wyzwań zaliczyć można między innymi.:

- zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie

- poprawa jakości życia w krajach globalnego Południa

- ochronę praw człowieka

- zapewnienie zrównoważonego rozwoju

- budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami globalnej Północy i globalnego Południa.

Pełny opis:

Edukacja globalna jako część kształcenia obywatelskiego i wychowania, rozszerza ich zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności globalnych. Głównym celem edukacji globalnej jest promowanie solidarności globalnej i podnoszenie świadomości na temat współodpowiedzialności za losy świata. Poruszane tematy w ramach warsztatu z edukacji globalnej:

Globalizacja jako proces społeczny i problem edukacyjny;

Kompetencje niezbędne dla funkcjonowania w świecie zglobalizowanym;

Edukacja globalna w podstawie programowej;

Rozwój zrównoważony jako problem edukacyjny;

Kwestie sprawiedliwości społecznej w problematyce edukacyjnej;

Kształtowanie znajomości Praw Człowieka.

Zadania edukacji globalnej:

•       tłumaczenie przyczyn i konsekwencji zjawisk;

•      ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę;

•       przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń;

•       przedstawianie perspektywy Globalnego Południa;

•       kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.

Literatura:

Literatura podstawowa: R. Piekarski, M. Graban (red.), Globalizacja i my. Tożsamość lokalna wobec trendów globalnych, Kraków 2003.

A. Cybal – Michalska (red.), Jednostka, społeczeństwo i edukacja w globalnym świecie, Poznań – Leszno 2006.

M. Kuleta - Hulboj, M. Gontarska (red.), Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wrocław 2015.

K. Jasikowska, E. Pająk - Ważna, M. Klarenbach (red.), Edukacja globalna w Małopolsce. Podmioty - praktyki - konteksty, Kraków 2015.

Literatura uzupełniająca: H. Ciążela, W. Tyburski (red.), Odpowiedzialność globalna i edukacja globalna. Wymiary teorii i praktyki, Warszawa 2012.

Z. Babicki, M. Kuleta - Hulboj (red.), Teoretyczne i praktyczne konteksty edukacji globalnej, Warszawa 2016.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Posiada uporządkowaną wiedzę o potrzebach i problemach edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji.

Posiada rzetelną wiedzę z zakresu edukacji globalnej i jej miejsca w podstawie programowej.

Posiada systematyczną wiedzę o projektowaniu w edukacji globalnej.

Umiejętności:

Potrafi zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji globalnej i poprowadzić je w określonej grupie.

Kompetencje społeczne:

Dostrzega znaczenie edukacji globalnej w procesie kształtowania postaw społecznych, potrafi dostrzec problemy etyczne związane z procesami globalizacji oraz edukacją globalną.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie warsztatu na podstawie obecności, aktywności. Indywidualne przygotowanie projektu zajęć z edukacji globalnej.

3,0 Posiada wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji;

3,5 Posiada wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji globalnej i jej miejsca w podstawie programowej;

4,0 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów globalizacji oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji globalnej i jej miejsca w nowej podstawie programowej, potrafi wskazać metody indywidualnego przygotowania projektu zajęć w oparciu o literaturę przedmiotu;

4,5 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu edukacji globalnej; Wykazuje zaawansowane umiejętności pracy w grupie. Przedstawia umiejętności pozyskiwania nowych źródeł informacji. Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu w edukacji globalnej.

5,0 Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy społecznej rzeczywistości i na jej podstawie potrafi prawidłowo zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji globalnej. Potrafi formułować własne wnioski i postulaty praktyczne. Dostrzega znaczenie edukacji globalnej w procesie kształtowania postaw społecznych, potrafi dostrzec problemy etyczne wiążące się z procesami globalizacji oraz edukacją globalną.

Na ocenę końcową składają się:

- kolokwium pisemne – max. 50 pkt.;

- aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.;

- referat – max.30 pkt.

Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.

100-95 – ocena 5,0

94-84 – ocena 4,5

83-73 – ocena 4,0

72-62 – ocena 3,5

61 – 52 - -cena 3,0

51 i poniżej – ocena 2,0

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metody dydaktyczne

1. Metody podające (mini wykłady informacyjne i konwersatoryjne; opis);

2. Metody problemowe (burza mózgów; metoda sytuacyjna);

3. Metody ćwiczeniowo – praktyczne – (ćwiczebna – oparta na wykorzystaniu tekstów naukowych, filmu edukacyjnego, materiałów edukacyjnych; studium przypadku; obserwacja)

4. Metoda dyskusji

5. Metoda eksponująca (pokaz)

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)

2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)

3. zaliczanie sprawdzianów z czytanych tekstów naukowych, rozporządzeń, ustaw i kolokwium pisemnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)