Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat pedagogiczny - Sztuka czytania krytycznego tekstów naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-WPSCZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat pedagogiczny - Sztuka czytania krytycznego tekstów naukowych
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

kierunek pedagogika: NP1_W01; NP1_U02; NP1_K11

kierunek pedagogika specjalna: NP1_W01; NP1_U02; NP1_K11

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w analizę tekstów naukowych z zakresu pedagogiki. W związku z tym praktycznie ćwiczy się czytanie ze zrozumieniem wybranych artykułów oraz sporządzenie notatek analitycznych. Zajęcia służą także utrwalaniu sprawności posługiwania się terminologia naukową oraz przygotowywania dokumentacji w postaci przypisów do tekstu naukowego.

Pełny opis:

1. zajęcia nr 1 i 2 zostaną poświęcone na wspólną analizę tekstu artykułu (A. Bronk, Czy pedagogika jest nauka autonomiczną?);

2. zajęcia nr 3 i nr 4 zostaną przeprowadzone w BUW. Oprócz zapoznania się z funkcjonowaniem nowoczesnej biblioteki, studenci będą proszeni o wykonanie samodzielnie kwerendy na terenie biblioteki.

3. zajęcia nr 5 i 6 będą dotyczyły przygotowywania dokumentacji w postaci przypisów i bibliografii;

5. zajęcia nr 7 - kolokwium z przypisów;

6. zajęcia nr 7-15 - poświęcone zostaną omówieniu prac zaliczeniowych studentów (samodzielnie przeprowadzone analizy artykułów z zakresu pedagogiki).

Literatura:

Bronk B., Czy pedagogika jest nauka autonomiczną?; Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, Wyd. Akademickie Żak 1998; Ozorowski M., Przewodnik dla piszących pracę naukową. Skrypt do użytku wewnętrznego studentów UKSW, Wyd. UKSW, Warszawa 2006; Wolański A. Edycja tekstów, PWN, Warszawa 2008;. Pozostała literatura zostanie podana w trakcie zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

AKTYWNOŚĆ STUDENTA i NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

warsztaty 30

Przygotowanie się do zajęć 20

konsultacje 5

czas na przygotowanie projektu 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS 100 godz./30 (25) = 4

(W) Student objaśnia elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozpoznaje jej zastosowanie w analizowanym tekście naukowym. Prezentuje wiedzę z zakresu metodologii pracy naukowej: zna strukturę tekstu naukowego, zasady cytowania, dokumentowania. Rozróżnia w treści analizowanego tekstu stanowisko autora od stanowiska, z którym autor podejmuje polemikę

(U) Student potrafi krytycznie analizować tekst naukowy, wykorzystując elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki i nauk humanistycznych. Opracowuje analizowany tekst pod kątem metodologicznym: precyzuje pytanie badawcze i tezę sformułowana przez autora tekstu. Analizuje przedstawiona przez autora argumentację, a w szczególności dokumentację.

(K) Student pracuje w zespole analizującym wybrany tekst naukowy. Wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem pedagogicznym. Troszczy się o rzetelne przedstawianie cudzych wypowiedzi. Wyraża ocenę analizowanego tekstu i jest chętny do podjęcia polemiki z jego autorem.

Metody i kryteria oceniania:

Na warsztatach studenci pracują w 2 osobowych grupach. W ocenie końcowej uwzględniana jest tak praca grupy (przygotowanie analizy tekstu naukowego), jak i samego studenta, który musi wykazać się znajomością treści podawanych na zajęciach (kolokwium z dokumentacji naukowej). Ważna jest obecność na zajęciach oraz udział w dyskusjach. Dopuszcza się trzykrotną nieobecność na zajęciach oraz trzykrotne nieprzygotowanie do dyskusji. Studenci, którzy przekroczą ww. zasady, proszeni są o kontakt z prowadzącym zajęcia w celu wyznaczenia im dodatkowej pracy zaliczeniowej.

ocena formująca:

- na ocenę 2 - student nie potrafi przeprowadzić analiz tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na warsztatach zadań.

- ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu pedagogicznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną na temat przeczytanego tekstu;

- ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu pedagogicznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej na temat przeczytanego tekstu, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami, dobrze współpracuje w grupie badawczej;

- ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu pedagogicznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej na temat przeczytanego tekstu, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami, dobrze pracuje w swojej grupie badawczej oraz bierze aktywny udział w dyskusji dotyczącej analizowanych na warsztatach tekstów naukowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)