Etyka w zawodzie pedagoga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PEZ-ETZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w zawodzie pedagoga |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP1_W19, NP1_U12, NP1_K04, NP1_K05, NP1_K06, NP1_K10 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Efekty kształcenia: 1) wiedza: student określa czym jest etyka, odróżnia ją od od dziedzin pokrewnych (psychologii, socjologii, prawa) charakteryzuje ważniejsze koncepcje etyczne, określa specyfikę etyki personalistycznej; wskazuje antropologiczne podstawy etyki; rozpoznaje tendencje występujące w etyce; 2) umiejętności: student trafnie analizuje problemy etyczne, nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach etycznych; 3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; rozumienie prawdy, wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne. Metody oceny: elementy oceny - aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów); - przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów; - umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego; - pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych. |
Literatura: |
Taka jak w przypadku wykładu a szczególnie J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza (fragmenty) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: 1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej); 2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki; 3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym; 4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych. 5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych"). liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.) ćwiczenia - 8 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz. przygotowanie do kolokwium - 25 godz. suma godzin - 53 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich; dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych; dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych. Ocena końcowa - aktywność studenta - kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.