Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-ZAGR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne zagrożenia w szkole i profilaktyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia: NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_U17, NP2_K05 |
Wymagania wstępne: | Osoba uczestnicząca w zajęciach zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, potrafi porozumiewać się wykorzystując różne źródła informacji oraz kanały i techniki komunikacyjne, prezentując swój pogląd np. podczas dyskusji. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane (determinowane?) także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia w analizowanych obszarach. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną. |
Pełny opis: |
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację: 1. „Nowe” pokolenie uczniów (i nauczycieli) oraz ich problemy – próba nakreślenia obrazów na podstawie literatury przedmiotu i osobistych doświadczeń. Wprowadzenie w problematykę zajęć (4h); 2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego oraz bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” i innych aktywności projektowych (4h); 3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych, wykluczeniu cyfrowemu (4h); 4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną i środowisko rodzinne. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów, współpracy z rodzicami/opiekunami (3h). |
Literatura: |
1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin. 3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281. 4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl. 6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”. 7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element. 8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc. 10. Materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams i/lub na platformie Moodle. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EU_01: Student zna i rozumie specyfikę współczesnego środowiska szkolnego i procesów w nim zachodzących. EU_02: Student zna i rozumie potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych odnoszących się do nowych warunków życia szkolnego. UMIEJĘTNOŚCI: EU_01: Student potrafi projektować działania profilaktyczne dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb osób stanowiących społeczność szkolną. EU_02: Student potrafi promować zdrowy styl życia. KOMPETENCJE: EU_01: Student jest gotowy do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h): - godziny kontaktowe – wykład – 15h - przygotowanie projektu – 5h - przygotowanie się do zaliczenia – 8h - udział w konsultacjach (także zdalnych) –2h |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Zaliczenie w formie pisemnej na platformie Moodle* (odpowiedzi na trzy pytania problemowe/pytania typu Esej) z zakresu tematyki zawartej w sylabusie przedmiotu (Student/Studentka otrzymuje maks. 3 pkt za każde pytanie; na ocenę 3,0 – konieczne jest uzyskanie 5 pkt; 3,5-6pkt; 4,0-7pkt; 4,5-8pkt; 5,0-9pkt) (NP2_W13, NP2_W20, NP2_U14, NP2_U17, NP2_K05). - Aktywność podczas zajęć (np. udział w debacie, giełdzie pomysłów) - pozwala na podniesienie (maks. o jeden stopień) oceny końcowej. *możliwa jest stacjonarna forma zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kulpa-Puczyńska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kulpa-Puczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poruszenie kwestii odnoszących się m.in. do współczesnego środowiska uczenia się, które jest wspierane (determinowane?) także przez technologie cyfrowe. Zwrócenie uwagi zarówno na nowe możliwości związane z realizacją różnych potrzeb osób młodych, jak również na nowe wyzwania i zagrożenia w analizowanych obszarach. W kontekście tych ostatnich - podkreślenie znaczenia podejmowanych działań edukacyjnych, doradczych i profilaktycznych, które powinny objąć całą społeczność szkolną. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację: 1. „Nowe” pokolenie uczniów (i nauczycieli) oraz ich problemy – próba nakreślenia obrazów na podstawie literatury przedmiotu i osobistych doświadczeń. Wprowadzenie w problematykę zajęć (4h); 2. Poszukiwanie form wsparcia dla aktywnego oraz bezpiecznego udziału we wspólnocie uczących m.in. w oparciu o wyniki badań realizowanych w ramach projektu „The Unteachables” i innych aktywności projektowych (4h); 3. Zagrożenia, także w środowisku szkolnym, związane z korzystaniem z nowych mediów. Praktyki pedagogiczne zapobiegające np. agresji elektronicznej osób młodych, wykluczeniu cyfrowemu (4h); 4. Analiza wybranych działań profilaktycznych obejmujących społeczność szkolną i środowisko rodzinne. Projekty doradcze, rekomendacje w zakresie bezpieczeństwa uczniów, współpracy z rodzicami/opiekunami (3h). |
|
Literatura: |
1. Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. (2010), Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, przekł. A. Wicher, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Kozak S. (2011), Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Difin. 3. Kulpa-Puczyńska A. (2019), Features of ‘New’ Students and the Potential of Future Teachers: First Effects of “The Unteachables” International Project, Forum Pedagogiczne, No 9/2, part 2, 271-281. 4. Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Nerwińska E. (2014), Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole, Warszawa, on-line: www.ore.edu.pl. 6. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls”. 7. Robinson K., Aronica L. (2015), KREATYWNE SZKOŁY oddolna rewolucja, która zmienia edukację [The Grassroots Revolution That’s Transforming Education], tłum. Baj A. Kraków: Wydawnictwo Element. 8. Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. Cypryański P. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 9. Wojtasik Ł. (2007), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje/gemiusAdHoc. 10. Materiały związane z analizowaną problematyką zamieszczane w aplikacji MS Teams i/lub na platformie Moodle. |
|
Wymagania wstępne: |
Osoba uczestnicząca w zajęciach zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice, potrafi porozumiewać się wykorzystując różne źródła informacji oraz kanały i techniki komunikacyjne, prezentując swój pogląd np. podczas dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.