Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-DOPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W01,NP2_W16,NP2_W21,NP2_U06,NP2_U14,NP2_U18,NP2_K05,NP2_K07

Skrócony opis:

Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania i podstawowych technik pomiaru, umiejętności formułowania pytań i problemów diagnostycznych, całościowego ujmowania procesu diagnozy, wykorzystywania danych diagnostycznych pochodzących z różnych źródeł w oddziaływaniu pedagogicznym.Realizowania założeń terapii pedagogicznej z uwzględnieniem jej rodzajów, form i wybranych narzędzi.

W roku akademickim 2020/21 Zajęcia realizowane w systemie kształcenia na odległość na platformie Ms Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af1f8ce08caea4f288c42e8f688491734%40thread.tacv2/conversations?groupId=a97b61b6-d54e-4880-adaa-89a81f3ac8a9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funkcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej.Dodatkowo poznają zasady pracy z dzieckiem, etapy pracy korekcyjno – kompensacyjnej oraz poziomy pomocy dziecku w szkole. Uczą się jak planować swoją pracę z dzieckiem, jak współpracować z rodzicami, jak motywować dziecko do wspólnej pracy.

Literatura:

Guziuk-Tkacz,M.: Badania diagnostyczne w pedagogoce i psychopedagogice.

Warszawa 2011

Jarosz,E.: Wybrane obszary diagnostyki pedagogicznej.Katowice 2002

Jarosz,E., Wysocka,E.:Diagnostyka psychopedagogiczna .Podstawowe

problemy i rozwiązania.Warszawa 2006

Lisowska,E.: Przemoc wobec dziecka.Rozpoznawanie i przeciwdziałanie.Kielce

2005

Lisowska,E.: Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce

2008

Skalbania,B.: Diagnostyka pedagogiczna.Wybrane obszary badawcze i

rozwiązania praktyczne. Kraków 2011

Wysocka, E.: Człowiek a środowisko życia-podstawy teoretycznometodologiczne

diagnozy.Warszawa 2006

Wysocka,E.: Diagnoza w resocjalizacji.Warszawa 2008

Wysocka,E.: Diagnostyka pedagogiczna.Nowe obszary i rozwiązania.Kraków

2013

Zapotrzebowanie na profilaktykę w szkole, red.Z.Gaś.Lublin 2004

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zrealizowaniu kursu student:

EK1. posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej, zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej oraz potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne

EK2. rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska oraz potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej

EK3. posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska

EK4. potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska

EK5. ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych oraz odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;

- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)