Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-DOPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W01,NP2_W16,NP2_W21,NP2_U06,NP2_U14,NP2_U18,NP2_K05,NP2_K07 |
Skrócony opis: |
Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania i podstawowych technik pomiaru, umiejętności formułowania pytań i problemów diagnostycznych, całościowego ujmowania procesu diagnozy, wykorzystywania danych diagnostycznych pochodzących z różnych źródeł w oddziaływaniu pedagogicznym.Realizowania założeń terapii pedagogicznej z uwzględnieniem jej rodzajów, form i wybranych narzędzi. W roku akademickim 2020/21 Zajęcia realizowane w systemie kształcenia na odległość na platformie Ms Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af1f8ce08caea4f288c42e8f688491734%40thread.tacv2/conversations?groupId=a97b61b6-d54e-4880-adaa-89a81f3ac8a9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funkcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej.Dodatkowo poznają zasady pracy z dzieckiem, etapy pracy korekcyjno – kompensacyjnej oraz poziomy pomocy dziecku w szkole. Uczą się jak planować swoją pracę z dzieckiem, jak współpracować z rodzicami, jak motywować dziecko do wspólnej pracy. |
Literatura: |
Guziuk-Tkacz,M.: Badania diagnostyczne w pedagogoce i psychopedagogice. Warszawa 2011 Jarosz,E.: Wybrane obszary diagnostyki pedagogicznej.Katowice 2002 Jarosz,E., Wysocka,E.:Diagnostyka psychopedagogiczna .Podstawowe problemy i rozwiązania.Warszawa 2006 Lisowska,E.: Przemoc wobec dziecka.Rozpoznawanie i przeciwdziałanie.Kielce 2005 Lisowska,E.: Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce 2008 Skalbania,B.: Diagnostyka pedagogiczna.Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011 Wysocka, E.: Człowiek a środowisko życia-podstawy teoretycznometodologiczne diagnozy.Warszawa 2006 Wysocka,E.: Diagnoza w resocjalizacji.Warszawa 2008 Wysocka,E.: Diagnostyka pedagogiczna.Nowe obszary i rozwiązania.Kraków 2013 Zapotrzebowanie na profilaktykę w szkole, red.Z.Gaś.Lublin 2004 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zrealizowaniu kursu student: EK1. posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej, zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej oraz potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne EK2. rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska oraz potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej EK3. posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska EK4. potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska EK5. ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych oraz odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji - na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji; - na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.