Etyka w zawodzie pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-ETZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w zawodzie pedagoga |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | pedagogika NP1_W19, NP1_U12, NP1_K04, NP1_K05, NP1_K06, NP1_K10 |
Skrócony opis: |
Definicja etyki i moralności, rozumienie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: rozumienie wolności; sumienie; szczęście, odpowiedzialność, wychowawcze znaczenie moralności, najważniejsze kontrowersje etyczne. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych. |
Literatura: |
LITERATURA A. Literatura podstawowa P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2007 R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000 W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011. T.Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012. P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Zysk i S-ka, Poznań 2010 K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986. B. Literatura pomocnicza Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003 W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009 Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008 Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009 Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007 L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962 Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983 T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24 Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: 1) wiedza: student określa czym jest etyka, odróżnia ją od od dziedzin pokrewnych (psychologii, socjologii, prawa) charakteryzuje ważniejsze koncepcje etyczne, zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki, określa specyfikę etyki personalistycznej; wskazuje antropologiczne podstawy etyki; rozpoznaje tendencje występujące w etyce; 2) umiejętności: student trafnie analizuje problemy etyczne, nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach etycznych, potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym, ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych, potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych"); 3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej. ECTS liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) wykłady - 15 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz. przygotowanie do kolokwium - 30 godz. przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz. suma godzin - 80 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: elementy oceny - aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów); - przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów; - umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego; - pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych. Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich; dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych; dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne,; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych. Ocena końcowa - aktywność studenta - kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.