Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-DRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo edukacyjno-zawodowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z funkcjonowaniem doradztwa edukacyjno-zawodowego (w tym przybliżenie sposobów realizacji zadań z tego zakresu) oraz uwarunkowaniami jego przebiegu; wyposażenie w podstawowe umiejętności m.in. analizy potrzeb i wyzwań współczesnego rynku pracy oraz budowania warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego; zaktywizowanie Studentów do planowania także własnej przyszłości edukacyjno-zawodowej i do podjęcia współpracy ze specjalistami w tym obszarze. |
Pełny opis: |
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację: 1. Doradztwo zawodowe i pojęcia pokrewne. Cele doradztwa edukacyjno-zawodowego - 1 godz. 2. Zadania, metody oraz narzędzia pracy doradcy zawodowego. Teoria i praktyka - 4 godz. 3. System doradztwa zawodowego w szkole (założenia i realizacja) - 4 godz. 4. Udział poradni psychologiczno – pedagogicznej w procesie wyboru zawodu - 2 godz. 5. Doradztwo zawodowe w instytucjach rynku pracy. Współpraca ze szkołami - 2 godz. 6. Doradztwo edukacyjno - zawodowe w systemach szkolnych oraz pozaszkolnych państw UE - 2 godz. |
Literatura: |
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008. 2. Paszkowska - Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006. 3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy: doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012. 4. Sobierajski T., Doradztwo zawodowe: uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013. 5. Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2011. Proponowana literatura dodatkowa: 1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007. 2. Jaskólska A., Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomaganie z pasją, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015. 3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005. 4. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2018. 5. McKey M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2006. 6. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK_01 Student zna terminy, teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem ich praktycznego zastosowania, metodykę w obszarze doradztwa zawodowego. UMIEJĘTNOŚCI: EK_01 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł oraz nowoczesnych technologii; potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji edukacyjnych oraz zawodowych. EK_02 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na tematy dotyczące analizowanych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada m.in. umiejętność analizy sytuacji na rynku pracy. KOMPETENCJE: EK_01 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań (pro)zawodowych; wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych oraz zespołowych działań profesjonalnych w zakresie m.in. doradztwa edukacyjno - zawodowego i edukacji ustawicznej. EK_01 Student jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się także z osobami będącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy m.in. z instytucjami rynku pracy. Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS – 1 punkt ECTS razy 30 godzin pracy): - godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h - przygotowanie projektu – 10h - przygotowanie się do zaliczenia – 10h - udział w konsultacjach (także zdalnych) – 2h |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Obecność* i aktywny udział w zajęciach (NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07); - Uczestnictwo w debacie oraz wybranym wydarzeniu naukowym (NP2_W05; NP2_U02; NP2_K07); - Przygotowanie i przedstawienie projektu (NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07). Prezentacja (w dowolnej formie) wybranego środowiska/instytucji ze względu na: a. innowacyjne formy, metody realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego lub/i b. niestandardowych adresatów prowadzonych działań. * możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. Na ocenę dostateczną – Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu doradztwa edukacyjno - zawodowego w kraju oraz wybranych państwach UE, potrafi (korzystając z różnych źródeł) zdobywać informacje o charakterze zawodowym oraz zaprojektować i zaprezentować działania wspierające młodych ludzi (na różnych etapach kształcenia) w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego oraz współpracy z różnymi instytucjami, m.in. rynku pracy, w analizowanym obszarze. Na ocenę dostateczną plus (3,5) - wzmocnienie oceny dostatecznej dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień; Na ocenę dobrą (4,0) – wzmocnienie oceny dostatecznej plus szczególnie czynnym udziałem w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej roli doradztwa edukacyjno - zawodowego w różnych okresach życia człowieka. Na ocenę dobrą plus (4,5) – wzmocnienie oceny dobrej wyjątkowo aktywnym udziałem w projekcie studenckim (np. pełnienie funkcji lidera) - prezentacja środowiska/instytucji zajmującego się/zajmującej się realizacją zadań doradztwa edukacyjno - zawodowego (przykład krajowy lub zagraniczny). Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - wzmocnienie oceny dobrej plus dzięki przygotowaniu dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy projektowej (dane z badań, opinie ekspertów lub adresatów działań) oraz zadbanie o aktywność wszystkich uczestników zajęć, a także udział w wybranym wydarzeniu naukowym wspomagającym planowanie własnej przyszłości edukacyjno-zawodowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.