Warsztat pedagogiczny - Edukacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WP1ZB2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pedagogiczny - Edukacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: NP1_W15 NP1_U08, NP1_K03, NP1_K09, NP1_K08, NP1_W33, NP1_U11 |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentki i studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci. |
Pełny opis: |
Celem warsztatów edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentki i studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem i dyskryminacją. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania stereotypom, uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa. Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa. Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa. Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk. Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej; Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej. Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową. Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi. Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie. Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi. Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe. Umiejętności: Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych. Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych. Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych. Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym). Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań. Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych. Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości. Kompetencje społeczne: Świadomość istnienia różnic kulturowych. Uwrażliwienie na różnorodność kulturową. Postrzeganie różnorodności jako potencjału. Otwarta postawa wobec innych kultur. Akceptacja odmiennych punktów widzenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie warsztatu na podstawie obecności, aktywności. Indywidualne przygotowanie projektu zajęć z edukacji międzykulturowej. 3,0 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości; 3,5 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i jej miejsca w procesie kształtowania społecznych postaw; 4,0 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów zróżnicowania kulturowego oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej, potrafi wskazać metody indywidualnego przygotowania projektu zajęć w oparciu o literaturę przedmiotu; 4,5 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej. Wykazuje zaawansowane umiejętności pracy w grupie. Przedstawia umiejętności pozyskiwania nowych źródeł informacji na temat międzykulturowości. Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu w edukacji międzykulturowej. 5,0 Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy społecznej rzeczywistości i na jej podstawie potrafi prawidłowo zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji międzykulturowej. Potrafi formułować własne wnioski i postulaty praktyczne. Dostrzega znaczenie edukacji międzykulturowej w procesie kształtowania postaw społecznych otwartych na różne kultury; potrafi dostrzec problemy etyczne wiążące się z procesami wielokulturowości i współżycia społecznego wielokulturowych społeczeństw. Na ocenę końcową składają się: - kolokwium pisemne – max. 50 pkt.; - aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.; - referat – max.30 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100. 100-95 – ocena 5,0 94-84 – ocena 4,5 83-73 – ocena 4,0 72-62 – ocena 3,5 61 – 52 - -cena 3,0 51 i poniżej – ocena 2,0 Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody dydaktyczne realizowane są przy pomocy platformy Moodle USOS UKSW i aplikacji Microsoft Teams 1. Metody podające (mini wykłady informacyjne i konwersatoryjne; opis); 2. Metody problemowe (burza mózgów; metoda sytuacyjna); 3. Metody ćwiczeniowo-praktyczne – (ćwiczebna – oparta na wykorzystaniu tekstów naukowych, filmu edukacyjnego, materiałów edukacyjnych; studium przypadku; obserwacja) 4. Metoda dyskusji 5. Metoda eksponująca (pokaz) Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu) 2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach) 3. zaliczanie sprawdzianów z czytanych tekstów naukowych, rozporządzeń, ustaw i kolokwium pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.