Warsztat pedagogiczny - Sztuka czytania krytycznego tekstów naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-WPSCZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pedagogiczny - Sztuka czytania krytycznego tekstów naukowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | kierunek pedagogika: NP1_W01; NP1_U02; NP1_K11 kierunek pedagogika specjalna: NP1_W01; NP1_U02; NP1_K11 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w analizę tekstów naukowych z zakresu pedagogiki. W związku z tym praktycznie ćwiczy się czytanie ze zrozumieniem wybranych artykułów oraz sporządzenie notatek analitycznych. Zajęcia służą także utrwalaniu sprawności posługiwania się terminologia naukową oraz przygotowywania dokumentacji w postaci przypisów do tekstu naukowego. |
Pełny opis: |
1. zajęcia nr 1 i 2 zostaną poświęcone na wspólną analizę tekstu artykułu (A. Bronk, Czy pedagogika jest nauka autonomiczną?); 2. zajęcia nr 3 i nr 4 zostaną przeprowadzone w BUW. Oprócz zapoznania się z funkcjonowaniem nowoczesnej biblioteki, studenci będą proszeni o wykonanie samodzielnie kwerendy na terenie biblioteki. 3. zajęcia nr 5 i 6 będą dotyczyły przygotowywania dokumentacji w postaci przypisów i bibliografii; 5. zajęcia nr 7 - kolokwium z przypisów; 6. zajęcia nr 7-15 - poświęcone zostaną omówieniu prac zaliczeniowych studentów (samodzielnie przeprowadzone analizy artykułów z zakresu pedagogiki). |
Literatura: |
Bronk B., Czy pedagogika jest nauka autonomiczną?; Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, Wyd. Akademickie Żak 1998; Ozorowski M., Przewodnik dla piszących pracę naukową. Skrypt do użytku wewnętrznego studentów UKSW, Wyd. UKSW, Warszawa 2006; Wolański A. Edycja tekstów, PWN, Warszawa 2008;. Pozostała literatura zostanie podana w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AKTYWNOŚĆ STUDENTA i NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. warsztaty 30 Przygotowanie się do zajęć 20 konsultacje 5 czas na przygotowanie projektu 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS 100 godz./30 (25) = 4 (W) Student objaśnia elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozpoznaje jej zastosowanie w analizowanym tekście naukowym. Prezentuje wiedzę z zakresu metodologii pracy naukowej: zna strukturę tekstu naukowego, zasady cytowania, dokumentowania. Rozróżnia w treści analizowanego tekstu stanowisko autora od stanowiska, z którym autor podejmuje polemikę (U) Student potrafi krytycznie analizować tekst naukowy, wykorzystując elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki i nauk humanistycznych. Opracowuje analizowany tekst pod kątem metodologicznym: precyzuje pytanie badawcze i tezę sformułowana przez autora tekstu. Analizuje przedstawiona przez autora argumentację, a w szczególności dokumentację. (K) Student pracuje w zespole analizującym wybrany tekst naukowy. Wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem pedagogicznym. Troszczy się o rzetelne przedstawianie cudzych wypowiedzi. Wyraża ocenę analizowanego tekstu i jest chętny do podjęcia polemiki z jego autorem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na warsztatach studenci pracują w 2 osobowych grupach. W ocenie końcowej uwzględniana jest tak praca grupy (przygotowanie analizy tekstu naukowego), jak i samego studenta, który musi wykazać się znajomością treści podawanych na zajęciach (kolokwium z dokumentacji naukowej). Ważna jest obecność na zajęciach oraz udział w dyskusjach. Dopuszcza się trzykrotną nieobecność na zajęciach oraz trzykrotne nieprzygotowanie do dyskusji. Studenci, którzy przekroczą ww. zasady, proszeni są o kontakt z prowadzącym zajęcia w celu wyznaczenia im dodatkowej pracy zaliczeniowej. ocena formująca: - na ocenę 2 - student nie potrafi przeprowadzić analiz tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na warsztatach zadań. - ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu pedagogicznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną na temat przeczytanego tekstu; - ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu pedagogicznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej na temat przeczytanego tekstu, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami, dobrze współpracuje w grupie badawczej; - ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu pedagogicznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej na temat przeczytanego tekstu, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami, dobrze pracuje w swojej grupie badawczej oraz bierze aktywny udział w dyskusji dotyczącej analizowanych na warsztatach tekstów naukowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.