Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w zawodzie pedagoga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PEZ-ETZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w zawodzie pedagoga
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

pedagogika

NP1_W19, NP1_U12, NP1_K04, NP1_K05, NP1_K06, NP1_K10


Skrócony opis:

Definicja etyki i moralności, rozumienie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: rozumienie wolności; sumienie; szczęście, odpowiedzialność, wychowawcze znaczenie moralności, najważniejsze kontrowersje etyczne.

Pełny opis:

Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych.

Literatura:

LITERATURA

A. Literatura podstawowa

P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2007

R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000

W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.

T.Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012.

P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Zysk i S-ka, Poznań 2010

K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;

K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;

J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.

B. Literatura pomocnicza

Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994

Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003

W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009

Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008

Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009

Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007

L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009

Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962

Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24

Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia:

1) wiedza: student określa czym jest etyka, odróżnia ją od od dziedzin pokrewnych (psychologii, socjologii, prawa) charakteryzuje ważniejsze koncepcje etyczne, zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki, określa specyfikę etyki personalistycznej; wskazuje antropologiczne podstawy etyki; rozpoznaje tendencje występujące w etyce;

2) umiejętności: student trafnie analizuje problemy etyczne, nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach etycznych, potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym, ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych, potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych");

3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej.

ECTS

liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)

wykłady - 15 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godz.

przygotowanie do kolokwium - 30 godz.

przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz.

suma godzin - 80

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: elementy oceny

- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);

- przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów;

- umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego;

- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych.

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich;

dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych;

dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne,;

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych.

Ocena końcowa

- aktywność studenta

- kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)