Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-ZAGR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia:

NP2_W13, NP2_W20,

NP2_U14, NP2_U17,

NP2_K05



Wymagania wstępne:

Osoba uczestnicząca w zajęciach zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, potrafi porozumiewać się wykorzystując różne źródła informacji oraz kanały i techniki komunikacyjne, prezentując swój pogląd np. podczas dyskusji.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane (determinowane?) także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia w analizowanych obszarach. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną.

Pełny opis:

Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:

1. „Nowe” pokolenie uczniów (i nauczycieli) oraz ich problemy – próba nakreślenia obrazów na podstawie literatury przedmiotu i osobistych doświadczeń. Wprowadzenie w problematykę zajęć (4h);

2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego oraz bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” i innych aktywności projektowych (4h);

3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych, wykluczeniu cyfrowemu (4h);

4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną i środowisko rodzinne. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów, współpracy z rodzicami/opiekunami (3h).

Literatura:

1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281.

4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl.

6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”.

7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element.

8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc.

10. Materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams i/lub na platformie Moodle.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EU_01: Student zna i rozumie specyfikę współczesnego środowiska szkolnego i procesów w nim zachodzących.

EU_02: Student zna i rozumie potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych odnoszących się do nowych warunków życia szkolnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

EU_01: Student potrafi projektować działania profilaktyczne dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb osób stanowiących społeczność szkolną.

EU_02: Student potrafi promować zdrowy styl życia.

KOMPETENCJE:

EU_01: Student jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h):

- godziny kontaktowe – wykład – 15h

- przygotowanie projektu – 5h

- przygotowanie się do zaliczenia – 8h

- udział w konsultacjach (także zdalnych) –2h

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Zaliczenie w formie pisemnej na platformie Moodle* (odpowiedzi na trzy pytania problemowe/pytania typu Esej) z zakresu tematyki zawartej w sylabusie przedmiotu (Student/Studentka otrzymuje maks. 3 pkt za każde pytanie; na ocenę 3,0 – konieczne jest uzyskanie 5 pkt; 3,5-6pkt; 4,0-7pkt; 4,5-8pkt; 5,0-9pkt)

(NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_U17, NP2_K05).

- Aktywność podczas zajęć (np. udział w debacie, giełdzie pomysłów) - pozwala na podniesienie (maks. o jeden stopień) oceny końcowej.

*możliwa jest stacjonarna forma zaliczenia przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kulpa-Puczyńska
Prowadzący grup: Aleksandra Kulpa-Puczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane (determinowane?) także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia w analizowanych obszarach. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną.

Pełny opis:

Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:

1. „Nowe” pokolenie uczniów (i nauczycieli) oraz ich problemy – próba nakreślenia obrazów na podstawie literatury przedmiotu i osobistych doświadczeń. Wprowadzenie w problematykę zajęć (4h);

2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego oraz bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” i innych aktywności projektowych (4h);

3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych, wykluczeniu cyfrowemu (4h);

4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną i środowisko rodzinne. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów, współpracy z rodzicami/opiekunami (3h).

Literatura:

1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281.

4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl.

6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”.

7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element.

8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc.

10. Materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams i/lub na platformie Moodle.

Wymagania wstępne:

Osoba uczestnicząca w zajęciach zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, potrafi porozumiewać się wykorzystując różne źródła informacji oraz kanały i techniki komunikacyjne, prezentując swój pogląd np. podczas dyskusji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)